با وجود افت شاخص بورس در هفته اخیر، آیا همچنان این بازار را می‌توان گزینه مناسب و مطمئن برای سرمایه‌گذاری دانست؟

مدیرعامل بورس تهران معتقد است: «بهتر است مردم برای ورود به بورس از پس‌اندازهای خوداستفاده کنند نه دارایی‌هایشان، چرا که این بازار دارای ریسک است؛ بنابراین نباید دارایی اصلی خود را به خطر بیاندازند.»

علی صحرایی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری در بازارسرمایه سبب افزایش تولید ملی می‌شود، اظهار کرد: منابع نقدی مردم راهی بورس شده که بیانگر اقبال عمومی به این بازار است و در نهایت منجر به توسعه و افزایش قدرت اقتصاد ملی می‎‌شود.

وی اضافه کرد: این بازار، تخصصی است و نیازمند دانش و مهارت معامله است، در این شرایط بهتر است سرمایه‌گذاران تازه وارد با کمک از گزینه‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم مانند انواع صندوق‌ها وارد این بازار شوند؛ توجه داشته باشید که هم اکنون حدود ۱۹۰ صندوق در بازارسرمایه وجود دارد، البته برای افرادی که سرمایه زیادی دارند استفاده از سبدگردانی توصیه می‌شود که با بهره‌گیری از آن، سرمایه‌گذاری بهتری داشته باشند.

در همین مورد مدیرعامل شرکت «مدیریت سرمایه‌گذاری ملی ایران» نیز معتقد است: با وجود افت در بازار طی چند روز اخیر، پول حقیقی‌ها در برخی از صنایع همچنان مثبت است؛ به طور مثال در برخی صنایع از جمله صنعت زراعت و صنعت مالی همچنان ورودی حقیقی‌ها بیش از خروجی آنها بوده است، این موضوع نشان می‌دهد که فعالیت‌های سرمایه‌گذاری به طور تخصصی‌تری در حال انجام است و سرمایه‌گذاران همه بازار را پیش‌رونده نمی‌بینند.

پریا اسداللهی در پیش‌بینی از روند بازار گفت: در بودجه کشور رقم ۵۰ دلار برای قیمت نفت دیده شده است ولی عملا با توجه به حجم صادارت موجود (به دلیل تحریم) به نظر می‌رسد این بخش، اثرگذاری زیادی در اقتصاد نداشته باشد و اثرات تورمی، این کثری بودجه را بیشتر نمایان کند. در این میان، بورس از محل‌هایی است که می‌تواند به خوبی از مضرات تورم کسب انتفاع داشته باشد و اثرات تورمی می‌تواند در این بازار منعکس شود، بنابراین به طور بلند مدت بورس می‌تواند همچنان یک گزینه جذاب و قابل اطمینان برای سرمایه‌گذاران باشد.

در همین مورد سایت بورس ۲۴ نیز یک نظرسنجی قابل توجهی را در سایت خود منتشر کرده که از مخاطبان پرسیده آیا بورس همچنان چذابیت لازم برای سرمایه‌گذاری را دارد؟ از حدود ۳۰ هزار نفری که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند بیش از ۶۴ درصد گزینه «خیلی»، ۲۶ درصد گزینه «نسبی» و ۱۰ درصد هم گزینه «اصلا» را انتخاب کرده‌اند. اما آیا در ادامه شاخص بورس وضعیتی مشابه یک سال اخیر خواهد داشت؟