به گزارش پارس نیوز، 

از سویی دیگر افزایش صادرات کالاهای با کیفیت داخلی که به مرز هشدار رسیده است و بازار داخلی خالی از این تولیدات است و همین امر سبب افزایش قیمت این کالاها شده است. بنابراین در راستای حمایت از رونق داخلی پای صحبت های سید ناصر موسوی لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نشستیم تا به راهکاری برای حمایت از حقوق تولید کننده و مصرف کننده برسیم.

سید ناصر موسوی لارگانی، نماینده مجلس شورای اسلامی در رابطه با ضرورت حمایت از تولید داخلی با نگاهی به تقویت حقوق مصرف کننده در گفت وگو با رسالت گفت: سال گذشته از طرف مقام معظم رهبری به عنوان سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شد امسال هم در این راستا سال رونق تولید نام گرفت.بنابراین برای تحقق این مهم باید همه دست به دست هم بدهند یعنی مجلس، دولت، قوه قضائیه و حتی مردم باید پای کار بیایند و از هیچ تلاشی فروگذار نباشند تا بتوانیم این هدف مهم را به سرانجام برسانیم. نمی شود که ما کنار گود بنشنیم و بگوییم لنگش کن یا فقط حرف بزنیم و عملی در کار نباشد، اینگونه هرگز به اهداف تعیین شده در شکوفایی اقتصادی نمی رسیم.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در آسیب شناسی تولید داخلی نیز توضیح داد: اگر به بهانه های مختلف بانک ها سرمایه در گردش به تولیدکنندگان ندهند و از طرفی واردات بی رویه انجام شود. قاچاق کالا ادامه یابد نمی شود منتظر رونق تولید نشست. تا پیش از این ما مشکل قاچاق کالاهای وارداتی را داشتیم با توجه به شرایط اقتصادی که از سال گذشته گریبان کشور را گرفته است این روزها شاهد قاچاق کالاهای ضروری و موردنیازمردم هستیم یا بعضا در مواردی هم شاهد صادرات بی رویه هستیم. همین صادرات گسترده و قاچاق کالاهای مورد نیاز و ضروری مردم، باعث کمبود این کالاها و گران شدن آنها در داخل شده است. این حقیقتا ضد شعار سال ۹۸ هست و ما نمی توانیم در رشد و توسعه تولیدات داخل نقش آفرین باشیم. بنابراین تاکید می کنم برای حمایت از کار آفرینان و تولیدکنندگان نیازمند کمک هستیم و همه باید وارد میدان شوند.اگر انبارها پرشود و خریداری نباشد کارخانه ها یکی پس ازدیگری ورشکست خواهند شد. زیرا اگر همه امکانات فراهم شود، جلو قاچاق در مبادی ورودی و خروجی را بگیریم، بانک ها سرمایه درگردش مورد نیاز را برای

تولید کنندگان فراهم کنند و تولید رونق پیدا کند، می توان از وابستگی به نفت کاست.حال اگر مردم برای خرید کالای ایرانی پای کار نیایند به طور قطع این رونق تبدیل به رکود می شود. بنابراین نقش مردم هم بسیار کاربردی است و نباید از آن نقش غافل شد.

موسوی لارگانی در پاسخ به این سوال که«حضور مردم برای خرید کالای ایرانی نیاز به اعتماد سازی دارد اما وضعیت ضمانت کیفیت ارائه خدمات پس از فروش شرایط مناسبی ندارد و از سوی دیگر شاهد افزایش چندباره این کالاها طی یک‌سال گذشته هستیم. در این شرایط استقبال از کالای داخلی کم خواهد شد برای این مشکلات چه باید کرد» توضیح داد: تولیدکنندگان باید با یک برنامه ریزی جدید در سال ۹۸ به تولیدات خود نظم بدهند.بالابردن کیفیت امری بدیهی است در کنار کیفیت باید تولید انبوه به میزان نیاز داخلی در نظر گرفته شود. برای جلب مشتری باید حقوق مصرف کننده در اولویت قرار گیرد و اگر می‌خواهیم هم در داخل خریداران کالای ایرانی را داشته باشیم و هم بتوانیم صادرات غیر نفتی را توسعه دهیم و کالاهای داخلی را بتوانیم صادر کنیم باید کیفیت و کمیت کالا را با دقت و مطابق نیاز روز جامعه تولید کنیم. وی ادامه داد: وقتی فردی یک خریدی انجام می دهد مثلا لوازم خانگی چون یخچال و تلویزیون اجاق گاز و… ایرانی خریداری می‌کند اگر از کیفیت خوبی برخوردار باشد قطعا به دیگران هم توصیه می‌کند از این کالاها خریداری کنند . حال اگر از کیفیت راضی نباشد یا از خدمات پس از فروش راضی نباشد، تبلیغ منفی رخ خواهد داد و دیگر اعضای خانواده و فامیل و دوستان را از خرید باز می‌دارد.

این نماینده مجلس در پاسخ به سوال دیگر ما در رابطه با نقش دستگاه های نظارتی در باب کیفیت و خدمات پس از فروش نیز توضیح داد: اینکه تولید کننده خود را ملزم به رعایت استانداردها کند امری بدهی است اما دستگاه های نظارتی هم نباید از انجام وظایف خود غافل باشند. سازمان استاندارد به هرکالایی که نباید تاییدیه دهد یا سازمان تعزیرات حکومتی باید بازرسی های موردی خود را افزایش دهد اینگونه نباشد که شرایط کار برای تولید کنندگان متخلف یا بی مسئولیت فراهم باشد.

موسوی لارگانی در موردصادرات بی رویه کالاهای داخلی و نایاب شدن آنها در بازار نیزتوضیح داد: باتوجه به تحریم های ناجوانمردانه ای که علیه کشورما هست و همچنین کاهش ارزش پول ملی، شاید صادرات منفعت بسیاری برای تولیدکنندگان داشته باشد اما آنها نباید فراموش کنند از امکانات این مرز و بوم استفاده می کنند باید همه فکر و توجهشان برای تولید داخلی در جهت رفع نیازهای داخل باشد. اگر به اندازه مصرف داخل تولید کردند می توانند به فکر صادرات باشند. چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است. وقتی مردم نیازبه کالاهای داخلی دارند، صادرات ضرورتی ندارد آن‌هم صادراتی که معلوم نیست پولش را بدهند یا نه؟ کم نیست مواردی که به خاطر تحریم ها پرداخت پول صادرات نفتی و غیر نفتی ما امکان پذیر نبوده و به جای آن کالاهای بنجل و بی کیفیت و غیر ضروری وارد کشور شده است.