به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران، بر اساس این گزارش، از میان ۲۱ جایگاه اعلام شده، ۶ جایگاه عرضه سوخت یورو ۴ را تکذیب کردند.

بر این اساس؛ یکی از افراد فعال در جایگاهی واقع در شرق تهران در خصوص نحوه عرضه این سوخت اظهار داشت: سوخت یورو ۴ به مدت دو روز به این جایگاه تحویل داده شد و پس از آن هیچ اقدامی در ادامه تحویل سوخت یورو۴ صورت نپذیرفته است.

همچنین یک جایگاه دار واقع در شمال تهران نیز اذعان داشت طبق وعده های داده شده سوخت یورو ۴ تا ۶ ماه دیگر به این جایگاه داده خواهد شد.

نکته قابل ذکر اینست که یکی از مسئولان بنزین در جایگاه واقع در شمال تهران می گوید علی رغم باید در این جایگه سوخت یورو۴ توزیع شود تمایلی به عرضه این نوع سوخت نداریم چراکه به گفته سایر جایگاه داران میزان کسری این بنزین زیاد است.

در همین ارتباط بیژن حاج محمدرضا رییس انجمن جایگاه داران سوخت کشور، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، گفت: دلیل عدم تمایل برخی از جایگاه داران برای توزیع سوخت یورو۴ پایین بودن گوگرد آن بیش از استاندارد اروپاست که موجب فرار بودن بیش از حد بنزین می شود که نتیجه آن ضرر مالی به جایگاه دار و حتی مصرف کننده خواهد بود.

وی در خصوص دلیل فرّار بودن بنزین یورو ۴ عرضه شده در جایگاههای تهران گفت: به دلیل اینکه در شروع توزیع و ادامه آن با عجله عمل شده، بنزین تولید شده در پالایشگاه به صورت داغ از طریق خط لوله به انبارهای ذخیره سازی که فعلا انبار ری است منتقل شده و بدون سکون در انبار بلافاصله به محل های عرضه ارسال می شود.

حاج محمدرضا خاطرنشان کرد: براساس گفته مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی این سوخت منطبق با استاندارهای سوخت اروپایی و جهانی است در حالی که گوگرد بنزین یورو۴ باید ۵۰ PPM باشد اما گوگرد بنزین یورو۴ تولید داخل ۱۰ PPM است که موجب تبخیر بیش از حد بنزین در مخزن جایگاه و باک خودرو می شود.

رییس انجمن جایگاه داران سوخت کشور، یادآور شد: سوخت که در داخل پالایشگاههای کشور تولید می شود از شازند به سه انبار مستقر در شمال غرب کن، شمال شرق قوچک و انبار ری منتقل می شود موقع انتقال این نوع فراورده به جایگاه تبخیر مضاعف پیدا می کند.

حاج محمدرضا با اشاره به اینکه در پایان هر سال به ازای کسری مخازن و تبخیرهای صورت گرفته جایگاه داران مشمول جریمه می شوند، اظهار داشت: برخی جایگاه داران اعلام کرده اند که با این شرایط نمی توانند به عرضه بنزین یورو ۴ ادامه دهند و برخی از جایگاههایی که در ابتدا عرضه بنزین یورو ۴ در آنها آغاز شده بود اکنون بنزین یورو ۲ عرضه می کنند اما بقیه جایگاه ها کماکان به عرضه بنزین یورو ۴ مشغولند.

وی ادامه داد: ۲۱ جایگاه عرضه فرآورده های نفتی در تهران عرضه بنزین یورو ۴ را در پایتخت آغاز کردند اما برخی از این جایگاهها به دلیل فرّاریت بیش از حد بنزین یورو ۴ که منجر به کسری های ناهنجار شده است، از ادامه فعالیت در عرضه بنزین یورو ۴ اعلام انصراف کرده اند.