به گزارش پارس نیوز، 

/ اما و اگر‌های گزارش فرار مالیاتی ۶۷۰۰ میلیاردی پزشکان

 

ماجرای نصب کارتخوان در مطب‌ها و پرداخت ویزیت نقدی و فرار مالیاتی  پزشکان در چند ماه اخیر به یکی از موضوعات داغ رسانه‌ها و فضای مجازی تبدیل شده  است تا جایی که نمایندگان مجلس در کمیسیون تلفیق مصوب کردند که گروه‌های پزشکی مانند پزشکان و دندانپزشکان و داروسازان باید از کارتخوان استفاده کنند تا قائله «در مطب کارتخوان نداریم » و « ویزیت را نقدی پرداخت کنید» به پایان برسد و موضوع درآمد پزشکان شفاف شود.

 

 
این مصوبه کمیسون تلفیق دیروز برای قانونی شدن به صحن علنی رفت و نمایندگان ملت رای آری به آن دادند و از این پس پزشکان مکلف هستند تا در مطب‌ها از کارتخوان استفاده کنند هر چند که این مصوبه نیاز به نظارت نیز دارد چرا که پیش از این برخی مطب‌ها کارتخوان داشتند اما در شمار معدودی از مطب‌ها منشی به بهانه خرابی کارتخوان، ویزیت را نقدی دریافت می‌کردند البته در این بین پزشکان بسیاری هستند که نه تنها فرار مالیاتی و ویزیت بالاتر از نرخ مشمول آنها نمی‌شود بلکه تابلویی در مطب آنها به چشم می‌خورد که عبارت « در این مطب دادن ویزیت اختیاری است» نشان از بزرگ منشی و اخلاق نیکوی این گروه از پزشکان است.
 
به دنبال طرح‌ موضوع فرار مالیاتی و نصب کارتخوان در مطب پزشکان مسئولان و روسای انجمن‌های پزشکی  و حتی وزیربهداشت واکنش نشان دادند البته هنوز مسئولان امور مالیاتی کشور در این زمینه به درستی و شفاف اظهار نظر نکرده و گزارشی نداده اند.

دلیلی ندارد که جامعه پزشکی را به دلیل قانون‌گریزی شماری بدنام کنیم

سعید نمکی وزیر بهداشت در مورد موضوع فرار مالیاتی پزشکانگفت: مالیات پزشکان در بخش دولتی به روز کسر می‌شود و احتمال اینکه پزشکان در بخش دولتی فرار مالیاتی داشته باشند نزدیک به صفر است.

سرپرست وزارت بهداشت اظهار کرد: در زمینه فرار مالیاتی پزشکان در بخش خصوصی اعتقاد ما این است که عده معدودی از پزشکان مانند همه اصناف ممکن است فرار مالیاتی داشته باشند و این موضوع مشمول همه نمی‌شود و تنها ممکن است شمار معدودی از پزشکان فرار مالیاتی داشته باشند، ایران پزشکان شریفی دارد که حتی ویزیت خود را دریافت نمی‌کنند و دلیلی ندارد که همکاران شریف و خالص ما در جامعه پزشکی را به دلیل قانون‌گریزی شماری بدنام کنیم.

 وزیر بهداشت اظهار کرد: با همکاری  سازمان نظام پزشکی، انجمن‌های علمی و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به دنبال راهکارهایی هستیم تا از فرار مالیاتی در روزهای سخت آینده جلوگیری کنیم زیرا مالیات به عنوان یک منبع درآمد دولت محسوب می‌شود و به همین دلیل تلاش می‌کنیم فرار مالیاتی را به حداقل برسانیم، از طرفی به گونه ای تصمیم گیری کنیم که حرمت جامعه پزشکی شکسته نشود.

دولت مصوبه نصب کارتخوان در اصناف را اجرایی نمی‌کند

حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو ی اظهار کرد: نصب کارت خوان در تمام صنوف، قانون برنامه ششم توسعه بوده و مجلس مصوب کرده است اصناف باید ظرف دوسال به سامانه‌ها الکترونیکی متصل شوند.
 
