به گزارش پارس به نقل از دنیای اقتصاد، بازار سهام با تشدید خوش بینی ها نسبت به بهبود وضعیت کلان اقتصادی در دولت یازدهم در هفته جاری به ثبت رکوردهای مثبت ادامه داد.


به این ترتیب با رشد ۷/۶ درصدی شاخص بورس، سودآوری بازار سرمایه از ابتدای سال به سطح اعجاب انگیز ۶/۳۸ درصد رسید. ثبت مکرر ارزش معاملات روزانه بورس و فرابورس در ارقامی فراتر از ۳۵۰ میلیارد تومان در روزهای اخیر نیز از رونق خارق العاده داد و ستد سهام حکایت دارد.


در همین حال، فعالان بازار بی صبرانه منتظر مشاهده عملکرد رسمی شرکت های بورسی در فصل نخست سال هستند؛ گزارش های سه ماهه ای که طبق معمول در نیمه دوم تیر ماه منتشر می شوند. با توجه به ثبات قیمت ارز در محدوده ۳۵۰۰ تومان در فصل بهار اکثر کارشناسان انتظار مثبتی از عملکرد نخستین فصل بنگاه های بورسی دارند که میزان تحقق این انتظار طی چند هفته آتی روشن خواهد شد.


نشانه های صعود بی محابا در برخی سهام


اخبار بازار سهام به عنوان یکی از عرصه های سرمایه گذاری نسبتا جدید در فضای اقتصادی کشور در سال های اخیر در سطح وسیع تری میان عموم مردم منتشر می شود. این انتشار عمومی هر چند پیامدهای مثبتی در زمینه جلب توجه مردم به این فرصت مولد سرمایه گذاری در پی دارد، اما در مقاطع نوسانات شدید، بازار معمولا به عنوان یک عامل تشدید هیجان عمل می کند. این وضعیت به ویژه در مقاطع رشد بازار بسیار پررنگ است به نحوی که پس از انعکاس خبر صعود چند روزه بورس در عرصه عمومی، سرمایه های غیرحرفه ای برای بهره مندی از فرصت کوتاه مدت به بازار سرازیر می شوند و موجب انحراف قیمت ها از وضعیت عادی و بروز خوش بینی بیش از حد نسبت به آینده می شوند. نمونه این شرایط پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری اخیر قابل مشاهده است که با شکل گیری روند صعودی، به تدریج بر ابعاد هجوم نقدینگی به بورس افزوده شده و همین مساله باعث جهش غیرمعمول قیمت برخی سهام شده است.


البته در سال های اخیر با ورود شرکت های بزرگ به بازار و نیز افزایش درک تحلیلی بازیگران حقوقی، بروز این هیجانات تا حدی کنترل شده اما مشکل کمبود عرضه و انحراف قیمتی در مورد سهام شرکت های کوچک کماکان به چشم می خورد.


از این جهت به نظر می رسد سرمایه گذاران در کوتاه مدت باید با عنایت به ورود این منابع نقدینگی غیرحرفه ای (که معمولا به دنبال سودهای سریع است و به همان سرعت نیز ناامید شده و راه خروج در پیش می گیرد) ، احتیاط بیشتری را در خرید سهام مد نظر قرار دهند؛ به ویژه آنکه عبور نسبت قیمت بر درآمد میانگین بازار از محدوده ۶/۶ واحد در هفته جاری نشان از نزدیک بودن قیمت ها به ارزش ذاتی (بر اساس الگوی رفتار تاریخی) دارد.

طوفان سرمایه گذاری ها در بازار


گروه واسطه گری مالی از جمله صنایعی است که معمولا با یک فاز تاخیر نسبت به رونق اصلی بازار وارد دوران طلایی خود می شود.


