به گزارش پارس به نقل از ایسنا، در تاریخ ۳۱ خرداد سال جاری خبری تحت عنوان" رشد شش برابری سرمایه گذاری های صنعتی/ رشد ۳.۵ برابری صادرات غیرنفتی" به نقل از وزیر صنعت، معدن و تجارت روی سایت شاتا قرار گرفت. در بخشی از این مصاحبه به نقل از مهدی غضنفری آمده بود که" میزان تولید خودرو در سال ۱۳۸۳،۹۶۰ هزار دستگاه بود که در سال ۱۳۹۱ به دو میلیون دستگاه رسید. "

آمار تولید خودروی ایران در سال قبل در حالی رقم عجیب دو میلیون دستگاه اعلام شده که براساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت و آمار انجمن خودروسازان در سال گذشته تولید انواع خودرو در کشور با کاهش ۴۴.۲ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۰ به ۹۲۱ هزار و ۳۸۰ دستگاه رسید. تولید خودروی کشور امسال نیز با کاهش شدیدی مواجه شده به طوری که آنها تهدید کرده اند که در صورت اختصاص نیافتن تسهیلات بانکی ورشکست می شوند.

با این حساب بین آمار رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت و غضنفری درباره میزان تولید خودروی کشور اختلاف فاحشی در حدود یک میلیون دستگاه به چشم می خورد.

همچنین وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخشی دیگر از مصاحبه خود گفته که" میزان تولید فولاد در سال ۱۳۸۳،۱۰ میلیون تن بود که در سال گذشته به بیش از ۲۰ میلیون تن رسید. " این در حالی است که وجیه الله جعفری، معاون امور معدن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ۱۴ اردیبهشت سال جاری از برنامه ریزی برای تولید بیش از ۱۶میلیون تن فولاد خام در کشور طی سال ۱۳۹۲ خبر داد.

حال چطور ممکن است که تولید فولاد کشور در سال قبل به ۲۰ میلیون تن رسیده باشد و در همین حال معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از برنامه ریزی برای تولید ۱۶ میلیون تن فولاد برای امسال خبر داده باشد؟ !

در تاریخ ششم اردیبهشت سال جاری پایگاه اطلاع رسانی تولید و تجارت (شاتا) اعلام کرد که تولید فولاد خام کشور در سال گذشته با رشد ۵.۷ درصدی به ۱۴ میلیون و ۸۷۳ هزار تن رسید. با این حساب اختلافی حدودا شش میلیون تنی بین آمار ارائه شده از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت و شاتا مشاهده می شود.

در زمینه تولید محصولات فولادی هم غضنفری گفته است که" تولید محصولات فولادی نیز که در سال ۱۳۹۱ به بیش از ۳۱ میلیون تن رسید در سال ۱۳۸۳ فقط ۱۳ میلیون تن بود. " این در حالی است که در خبر ششم اردیبهشت شاتا اعلام شده بود که" طی سال ۱۳۹۱ تولید محصولات فولادی توسط بخش دولتی و خصوصی به ۱۷ میلیون و ۴۱۷ هزار تن رسید که نسبت به سال ۱۳۹۰ رشد دو درصدی را نشان داد. " در زمینه اعلام آمار تولید محصولات فولادی نیز تفاوت زیاد ۱۴ میلیون تنی مشاهده می شود!

در زمینه تولید سیمان نیز غضنفری اعلام کرد که در سال قبل ۸۰ میلیون تن سیمان در کشور تولید شد. این در حالی است که انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در سایت خود تولید سیمان کشور را در سال ۱۳۹۱ حدود ۶۱ میلیون تن اعلام کرده است. در زمینه تولید سیمان هم تفاوت فاحش ۲۰ میلیون تنی مشاهده می شود.

به نظر می رسد در مورد اخباری که روی سایت اطلاع رسانی تولید و تجارت (شاتا) منتشر می شود، دو حالت بیشتر وجود ندارد. یا اینکه واقعا وزیر صنعت، معدن و تجارت به دلیل خطای سهوی آمارهای صنعتی و معدنی را غیردقیق اعلام کرده است و یا اینکه اطلاعات نادرستی به مدیران سایت شاتا متعلق به وزارت صنعت، معدن و تجارت داده شده است.