وی ادامه داد: مجلس الزام نصب کارت خوان در اصناف را تصویب کرده است اما متاسقانه دولت آن را مانند برخی دیگر از مصوبات مجلس اجرا نمی‌کند و نظارتی بر اجرای برخی از قوانین مصوب مجلس وجود  ندارد.

دولت  قانون دولت الکترونیکی را برای همه مشاغل اجرا کند

علی قربانی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو ی اظهار کرد: من از مجلس که آنقدر شان و منزلت خود را پایین آورده است گله‌مند هستم، زیرا مجلس شان خود را برای تصمیم  درباره نصب کارتخوان در یک شغل پایین آورده است و علی رغم اینکه خودم مخالف این کار بودم، اما مجلس این مصوبه  به تصویب رسید.

وی ادامه داد: به طور کلی دولت مکلف است قانون دولت الکترونیکی را برای همه مشاغل اجرا کند و نصب کارتخوان و طرح دولت الکترونیک نباید برای برخی از اصناف مانند جامعه پزشکی اجرا و پیاده سازی شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بیان کرد: من موافق این کار هستم که مالیات باید از همه مشاغل از جمله جامعه پزشکی در چارچوب قانون و به طور کامل گرفته شود اما کارتخوان نمی‌تواند مصداق و مستندی برای دریافت مالیات باشد.

فضای عمومی را بر علیه جامعه پزشکی آلوده کرده‌اند

قربانی بیان کرد: اینکه نصب کارتخوان در تمام مکان‌ها جهت رفاه مردم و حرکت به سمت دولت الکترونیک بوده حرف درستی است و کسی مخالف این موضوع نیست اما به طور کلی من تعجب می‌کنم که چرا فضای عمومی را آنقدر بر علیه جامعه پزشکی آلوده کرده‌اند، فرار مالیاتی ممکن است در تمام مشاغل از جمله جامعه پزشکی نیز وجود داشته باشد.

وی افزود: ما به دنبال فرار مالیاتی پزشکان هستیم، در صورتی که فردی از راه صادرات و واردات  مبالغ زیادی بدهی مالیاتی دارد و کسی دنبال آن نمی‌رود.

قربانی بیان کرد: من مخالف اخذ مالیات از جامعه پزشکی به هیچ عنوان نیستم بلکه معتقدم اگر قرار است کارتخوان در مطب پزشکان نصب شود، اما چرا در دفتر وکلا الزام به استفاده از کارتخوان وجود ندارد؟.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس قانون باید مشاغل دارای صندوق، دخل و کارتخوان باشند تا سیستم مالیاتی بتواند درآمد‌ها را محاسبه و مالیات را تعیین کند و من معتقدم نباید وقت مجلس را بابت مسائلی که اظهرالشمس است  به مدت طولانی بگیریم.

فرار مالیاتی ۶۷۰۰ میلیارد تومانی پزشکان صحت دارد؟

شهریاری در خصوص گزارش مرکز پژوهش های مجلس مبنی بر فرار مالیاتی ۶۷۰۰ میلیارد تومانی پزشکان گفت: حرف مفت و نادرست زدن خرجی ندارد و من معتقدم بعد از پابان بررسی بودجه سال ۹۸ مسئولان مستندات خود را به ما گزارش کنند تا با بررسی به صحت موضوعات مطرح شده پی ببریم و گرنه با ادعا نمی توان مسائلی مانند فرار مالیاتی پزشکان را پذیرفت.

قربانی نیز درباره گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در زمینه فرار مالیاتی ۶۷۰۰ میلیارد تومانی پزشکان گفت: این مسائل فقط هیاهوی رسانه‌ای و شب‌نامه پخش کردنی بیش نبوده است  و طرح همچنین مسائلی دردی را دوا نمی‌کند.

تکذیب فرار مالیاتی ۶۷۰۰ میلیارد تومانی پزشکان از سوی  رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس

وی افزود: زمانی که این مسئله را در صحن مجلس مطرح کردیم آقای کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس نیز این مسئله را تکذیب کرد و ذکر این‌گونه مسائل فقط هیاهوی رسانه‌ای وسیاه‌نمایی است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: خود سازمان امور مالیاتی کشور میزان مالیات کل مشاغل را در حدود ۵ هزار میلیارد تومان گزارش داده است و چطور ممکن است که جامعه پزشکی تنها  ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی داشته باشد.