به گزارش پارس عنایت الله بیابانی در گفت و گو با پانا درباره قیمت میوه بیان کرد: با توجه به اینکه هیچگونه کمبودی در زمینه تولید محصولات باغی وجود ندارد اما نرخ انواع میوه با رشد قابل توجهی رو به رو بوده که باغداران از آن بی بهره اند چرا که قیمت ها توسط واسطه ها و دلالان تعیین می شود.

وی افزود: قیمت میوه مشروط به حاشیه سود واسطه ها تعیین می شود و این موضوع و برخلاف مدل اقتصادی، میزان عرضه، تعیین کننده قیمت ها و بازار است چون هرقدر میزان عرضه بیشتر باشد قیمت نیز پایین می آید.

نایب رییس خانه کشاورز تصریح کرد: در شرایط کنونی باغدار محصول خود را با بهای اندک به دلالان می دهد و در نهایت آنها سود تولید را می برند؛ ادامه این روند چیزی جز ضرر تولید کننده و مصرف کننده را در پی نخواهد داشت.

بیابانی در ادامه بیان کرد: تولید کنندگان باید امکانات عرضه محصولاتشان را داشته باشند تا مورد سوء استفاده دلالان قرار نگیرند بر همین اساس باید سیاستی اتخاذ شود که علاوه بر حفظ حاشیه سود برای تولید کننده به عرضه مداوم محصولات کشاورزی نیز بیانجامد.

وی با اشاره به چهار فصل بودن کشورمان در تولید محصولات کشاورزی گفت: با توجه به اقلیم و موقعیت جغرافی کشورمان محصولات کشاورزی در همه فصل ها قابل عرضه است بر همین اساس شرایط تولید به طور کامل فراهم است تنها سوء مدیریت باعث شده قیمت میوه با نوسان رو به رو باشد.