طبق برنامه ریزی انجام شده، قرار بود روز چهارشنبه این هفته سهام شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس (اپال) در بورس عرضه شود.

اما در میانه بازار روز سه شنبه خبری مبنی بر لغو این عرضه اولیه منتشر شد. قرمز پوش شدن و کاهش 51 هزار واحدی شاخص کل می تواند دلیلی بر این تصمیم باشد.

مطابق با آنچه اعلام شده بود، قیمت سهام اپال در روز عرضه 14800 ریال و هر سهامدار می توانست 700 سهم را خریداری کند. یعنی نقدینگی لازم برای خرید این نماد حدود 10.398.453 ریال نیاز بوده است.

با توجه به مشارکت بالای 4.5 میلیون نفری در عرضه اولیه وکبهمن، پیش‌بینی می‌شود به هر کد بورسی حداکثر 480 سهم تخصیص داده شود که معادل 710 هزار تومان است. البته در صورت مشارکت ۴ میلیون نفری همانند بوعلی به هر نفر 540 سهم می‌رسد که حدود 800 هزار تومان خواهد شد.

یعنی نقدینگی لازم برای خرید همه 13 درصد عرضه شده شرکت اپال مبلغی حدود 3 هزار و 850 میلیارد تومان بوده است. در روزی که حدود 70 درصد نمادهای بورس در صف فروش قفل بوده اند و نقدشوندگی اکثر نمادها به شدت پایین بوده است، سازمان بورس به این نتیجه رسیده است که ممکن است که تعداد افراد حاضر در این عرضه اولیه کم باشد، این عرضه را لغو کرده است.

کاهش نقدشوندگی بورس، سرمایه گذاران را می ترساند

یکی از موضوعاتی که بارها و بارها در زمینه مزیت سرمایه گذاری در بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها توسط کارشناسان مختلف مطرح شده است، مساله نقدشوندگی بالا در بورس است که این بازار را در مقایسه با سایر بازارها برای افراد جذاب تر کرده است.

اما در ماه های گذشته کاهش نقدشوندگی بازار سرمایه به یک مساله جدی برای این بازار تبدیل شده است. این موضوع می تواند سهامداران حقیقی را از ورود و سرمایه گذاری در بازار سرمایه منصرف کند. طی روزهای گذشته میزان پول خارج شده از بورس نشان می دهد بی اعتمادی که در ماه های گذشته در بازار ایجاد شده بود، دوباره بازگشته و سهامداران از ترس تکرار ریزش 45 درصدی در ماه، در حال فروش سهام خود و نقد نگه داشتن سرمایه خود جهت مشخص شدن مسیر بعدی بورس هستند.