به گزارش پارس به نقل از تهران امروز، یکی از تمهیداتی که همواره در آستانه ماه مبارک رمضان از سوی دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت می گیرد، اطمینان از وجود کالاهای اساسی مورد نیاز مردم و تنظیم بازار است. رئیس جمهور منتخب نیز که نخستین اولویت در بخش اقتصاد را رسیدگی به معیشت مردم عنوان کرده، در روزهای گذشته با تشکیل کارگروه هایی برای اطمینان از نحوه تامین مایحتاج مردم در ماه رمضان بررسی های خود را آغاز کرده است.

 

به نظر می رسد در دیدار روز گذشته روحانی و غضنفری نیز بحث هایی درباره اطمینان از ذخیره کالاهای اساسی در کشور صورت گرفته باشد. این در حالی است که مهدی غضنفری، وزیر صنعت، معدن و تجارت روز گذشته در همایش روز ملی اصناف اعلام کرد: برنامه مناسبی برای ذخیره کالا تا پایان سال وجود دارد و امسال ماه رمضان آرامی خواهیم داشت.

وی درباره جلسه ای که با دکتر روحانی داشت، توضیح داد: در این جلسه اعلام کردیم که ما تا مهر ماه کل خریدهای مورد نیاز تا پایان سال جاری را انجام می دهیم، تا دولت آینده در ابتدای کار خود دغدغه ای در این باره نداشته باشد. وزیر صنعت افزود: شورای اصناف و معاونت بازرگانی داخلی برای ماه مبارک رمضان برنامه ریزی کرده اند و موجودی های کشور بیش از سال گذشته است و مشکلاتی که درخصوص قیمت مرغ وجود داشت، امسال دیگر وجود ندارد و ماه رمضان آرامی خواهیم داشت. وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این سوال که چندی پیش قیمت برنج دچار افزایش شده است گفت: برنج داخلی تابع فصل برداشت است و به همین دلیل قیمت آن دچار افزایش شده، اما برنج های خارجی دچار تعدیل قیمت نیز شده اند و پیش بینی می شود با عرضه برنج خارجی در نمایشگاه های ضیافت ماه رمضان کاهش قیمت بیش از اینها را شاهد باشیم.

نمایشگاه ضیافت، در آستانه ماه رمضان

برگزاری نمایشگاه های ضیافت در سراسر کشور در سال های گذشته به همت وزارت صنعت و شورای اصناف نیز به حل مشکلاتی از این دست کمک کرده است. کالاهای اساسی مورد نیاز خانوار در این نمایشگاه ها توزیع می شود و به جز آن نیز، ذخایر قابل توجهی در کشور صورت گرفته است. در این رابطه، حسن رادمرد، معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت، معدن و تجارت، در گفت وگو با تهران امروز گفت: امسال هم همانند سال های گذشته نمایشگاه های ضیافت در سراسر کشور برگزار می شود که زمان برگزای آن را به شورای تامین استان ها واگذار کردیم که با توجه به شرایط خودشان، در این رابطه تصمیم بگیرند.

 

رادمرد افزود: در این نمایشگاه ها از ۵ تا ۲۰ درصد تخفیف برای کالاها پیش بینی شده و تعدادی جایگاه تک محصولی نیز به صورت رایگان در اختیار انجمن خرما قرار گرفته تا این محصول پرمصرف در ماه رمضان را با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار دهند. معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت قیمت خرمای پیش بینی شده برای عرضه در این نمایشگاه ها را بر مبنای ارز واسطه ای عنوان کرد و گفت: قیمت ۹۰۰۰ تومان که از سوی انجمن خرما برای هر کیلوگرم عنوان شده، قیمت فعلی آن است و هنوز در کارگروه تصمیمی برای قیمت خرما برای ماه رمضان پیش بینی نشده است.

 

قیمت مرغ در مرز ۵۱۰۰ تومان

افزایش قیمت مرغ در ماه رمضان سال گذشته و افزایش قیمت دان مرغ، افزایش نرخ ارز و تاثیراتی که در این زمینه داشت، مشکلاتی را در توزیع مرغ در کشور ایجاد کرده بود که به گفته وزیر صنعت، امسال راهکارهای مناسبی برای آن اندیشیده شده و مشکلی وجود نخواهد داشت.

 

رادمرد در این رابطه توضیح داد: برای نمایشگاه های ضیافت، ۵۰ هزار تن مرغ گرم و منجمد پیش بینی شده که به قیمت ۴۸۰۰ تومان در سردخانه ها به توزیع کنندگان تحویل داده می شود و به قیمت ۵۱۰۰ تومان به دست مصرف کننده خواهد رسید. وی درباره شایعاتی مبنی بر افزایش قیمت مرغ خاطرنشان کرد: در حال حاضر وزارت صنعت، معدن و تجارت نهاده های ارزان و با قیمت ارز مرجع در اختیار تولیدکنندگان دام و طیور قرار می دهد. بنابراین مشکلی از نظر ذخایر مرغ در کشور وجود ندارد و هیچگونه نگرانی برای تنظیم بازار این کالای اساسی در ماه مبارک رمضان نداریم.

 

معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه امسال بیش از ۴۵۰هزار تن کالاهای اساسی برای توزیع در سراسر کشور پیش بینی شده، افزود: ۲۰۰ هزار تن برنج ایرانی و خارجی، ۵۰ هزار تن شکر، ۱۰۰هزار تن روغن اعم از جامد و مایع، ۲۵هزار تن گوشت منجمد و گرم، ۵۰هزار تن مرغ و ۲۵هزار تن حبوبات توزیع خواهد شد که در صورت وجود تقاضایی بیش از این، توزیع آن افزایش خواهد یافت. وی با اشاره به اینکه توزیع کالاهای اساسی در این نمایشگاه ها با قیمت های مصوب و پایین تر از سطح عمومی بازار است، تاکید کرد: قیمت هر کیلوگرم شکر تحویل کارخانه ۱۳۰۰ تومان است و در بسته بندی های مختلف بین ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان عرضه می شود.