وقتی فیصل پادشاه عربستان بود، جنگ اعراب شرایط ویژه‌ای را در خاورمیانه بودجود آورد. پادشاه مجبور به اتخاد یک تصمیم مهم بود؛ تصمیمی که به قیمت جانش تمام شد.

 تحریم صادرات نفت به آمریکا و کشورهای هوادار اسرائیل توسط عربستان و اعراب در سال 1973، وضعیت بغرنجی را در اقتصاد جهان بوجود اورد.

 هنری کسینجر بعدها گفت: تا حالا از نظر سیاسی و اقتصادی به این اندازه خفیف نشده بودیم که بادیه نشینان ضربات مکرری را به ما وارد کنند. 

ملک فیصل که در آن دوره توانسته بود  با مصر، دشمن دیرینه‌اش به سازش نسبی برسد، در 25 مارس ۱۹۷۵ با طرحی کاملا امریکایی- صهیونیستی توسط برادرزده خود به قتل رسید.

با قتل او، پدر «قاتل» یعنی خالد بن عدالعزیز به سلطنت رسید؛ تاریخ روابط اقتصادی – سیاسی دو کشور به قبل و بعد از ترور فیصل تقسیم می‌شود.

تحریم که به پایان رسید، کاخ سفید مذاکره با سعودی‌ها را آغاز کرد و چند برابر کردن کمک ‌های فنی، مهندسی سخت‌افزار و آموزش نظامی را پیشنهاد داد.

 آن‌ها دیپلمات‌های عرب را توجیه کردند که برای جهانی شدن باید با برنامه ‌های واشنگتن «هم ‌اتاق» شوند و در مقابل برای برگشت دلارهای نفتی به وال ‌استریت تضمین دهند.

  برهمین اساس کمیسیون اقتصادی مشترک دو کشور مشهور به «IECOR» تشکیل شد. قراردادی ۲۵ ساله با آل‌سعود امضا شد که بسیار عجیب بود.