علت واکنش مزبور هم آن است که شرکت های فعال در این صنعت معمولا دارای پرتفولیوی سهام بورسی با وزن بالایی هستند و آثار افزایش سودآوری شرکت ها و رونق معاملات سهام (که دو منبع کسب درآمد شرکت های سرمایه گذاری هستند) معمولا با یک تاخیر زمانی در عملکرد واسطه گری های مالی ثبت می شوند.
علاوه بر این، تا زمانی که سرمایه گذاران بر سهام صنایع اصلی متمرکز هستند، معمولا نقدینگی به سختی به سمت گروه های فرعی جذب می شود و تنها پس از رسیدن قیمت های سهام پیشرو به اهداف مورد نظر است که نقدینگی به سمت صنایع دیگر که کمتر رشد یافته اند حرکت می کند.


در هر حال اخیرا گروه واسطه گری های مالی مشمول این قاعده شده اند و جهش خارق العاده ۳۷ درصدی در یک ماه گذشته شاهدی بر همین مدعاست؛ روندی که در هفته جاری نیز سهام این گروه را به پرطرفدارترین صنعت بازار سرمایه در میان معامله گران تبدیل کرد. به این ترتیب میانگین نسبت قیمت بر خالص ارزش دارایی های این صنعت برای نخستین بار طی سالیان اخیر از محدوده ۸۰ درصد عبور کرد که نشان دهنده اقبال چشمگیر خریداران به شرکت های واسطه گری مالی است. نسبت مزبور کماکان از فاصله ۲۰ درصدی قیمت از ارزش ذاتی سهام سرمایه گذاری ها حکایت دارد که تجربه مشابه در ادوار اوج خوش بینی از امکان پر شدن این فاصله در اثر رشد بیشتر قیمت سهام حکایت می کند.


از مجامع مهم چه خبر؟


ترافیک برگزاری گردهمایی سالانه سهامداران کماکان پابرجاست و در هفته جاری نیز برخی از مهم ترین مجامع شرکت های بورسی برگزار شد. در مجمع حفاری شمال که با تقسیم سود ۵۰۰ ریالی به ازای هر سهم همراه بود، بر ورود دومین دکل دریایی (سحر ۲) و شروع به فعالیت آن از ماه گذشته تاکید شد. همچنین، شرکت برنامه خرید ۸ دکل جدید خشکی از کشور چین را نیز در دستور کار دارد. در خصوص ترکیب درآمدهای شرکت هم بیان شد که عمده درآمد حفاری شمال ارزی است که بسته به مورد با نرخ آزاد و مبادله ای تسعیر می شود.
تلفیق این دو عامل (چشم انداز توسعه فعالیت و اتکا به درآمد ارزی) افق مناسبی پیش روی سهامداران « حفاری» به لحاظ تداوم رشد سودآوری قرار داده است.


در مجمع بانک سینا نیز به سیاست احتیاطی در زمینه اعطای تسهیلات با توجه به فضای رکودی اقتصاد اشاره شد که منجر به افزایش قابل ملاحظه حجم سپرده گذاری و خرید اوراق مشارکت توسط « وسینا» شده است. همچنین بر زمانبر بودن آثار هر گونه تعدیل سیاست های اقتصادی بر وضعیت بانک ها و سودآوری آنها تاکید شد که به معنای لزوم کنترل خوش بینی سهامداران در مورد آینده کوتاه مدت فعالیت این صنعت است.


در نهایت « وسینا» با تقسیم سود ۲۷۵ ریالی سهامداران خود را در خاتمه این جلسه بدرقه کرد. در مجمع نفت ایرانول هم که تقسیم سود ۲۰۰ تومانی را در برداشت بر عدم تصمیم گیری مجدد بر روی افزایش نرخ محصولات در کوتاه مدت تاکید شد. علاوه بر این، انتظار می رود « شرانل» در گزارش سه ماهه پوشش سود متعادلی را به بازار گزارش کند. به این ترتیب در هفته جاری پرونده مالی سال گذشته بخشی دیگر از بنگاه های بورسی بسته شد تا سهامداران به انتظار برگزاری بخشی دیگر از مهم ترین مجامع سال به ویژه در گروه خودرویی و بانکی تا پایان تیر ماه بمانند.