به گزارش پارس نیوز، 

کسانی که ساختمان را برای اولین بار مشاهده می کنند یا برای اولین به آن ساختمان می روند، اولین قضاوتی که از ساحتمان در ذهنشان شکل می گیرد از طریق نمای ساختمان می باشد. جدا از این نمای ساختمان یکی از میدان هایی است که طراحان و معماران می توانند ذوق و سلیقه‌ی خود را به رخ بکشند و مخاطب خود که ساکنین و مراجعه کنندگان به آن ساختمان محسوب می شوند، مسحور خود نمایند. در هنگام طراحی و اجرای نما باید نکات بسیار ظریفی مد نظر قرار بگیرند کیفیت انجام کار و نتیجه در حد مطلوب ما باشد. در هنگام طراحی، اولین نکته ای که هر طراح باید در نظر بگیرد، هماهنگی طرح کلی‌اش با بافت کلی شهر یا روستا می باشد. فرقی نمی کند که ساختمان مورد نظر در شهر قرار دارد یا در روستا، بافت کلی شهر و آن منطقه در هنگام طراحی نما باید مورد بررسی و مطالعه قرار بگیرد. اگر نمایی در تضاد با بافت کلی منطقه یا شهر باشد، به نظر اضافی خواهد آمد و چشم قطعاً چنین نمایی را نمی پسندد. بنا بر این بسیار مهم و حیاتی است که این هماهنگی میان نمای طراحی شده توسط ما و نمای کلی شهر یا روستا یا آن منطقه‌ی مورد نظر وجود داشته باشد. نکته‌ی بعدی که حتماً باید مورد توجه قرار بگیرد، مدرن بودن نما است. به این معنی که در طراحی نما از آخرین دستاوردهای علم و تکنولوژی و تجارب استفاده کنیم تا بتوانیم بهترین نتیجه‌ی ممکن را کسب کنیم. اولین و مهم ترین مسئله در مورد اجرای نما نیز رعایت ایمنی است. هیچ مسئله‌ای در هنگام انجام کار بالاتر از ایمنی کارگران و اهالی محل که از آن نقطه عبور می کنند نیست. بنا بر این نکات و مسائل دیگر در اولویت های بعدی قرار می گیرند.

ویژگی های نماهای ساختمانی

هر نمای ساختمانی باید دارای ویژگی های مختلفی باشد تا بتوان نام یک نمای مناسب و دقیق را بر روی آن گذاشت. همان طور که پیش از این ذکر کردیم، اولین و مهم ترین نکته در رابطه با طراحی و اجرای نما، هماهنگی کلی آن نما با بافت کلی شهر یا آن منطقه می باشد. معمولاً در شهرهای کوچک تر نما باید هماهنگ با بافت کلی شهر باشد و در شهرهای بزرگی مانند تهران یا مشهد، این هماهنگی به منطقه یا بخش کاهش پیدا می کند. از نظر مدرن بودن تمامی ویژگی های علمی و بصری بایستی در نما رعایت شود. اگر نما در منطقه‌ای سردسیر است، نما باید رنگ تیره داشته باشد تا جذب انرژی خورشید توسط نما حداکثر باشد و در مصرف سوخت صرفه جویی شود. اگر نما در منطقه‌ای گرمسیر است، نما باید رنگ روشن و سفید داشته باشد تا جذب انرژی خورشید توسط نما حداقل باشد و مجبور نباشیم برای برودت خانه‌ها از انرژی بیشتری استفاده کنیم. هم چنین نمای مطلوب و مورد نظر ما باید در برابر آلودگی های صوتی و هم چنین عبور انرژی و حرارت عایق باشد. مسئله‌ی آلودگی صوتی در شهرهای بزرگ به مانند تهران مسئله‌ی مهمی است و در طراحی و اجرای نما حتماً باید مد نظر قرار بگیرد تا در آینده مشکلی برای ساکنان ایجاد نشود. در مورد مسئله عایق بودن در برابر حرارت هم فکر می کنم لازم نیست تأکید بکنیم که اهمیت آن چقدر زیاد است. عایق بودن نما باعث کاهش مصرف سوخت های فسیلی و بهینه سازی مصرف انرژی می شود که در نهایت تمامی سود و فایده آن به ساکنین و همه‌ی مردم می رسد. مهم ترین سودی که ساکنین از این قضیه می کنند این است که هزینه های آن ها در رابطه با مصرف سوخت به شدت کاهش پیدا می کنند و مسئله‌ی مهم دیگر این است که کاهش مصرف سوخت های فسیلی باعث کاهش آلودگی هوا می شود. آنالیزهای محیطی برای طراحی نمای ساختمان در دفتر شرکت اکوآرک به عنوان یکی از فعالان معتبر این عرصه برای همه پروژه های طراحی نما صورت می گیرد.

موارد مهم در نماهای ساختمانی

نکات و موارد مهمی در رابطه با نماهای ساختمانی وجود دارد که در حین طراحی، اجرا و در حین بهره برداری مورد توجه قرار بگیرد. یکی از مهم ترین نکاتی که در رابطه با نما و در واقع پنجره‌های واقع بر نما باید مورد توجه بگیرد، مسئله‌ی استفاده از نور خورشید و عبور هوا می باشد. نما و پنجره ها باید به نحوی طراحی شوند که برای عبور هوا و تعویض هوا هیچ گونه مشکلی به وجود نیاید و هوا به راحتی در ساختمان جریان داشته باشد. هم چنین پنجره ها باید به نحوی طراحی شوند که ساکنین بتوانند از نور خورشید بیشترین استفاده را ببرند، به طوری که تمامی نقاط ساختمان در طول روز نور داشته باشد و ساکنین مجبور به استفاده از چراغ های برقی نشوند. این موضوع باعث می شود تا مصرف انرژی در ساختمان تا حد خیلی زیادی کاهش پیدا کند و در هزینه های ساختمان صرفه جویی چشمگیری ایجاد شود. هم چنین اگر ساختمان در منطقه‌ای سردسیر باشد، استفاده از نور خورشید می تواند به استفاده از گرما و انرژی خورشید نیز گسترش یابد. باز هم این موضوع باعث می شود تا مصرف انرژی به خصوص سوختن سوخت های فسیلی در ساختمان کاهش یابد. این موضوع در کنار این که باعث می شود تا در هزینه های ساختمان صرفه جویی شگرفی صورت پذیرد، با کاهش مصرف سوخت های فسیلی هم چنین باعث می شود تا آلودگی ها و گازهای گلخانه‌ای تولید شده نیز کاهش یابند و زمین جای مناسب تری برای زندگی ما شود.کاهش مصرف سوخت های فسیلی با کاهش آلودگی هوا مساوی خواهد بود. پس می توان گفت مسئله‌ی بهینه سازی مصرف انرژی در نمای ساختمان یکی از مهم ترین چیزهایی است که باید در نظر گرفته شود و با رعایت آن معمولاً با یک تیر می توان دو نشانه یا بیشتر را زد. در واقع نماهای ساختمانی باید نحوی تعبیه شوند که از همه نظر بتوانند از نور خورشید استفاده کنند. این استفاده هم باید در فاز مسائل روشنایی باشد و هم در مورد مصرف سوخت. یعنی هم باید از نور خورشید استفاده کرد و هم از انرژی گرمایی آن.