قیمت لنت ترمز و انتخاب مناسب‌ترین نوع آن برای خودرو معمولا رانندگان را دچار چالش می‌کند. شرایط بسیاری از جمله شرایط آب و هوایی و منطقه­ای، ترافیک مسیر­، تعداد و وضعیت دست­اندازهای مسیر و غیره بر روی عملکرد و دوام لنت ترمز اثرگذار هستند. امروزه لنت ترمزهای گوناگون بسیاری با جنس­ها و عملکردهای مناسب هر خودرو در بازار موجود است اما انتخاب از میان این تنوع هنگامی اهمیت پیدا می‌کند که بدانید کیفیت لنت ترمز در تعیین کیفیت ترمزگیری نقش اصلی را به عهده دارد. در واقع می‌شود گفت که لنت ترمز تضمین جان سرنشینان است.

به طور مثال اگر در جستجوی لنت ترمز پراید هستید هیچگاه به خودتان اجازه ندهید که چون پراید خودرویی رایج و برای رانندگی­های روزانه و شهری است، لنت ترمزی با کیفیت پایین­تر انتخاب کنید. دقیقا برعکس، لنت ترمز پراید به دلیل رفت و آمد در شهر باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد زیرا در طول مسیر به توقف‌های بیشتری نیاز دارد. توقف بیشتر در مسیر نیز به معنای استفاده بیشتر از لنت ترمز است. همچنین از آنجا که پراید در ایران بیشتر به عنوان خودروی خانواده و تاکسی­های شهری مورد استفاده قرار می­گیرد و تعداد سرنشینان بیشتری دارد سریع­تر به تعویض لنت ترمز نیاز خواهد داشت. دلیل آن اینست که تعداد بیشتر سرنشینان باعث بالا رفتن وزن خودرو و درنتیجه افزایش فشار بر لنت ترمز می‌شود.

شاید فکر کنید حالا که لازم است لنت ترمز پراید در مدت کوتاه­تری تعویض شود، بهتر است از لنت ترمزهای بی­نام و نشان ارزان قیمت موجود در بازار استفاده کنید. اما باید بدانید که این­کار باعث خواهد شد حتی خیلی سریع­تر از زمان پیش‌بینی شده و استاندارد لنت­ترمز خود را تعویض نمایید. همچنین استفاده از لنت ­ترمزهای بی­کیفیت منجر به وارد شدن خسارات بسیاری به دیسک ترمز و درنتیجه تحمیل هزینه­های چندین برابری تعمیر ماشین خواهد شد. مهم­تر از آن اینکه جان خانواده و سرنشینان نیز در معرض خطر و خسارات جبران­ناپذیری قرار گرفته است.

لزوم انتخاب لنت ترمز اصلی

با انتخاب لنت ترمز جنیون یا به عبارت دیگر لنت ترمز اصلی خودرو علاوه بر طولانی­تر کردن زمان تعویض آن سلامتی خود و سرنشینان را نیز تضمین کنید. لنت ترمز اصلی خودرو کیفیت ترمزگیری شما را بسیار بالا می­برد و نیازی به گفتن نیست که در ترافیک­های شهری و مسیرهای پر رفت و آمد ترمز چه نقشی برعهده دارد و تا چه اندازه می­تواند از بار استرس را کم کند.

بهانه دیگری که عموما ذهن رانندگان را به سمت انتخاب لنت­ ترمزهای دارای کیفیت پایین­تر می­برد اینست که فکر می­کنند ترمزگیری عالی و خوب مختص خودروهای خارجی است زیرا سیستم ترمز آنها بسیار پیشرفته طراحی شده است. درست است که طراحی­های پیشرفته امروزی در عملکرد ترمز خودروهای خارجی نقش بسزایی دارد اما جالب است بدانید در عین حال کیفیت لنت ترمزهایی همچون جنیون پارت در این خودروها نقشی کلیدی و تعیین­کننده در بهبود عملکرد ترمزگیری آنها دارد. اگر لنت ترمزی با کیفیت پایین­تر بر روی این خودروها نصب کنید متوجه خواهید شد که ترمزها تا چه اندازه دچار افت عملکرد می­شوند. ­این میزان افت عملکرد برای خودروهای داخلی نیز به وضوح قابل مشاهده است. به همین دلیل است که بسیار شنیده­ایم "لنت­ ترمز اصلی بهتر بود و از وقتی تعویض شده دیگر به خوبی قبل عمل نمی­کند."

زمان تعویض لنت ترمز

اگر پدال ترمز را فشار می­دهید و زیر پایتان احساس لرزش می­کنید احتمال اینکه زمان تعویض لنت ترمز فرا رسیده باشد زیاد است حتی اگر به نظر خودتان به زمان تعویض لنت نزدیک نشده­اید. دلیل آن بی­کیفیت بودن لنت ترمز یا زیاد از حد فشار آوردن بر آن یا هر چیز دیگری که باشد مهم نیست و باید تعویض را انجام دهید. پس این­بار اگر خودروی شما جزو خودروهای خارجی چون هیوندای، تویوتا، کیا و .... است با انتخاب لنت ترمز جنیون در واقع با یک تیر چند نشان را می­زنید از جمله اینکه به دلیل دوام بالای این لنت ترمزها دیگر مجبور به تعویض زودتر از موعد آنها نخواهید بود.

g

ویژگی لنت ترمز جنیون پارت

لنت ترمز جنیون احتمال کمتری برای آسیب زدن به دیسک­ها دارد. امروزه در تولید لنت­ ترمزها خصوصا اگر جنیون پارت باشند از مواد سمی مانند آزبست استفاده نمی­شود و اغلب به­صورت دوست­دار محیط زیست طراحی می­شوند.

لنت­ ترمزهای جنیون به کم صدا بودن و ترمزگیری نرم شهرت دارند که هر دو مزیتی برای خودروهای شهری و خانوادگی به حساب می­آید. این نوع لنت­ها نیز در جنس­ها و قیمت­های مختلف بسته به کاربردی که دارند تولید می­شوند. اگر قیمت برای شما فاکتوری مهم است می­توانید لنت­های­ ترمز جنیون با جنس نیمه فلزی انتخاب نمایید زیرا در عین حال که قیمتی مناسب دارند دارای عملکردی عالی هستند و از نظر کم صدایی و دوام هم‌راستا با دیگر مدل­ها عمل می­کنند. این لنت ترمز که فلز کمتری در آن به کار رفته به دلیل اصطکاک بیشتر نسبت به سرعت، از حساسیت بیشتری برخوردار است اما به اندازه نیمه‌فلزی­ها کم صدا نیست.

شرکت تولید کننده این لنت مدل­های سرامیکی نیز تولید می­کند که از مواد ارگانیک مانند فیبر معدنی، لاستیک و گرافیت ساخته می­شوند. این مدل لنت­ها بسیار کم صدا هستند اما از نظر دوام به پای لنت‌های نیمه‌فلزی و کم‌فلز نمی­رسند.

در نهایت امروزه ساخت لنت­ ترمز جنیون از نوع دوست­دار محیط زیست، بیشتر رواج پیدا کرده و گرچه از مدل­های نیمه‌فلزی، کم‌فلز و سرامیکی گران­تر است اما محیط را کاملا سالم نگه می­دارد. البته ناگفته نماند که این مدل کمتر به بازار ایران راه یافته و شاید نتوانیم به راحتی آن را در میان انتخاب­هایمان جای دهیم.