به گزارش پارس ، محمدباقر صدری در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به این که باید قبل از هر اقدام برنامه ای مناسب و قدرتمند برای افزایش ارزش پول ملی حداقل به میزان سابق انجام شود اظهار کرد: در چند سال گذشته قدرت پول کشور به کمتر از یک سوم کاهش یافته که ریشه بسیاری از مشکلات اقتصادی کنونی را می توان در آن یافت. از این رو آقای روحانی و تیم وی باید با کمک کارشناسان و متخصصان پولی و اقتصادی درصدد بازگرداندن ارزش پول ملی برآیند.

وی با بیان این که تثبیت نرخ دلار در رقمی بالا نمی تواند کمکی به حفظ پول کشور کرده و باید ارزش واقعی پول ملی ما مشخص و در همان رنج تثبیت شود، افزود: ایران با وجود منابع نفتی عظیم معادن گوناگون، ۴.۵ میلیون دانشجو، فارغ التحصیلی نزدیک به ۷۵۰ هزار نفر در سال و جایگاه مناسب علمی درجهان کشوری غنی و ثروتمند است که همگی می توانند زمینه ارتقای ارزش پول ملی، قدرت خرید مردم، رشد اقتصادی و معیشتی را نیز فراهم آورد از این رو در این میان مدیریت درست و کارآمدی است که این منابع را به درستی هدایت کند.

این اقتصاددان با تاکید بر لزوم تقویت زندگی مردم از سوی دولت منتخب گفت: رونق معیشتی جامعه باید در دستور کار دولت قرار گیرد و در این راستا لازم است تا در شرایط فعلی حمایت کافی از گروه های کم درآمد و ضعیف از طریق تامین کالاهای اساسی انجام شود.

صدری افزود: معیشت از مهمترین مسائل یک جامعه است که باید در برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت از طریق ایجاد اشتغال، حمایت از تولید، برنامه ریزی های توسعه ای و استفاده از اطلاعات وتجارب قبلی آن را تامین کرد اما تا قبل از اجرای این سیاست ها باید حداقل نیاز مردم را برطرف کرد.

این کارشناس مسائل اقتصادی همچنین در مورد این که چگونه می توان قدرت خرید مردم را افزایش داد اما همگام با آن تورم رشد بیشتری پیدا نکند توضیح داد: در این حالت باید اصلاحات ریشه ای در حوزه اقتصادی، نظام بانکی و سیستم تولید و توزیع کشور انجام شود.

وی افزود: تیم اقتصادی رییس جمهور منتخب باید برنامه های بنیادی در راستای حمایت از تولیداتی با کمترین هزینه را داشته باشد تا محصولات از بهای تمام شده کمتری برخوردار بوده و با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار گیرد.

صدری همچنین بر تغییر در سیستم توزیع کالا در کشور تاکید کرد و گفت: لازم است تا فروشگاه های توزیع کالا با قیمت مناسب در سطح کشور گسترش یافته و چرخه مناسبی از تولید وتوزیع شکل گیرد. این درحالی است که تا زمانی که شرایط عادی در نظام اقتصادی ایجاد نشود حتی اگر یارانه ها را چهار برابر هم کنیم هیچ تغییری در وضعیت معیشتی مردم ایجاد نمی شود. از این رو تا قبل از برقراری تعادل اقتصادی حمایت از اقشار ضعیف ضروری است.