به گزارش پارس نیوز، 

 گرمای بازار شب عید، بازار ارز را هم به تب تندی دچار کرد و دلار به ۱۴ هزار تومان رسید. رقمی که به یکبار جهش یافت و برخی از کارشناسان معتقد بودند جهش دوم در بازار رخ خواهد داد، اما در واقع این‌گونه نبود و ورود جدی و نظارت‌های بانک مرکزی منجر شد تا بازار به حالت عادی خود بازگشته و حباب ارز به‌تدریج تخلیه شود، یعنی در واقع این التهابات در بازار موقتی و بر اثر جو روانی ایجاد می‌شود.

صرافی‌های بانکی امروز (چهارشنبه ۸ اسفندماه) با آغاز رسمی معاملات، نرخ دلار را برای خرید ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان و برای فروش ۱۳ هزار و ۳۰۰ تومان تعیین کرده‌اند. بر این اساس، بازار از نوسانات روز‌های گذشته فاصله گرفته و از روز گذشته نرخ نسبتا باثباتی را تجربه می‌کند. امروز همچنین هر یورو برای خرید ۱۵ هزار و ۳۰۰ تومان و برای فروش ۱۵ هزار و ۴۰۰ تومان است.

تب بازار ارز پایین آمد/ همتی: ذخایر ارزی خوبی داریمنمودار تغیرات قیمتی از ۳۰ بهمن تا ۸ اسفند

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه توانستیم با کمترین هزینه، بازار را کنترل کرده و آرامش را برقرار سازیم، گفت: ذخایر کشور به سرعت بالا رفته و ذخیره‌های ارزی خارج از کشور برای واردات مطلوب است. التهابات اخیر ارزی، کوچک‌ترین تأثیری در نقدینگی نداشته و وضعیت بانک‌ها به نسبت قبل بهتر شده است.

مهرداد لاهوتی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به علت افزایش نرخ ارز در روز‌های گذشته، ابراز کرد: عده‌ای از فضای روانی جامعه سوءاستفاده می‌کنند این در حالی است که ارز خرید و فروشی نمی‌شود و صرفا نرخ بازار به دلیل فضای روانی جامعه افزایش پیدا می‌کنند، از این رو به مردم توصیه می‌کنیم به فضای روانی توجه نداشته باشند.

نماینده مردم لنگرود در مجلس دهم شورای اسلامی با تأکید براینکه مردم پول‌های خود را به بازار ارز نبرند، مطرح کرد: نرخ واقعی حدود دلار ۷ تا ۸ هزار تومان و براساس ارزش ارز نیمایی است، افزایش نرخ دلار کاذب بوده و در آینده با واقعی شدن مردم متضرر می‌شوند بنابراین مردم مراقب باشند گرفتار این فضا نشوند.

لاهوتی با تأکید براینکه مردم در صورت نیاز ارز خریداری کنند، افزود: گرفتاری جدید کشور این است که مردم نقدینگی خود را با این فکر که در آینده سود خواهند کرد به بازار ارز برده‌اند و دلار را جمع آوری کرده‌اند. مردم با این نیت ارز خریداری نکنند، چرا که به تقویت نرخ دلار کمک می‌کنند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: از سوی دیگر مردم بدانند در صورت خرید ارز ممکن است در ماه‌های آینده متضرر شوند، چرا که قیمت واقعی دلار به اندازه ارز نیمایی است.