چند هفته ای بود که شاهد ضعیف بودن تقاضا در صف بازار جهانی بودیم و حاشیه سود پالایشگاه ها نیز به شکل قابل توجهی پایین آمده بود اما حالا عربستان به عنوان نشانه ای از بهبود اوضاع قیمت نفت خود برای تحویل به مشتریان آسیایی را افزایش داده است.

افزایش قیمت نفت عربستان برای ماه نوامبر از سوی بزرگترین تولید کننده نفت در جهان نشاندهنده تغییرات نسبی به بازار است چرا که همین عربستان در ماه سپتامبر و اکتبر به خاطر پایین بودن  تقاضای نفت خود در آسیا را کاهش داده بود.

این افزایش قیمت نشان می دهد که عربستان تقریبا مطمئن است که کاهش عرضه نفت از سوی اوپک پلاس می تواند حتی در صورت تداوم پایین بودن تقاضا ناشی از ادامه شیوع ویروس کرونا بازار را بالا نگه دارد.

شرکت نفت دولتی آرامکوی عربستان، قیمت نفت سبک عرب برای تحویل به مشتریان آسیایی را که البته بزرگترین بازار منطقه ای سعودی ها محسوب می شود به 10 تا 40 سنت پایین تر از قیمت روی تابلو افزایش داده است.

پیشتر برخی کارگزاران نفتی در نظرسنجی بلومبرگ پیش بینی کرده بودند که آرامکوی عربستان قیمت  نفت خود را 20 سنت در اواخر ماه سپتامبر افزایش خواهد داد.

به طور کلی به خاطر کاهش سود تولید فرآورده های نفتی نظیر بنزین ، گازوئیل، و سوخت هواپیما طی سال جاری پالایشگاه ها هم کاهش قابل توجه سوددهی را تجربه کردند اما در آسیا در اواخر ماه سپتامبر شاهد بهبود اوضاع بوده ایم که احتمالا همین مسئله روی تصمیم آرامکو دخیل بوده است.

آرامکو قیمت  نفت خود برای حوزه مدیترانه را کمی کاهش داد و قیمت نفت برای بازار آمریکا را تقریبا بدون تغییر نگه داشت.