به گزارش پارس نیوز، 

بازارهای کشور آماده پذیرایی از خریدهای نوروزی است و این موضوع در  بازار طلا و ارز هم صدق می‌کند، موضوعی که منجر می‌شود برخی از افراد جامعه که قصد سفر به کشورهای همسایه را دارند کمی برای این موضوع اضطراب داشته باشند.

 هفته‌های گذشته بازار ارز با نوسانات صعودی روبه‌رو شد و به نظر می‌رسد این موضوع تنها به دو امر وابسته است، یکی از این موضوعات به جو روانی و دیگری تبلیغات سو در فضای مجاری مبنی بر اینکه ارز در پایان سال افزایش نرخ خواهد داشت، بازمی‌گردد.



این موضوع بارها از زبان اذهان عمومی و حتی مسئولان مطرح شده است که گروه‌های تلگرامی در فضای مجازی همچنان در دست کاری نرخ ها فعال هستند. نمونه‌هایی از این تبادل اطلاعات و ایجاد جو روانی در بازار را می‌توانید در تصاویر زیر مشاهده کنید.

ب

این گروه‌ها قیمت ارز‌ها را بالاتر از نرخ واقعی اعلام می‌کنند، در این تصویر دلار در بازار ۱۳ و ۷۰۰ تومان اعلام شده است و این درحالیست که طبق پیگیری‌های خبرنگار ما هم اکنون قیمت دلار در بازار ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان است. تفاوت قیمتی یک هزار تومانی و ایجاد جو روانی باعث می‌شود تا روز به روز بازار شاهد افزایش قیمت باشد.

ب

با توجه به تلاش‌های بسیار سیستم قضایی مدت‌هاست فعالیت این قبیل گروه‌ها ادامه دارد و افراد خاصی به عنوان کارشناس فعلی بازار که همان دلالان هستند، همچنان قیمت‌ها را بالاتر از حد معمول جلوه می‌دهند.

گلایه همتی از جوسازی برخی اشخاص در بازار ارز

این موضوع رئیس کل بانک مرکزی را هم کلافه کرده است به نحوی که وی در یک پست اینستاگرامی این‌چنین نوشت؛

"در روز‌های اخیر به‌مدد اظهارات و انذار برخی افراد در خصوص احتمال رد لایحه پالرمو و یا سررسید شدن سپرده‌های ۲۰ درصدی، یا وضعیت بودجه ۹۸ و جو منفی ناشی از تلاش برای ارائه برخی طرح‌ها و اقدامات غیرمتعارف، عواملی که علاقمند بر هم زدن بازار ارز و ایجاد نوسان در آن هستند، تلاش کرده‌اند بر موج افزایشی سوار شده و نوساناتی هرچند اندک، در بازار ایجاد کنند.

این عوامل اطمینان دارند که با صدور مجوز اخیر بانک مرکزی به برخی صادرکنندگان برای عرضه ارز خود در صرافی‌ها در یک‌ماهه باقیمانده سال تعادل بازار به‌نفع عرضه به‌هم خواهد خورد و لذا اقدام به پیشگیری کرده و جو تبلیغاتی لازم را برای خنثی کردن آن به‌وجود آوردند. بانک مرکزی برای جلوگیری از بی‌ثباتی در بازار حضور دارد و در صورت ضرورت اقدامات لازم را انجام خواهد داد."

وی همچنین در پست دیگر این‌چنین می‌نویسد: معتقدم نرخ فعلی دلار به هیچ وجه قیمت ذاتی آن نیست و برای تعدیل آن برنامه داریم و مطمئن باشید تمام تلاش خود را مصروف تقویت ارزش پول ملی خواهیم کرد.

علیرضا اسکندری، صراف مجاز در بازار در گفت‌وگو  با تأیید گفته رئیس کل بانک مرکزی می‌گوید: مدیریت قوی آقای همتی این نوید را به ما می‌دهد که در آینده شاهد تقویت بیشتر پول ملی باشیم با توجه به شرایط سخت کنونی رسیدن به این نتایج نیاز به همدلی تمامی دست اندرکاران است.

وی افزود: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید با کاهش نرخ ارز صادرکنندگان با چالشی روبه‌رو‌ خواهند بود که ایجاد توازن بین این دو پارامتر بسیار با ظرافت باید بررسی شود.

اسکندری تأکید کرد: افزایش نرخ برخی از کالاها از قبیل اتومبیل، گوشت قرمز و‌ خیلی‌ از مایحتاج‌ عمومی را متناسب با تقویت پول ملی باید مد نظر قرار گرفته شود و آنطور نباشد که تمام تمرکز بر یک بازار معطوف و دلالی و سوداگری به سمت بازارهای دیگر برود.

وی ضمن انتقاد از گران فروشی‌ در برخی  بخش‌های اقتصادی  گفت: متأسفانه گرفتار گردابی از جوسازی‌ها و فشارهای داخلی شده‌ایم که قیمت واقعی اجناس و موارد اساسی نظیر ارز را پنهان می‌کند، بازار ارز این روزها به علت جوسازی برخی دلال‌ها تحت تأثیر قرار گرفته است.

گفته‌ها و شنیده‌ها درباره روند فعلی بازار ارز، موضوع تشکیل بازار متشکل ارزی به کمک سازمان بورس اوراق بهادار را جدی تر می‌کند چرا که این موضوع دست دلالان ارزی را کاملا کوتاه خواهد کرد.