به گزارش پارس ، نصرالله برزنی – مدیر عامل کارگزاری اقتصاد نوین در گفت و گو با اقتصادپرس درباره روند صعودی بازار سرمایه و عبور شاخص کل ازمرز ۵۰ هزار واحد گفت: مهمترین دلیل رشد بازار سرمایه انتظار خوش خوبینانه ای هست که در جامعه نه تنها در بحث اقتصادی و سیاسی بلکه در مباحث فرهنگی، اجتماعی برای آینده ایجاد شده است.

به گفته وی زمانی که خوش بینی نسبت به آینده وجود دارد سرمایه گذاران تمایل به سرمایه گذاری برای آینده را دارند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه تا چند ماه گذشته مردم پس اندازهای خود را در کالاهای بادوام یا ارز و طلا سرمایه گذاری می کردند، افزود: تا چند ماهه گذشته نگرانی سرمایه گذاران از کاهش ارزش پول ملی باعث شده بود تا مردم سرمایه های خود را در بازارهایی مثل بورس وارد نکنند اما به نظر می رسد این اتفاق دیگر تکرار نشود.

وی که معتقد است رونق بورس نشان دهنده خوش بینی به آینده است، ادامه داد: ورود شاخص به کانال ۵۰ هزار واحد به هیچ عنوان نگران کننده نیست و شاخص همچنان برای رشد جا دارد.

برزنی با اشاره به اینکه شاخص تا رقم ۷۰ هزار واحد هم رشد کند جایی برای نگرانی وجود ندارد و نمی توان این متغیر را حبابی دانست، افزود: دلیل این موضوع نیز محاسبه شاخص با دو روش است. یک روش محاسبه شاخص با قیمتهای جاری و دیگری با قیمتهای ثابت است.

وی با اشاره به کاهش نزدیک به ۳.۵ برابری ارزش پول ملی، گفت: اگر امروز شاخص کانال ۵۰ هزار واحد را رد کرد، محاسبه آن بر مبنای ریال امروز است

وی درباره تاثیر نوسان کاهشی دلار و تاثیر آن بر بازار گفت: فرض من این است که دلار در حدود سه هزار تومان به تثبیت می رسد که در این شرایط ارزش پول ملی یک سوم شده است. اما اگر بر فرض محال دلار بازهم به نرخ هزار تومان برسد شاخص کاهش پیدا می کند اما با توجه به اینکه با افت قیمت دلار صنعت رشد پیدا می کند، خوش بینی ها به آینده افزایش می یابد، صادرت نفت و گاز و پتروشیمی بیشتر می شود و قدرت پول ملی زیاد می شود و در نهایت رشد اقتصادی خواهیم داشت، افت قیمت دلار هرچند تا محدوده های هزار تومان محال است اما جایی برای نگرانی ندارد.

وی با اشاره به تحریم های بین المللی اضافه کرد: این روزها صادرات مشکلات زیادی دارد، فشار سیستم بانکی برای تبادل پول، روش های سخت و هزینه بر صادرات باعث کاهش حجم صادرات شده است که با بهبود روابط هرچند ارزش دلار کاهش پیدا می کند اما افزایش حجم صادرات این موضوع را جبران می کند.