به گزارش پارس ، تسنیم نشریه بیزینس ویک طی گزارشی در مورد مسیر حرکت رئیس جمهور آینده ایران در بخش اقتصاد نوشت: حسن روحانی در انتخابات اخیر ایران با آرای بیشتری نسبت به محمود احمدی نژاد در ۸ سال پیش قدرت را در اختیار گرفت. وی همچنین فهرست بلندبالایی از مطالبات را دریافت کرده است.

روحانی ۶۴ ساله که یک وکیل، روحانی و دیپلمات سابق است، میراث دار اقتصادی است که به دلیل تحریم ها، صادرات نفت اش به شدت کاهش یافته، نرخ تورم در آن به شدت بالاست و عمیقا از کاهش ارزش پول و نرخ بالای بیکاری رنج می برد. وی همچنین با این معضل روبروست که چگونه می توان ایران را از معرض فشار آمریکا و اتحادیه اروپا به دلیل پرونده هسته ای بیرون آورد.


کلیف کوپچان، مدیر بخش خاورمیانه گروه مطالعاتی اوراسیا در نیویورک در این باره می گوید: « مدیریت ایران در این وضعیت خیلی دشوار تر خواهد بود… تعهداتی که روحانی بر عهده گرفته بیش از احمدی نژاد است، در حالی که کشور نسبت به سال ۲۰۰۵، در وضعیت بدتری قرار دارد. »


این گزارش افزود: قدرت روحانی برای تغییر در سیاست هسته ای و پایان دادن به تحریم ها محدود به نظر می رسد. جایی که او می تواند وضعیت را سریعتر بهبود ببخشد، تمرکز بر مدیریت بهتر اقتصاد، کاهش شکاف های سیاسی و ایجاد تغییرات اجتماعی نظیر بهبود وضعیت رسانه ها و دسترسی به اینترنت، کاستن از گشت های ارشاد و ارتقای وضعیت زنان است.


به گفته محجوب زویری، استاد رشته سیاست خاورمیانه در دانشگاه قطر در دوحه، وضعیت داخلی ایران « مستقیما به سیاست خارجی این کشور وابسته است… موضوع اصلی، که حل مشکلات اقتصادی و جلوگیری از بدتر شدن آن است، روحانی را مستقیما به سمت تحریم ها، بحران هسته ای و جامعه بین المللی هدایت می کند. »
وزیر اقتصاد ایران در ماه دسامبر گفت، درآمدهای نفتی به دلیل تحریم ها ۵۰ درصد کاهش یافته است. پول ملی در سال گذشته بیش از نیمی از ارزش خود را از دست داده و نرخ تورم از ۱۴ درصد در دو سال قبل، به ۳۲.۳ درصد در ماه آوریل رسیده است. بر اساس پیش بینی صندوق بین المللی پول، اقتصاد ایران امسال ۱.۳ درصد کوچکتر خواهد شد.


بر اساس این گزارش روحانی که در ماه آگوست ریاست جمهوری را تحویل می گیرد، می تواند برخی از سیاست های اقتصادی دولت احمدی نژاد را تغییر دهد. احمدی نژاد از سوی منتقدان به حمایت نکردن از بنگاه های اقتصادی در قبال تاثیرات افزایش قیمت ها متهم شده است.


ولی نصر، رئیس دانشگاه مطالعات پیشرفته بین المللی جان هاپکینز در واشنگتن در این باره گفت: « در دوران احمدی نژاد اقتصاد ایران دچار سیاست های پوپولیستی شد… روحانی باید این رویه را تغییر دهد. »
روحانی در کنفرانسی خبری در ۱۷ ژوئن گفت، سرمایه باید آزاد شود و کارخانجات بتوانند وضعیت اقتصاد را بهبود ببخشند. وی افزود، دولت آینده شایسته سالاری را مبنای عمل خود قرار خواهد داد و فراتر از جبهه بندی های سیاسی ای که قبلا در جامعه ایران شکل گرفته حرکت خواهد کرد.


این گزارش افزود: با وجود محبوب بودن احمدی نژاد در میان اقشار فقیر جامعه، ادبیات خصمانه ای که وی در قبال قدرت های غربی به کار گرفت، موجب اعمال تحریم های شدید علیه ایران شد.


روحانی با رای غیرمنتظره ۱۸.۶ میلیون نفری یعنی کسب اکثریت ۵۰.۷ درصدی آرا در انتخابات گذشته به پیروزی رسید. وی در حال حاضر، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک است، نهادی مشورتی که زیر نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام کار می کند. رئیس مجمع، اکبر هاشمی رفسنجانی است که در سال های ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۷ رئیس جمهور ایران بود. روحانی همچنین در دوران ریاست جمهوری سید محمد خاتمی، مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران بود.


کوپچان افزود، روحانی احتمالا « یک تیم بازار محور و عملگراتر نسبت به دولت احمدی نژاد» تشکیل خواهد داد و وزرایی انتخاب خواهد کرد که در دوران رفسنجانی و خاتمی بر سر کار بوده اند.


یکی از حوزه هایی که روحانی باید بتواند در کوتاه مدت در آن وارد شود و به انتقادات پایان دهد، فضای امنیتی ایجاد شده در چهار سال گذشته است. دولت ایران از سال ۲۰۰۹ تاکنون کمتر در قبال منتقدانش شکیبایی به خرج داده و مخالفان را به همدستی با غرب برای تضعیف جمهوری اسلامی متهم کرده است.


دولت ایران سرعت اینترنت را برای کاربران عادی محدود کرده و شبکه های اجتماعی از جمله تویتر و فیس بوک را که در حوادث سال ۸۸ نقش پررنگی داشتند، فیلتر کرده است.


روحانی که در روز ۲۳ ژوئن در صفحه تویتر خود اعلام کرد که قصد دارد وزارت امور زنان راه اندازی کند، ممکن است به نیازهای زنان ایرانی توجه بیشتری کند.


کوپچان گفت: « موفقیت روحانی بستگی به توانایی وی در دستیابی به یک اتحاد و ائتلاف (در بین اقشار مختلف جامعه) و حرکت بر روی یک خط باریک خاکستری دارد… روحانی اگر از یک استراتژی سیاسی درست استفاده کند، سابقه، پتانسیل و روابط لازم برای تبدیل شدن به یک شخصیت وحدت ساز را دارد. »