پارس به نقل از دنیای اقتصاد: فعالان اقتصادی دیروز در گردهمایی ماهانه خود که رنگ و بوی انتخاباتی داشت، یک صدا از رییس جمهور منتخب ملت ایران دفاع کردند و رای مردم به « حسن روحانی» را رای به « اعتدال، آرامش اقتصادی و رشد پایدار» خواندند. گواه هدفگذاری این انتخاب نیز به قول « محمد نهاوندیان» ، ثبات بازار ارز و طلا در همین دو روزی است که از انتخاب روحانی می گذرد.
بخش خصوصی اما برای اثبات آمادگی کامل خود از برنامه های اقتصادی هفتمین رییس جمهور، بیانیه ای را در پشتیبانی از حسن روحانی در حضور نماینده اقتصادی او که در نشست حاضر بود، تصویب کرد تا از این طریق، پایه های ارتباط و تعامل دولت بعدی با بدنه اقتصادی کشور محکم تر شود. در این بیانیه، ضمن تقدیر از رای مردم به « گفتمان اعتدال» ، از رییس جمهور منتخب درخواست شد تا با عمل به وعده هایی چون انتخاب وزرا و مسوولان کابینه با مشورت تشکل های مردمی، از خطاها و غفلت های دولت های گذشته، عبرت گرفته شود تا دیگر شاهد اتخاذ تصمیم هایی بدون پشتوانه علمی و منطقی در همه بخش های کشور به ویژه بخش های اقتصادی نباشیم. محمد نهاوندیان، رییس اتاق بازرگانی ایران در سخنانی با دفاع از رایی که مردم به حسن روحانی دادند، این طور، گفت: به رغم دلخوری های موجود، زمانی که مردم احساس وظیفه می کنند که باید از وحدت و انسجام ملی برای بهبود اوضاع حفاظت شود، در صحنه ها مشارکت می کنند و بنابراین نفس شرکت در انتخابات یک پیروزی بود، اما خوشبختانه یک انتخاب روشن و بی ابهام نسبت به گفتمان های مطرح صورت گرفت و رای مردم رای به گفتمان اعتدال بود که آغاز یک راه جدید است. مردم ترجیح دادند نگاه فراجناحی که در آن از شایستگان استفاده شده و خود را در نگاه تنگ گروهی محصور نمی کند، انتخاب کنند.
رییس اتاق بازرگانی در عین حال تصریح کرد: مردم با این رای نشان دادند که دنبال اعتدال هستند و این رای قطعا در بهبود مناسبات خارجی بسیار تاثیرگذار خواهد بود، زیرا سیاست خارجی در گفتمان اعتدال، رویکردی را دنبال می کند که طرف های مقابل نیز به اتخاذ زبان مودبانه و پرهیز از تقابل و تخاصم وادار شوند. به زعم نهاوندیان، رای مردم به گفتمان اعتدال در اقتصاد هم نقش پررنگ خواهد داشت. پشت این رای، نگاهی است که کار را به دست مردم می سپارد و احساس آرامش و اعتماد به آینده اقتصادی کشور را تجلی می دهد و دیگر زمان این فرارسیده که نگاه بدبینانه به بخش خصوصی و نامحرم دانستن فعالان اقتصادی، به بایگانی سپرده شود. وی تصریح کرد: در این جلسه اعلام می کنیم که بخش خصوصی کشور آمادگی دارد با تمام توان، با رییس جمهور منتخب مردم همکاری کند و البته میزان این همکاری، به میزان تعامل دولت بستگی دارد؛ چرا که دولت مکلف شده است در اتخاذ هر تصمیم اقتصادی، نظر اتاق بازرگانی و تشکل های مربوطه را اتخاذ کند.
جمع بندی سخنان رییس پارلمان بخش خصوصی کشور این بود: امیدواریم تورم بالای ۳۰ درصد، نرخ بیکاری بالای ۱۲درصد و بدهی های بالای دولت به سیستم بانکی و نرخ رشد نقدینگی غیرقابل قبول، جای خود را به اقتصاد آرام با رشد پایدار و درجه سرمایه اجتماعی قابل افتخار بدهد.
بیانیه رسمی بخش خصوصی
در پایان سخنان محمد نهاوندیان، همه اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران یکپارچه به احترام پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، قیام کردند و با تشویق های خود، بیانیه رسمی اعلام حمایت بخش خصوصی از رییس جمهور آینده را تقدیم نماینده اقتصادی روحانی کردند تا انتقال دهنده این پیام همکاری به دولت بعدی باشد.
در این بیانیه آمده است: بار دیگر ملت شریف و غیور ایران سر برآورد و از پای جان خروشید و غیرت، عزت و شرافت انسانی و ایرانی را بر آیینه جهان نشاند و همه را به حیرت واداشت تا بزرگی ملتی را به رخ جهان کشد و ایران اسلامی را بر صفحه درخشان تاریخ ملت ها در جایگاه رفیع خویش بنشاند. آن روز رهبر فرزانه انقلاب ندای خلق حماسه سیاسی را سر دادند و امروز لبیک آن توسط ملت انقلابی و نجیب ایران نشان داده شد. جامعه اقتصادی کشور و فعالان عرصه تولید و کارآفرینی، خرسندند که همگام با رشد و بلوغ روحیه مردم سالاری و مشارکت عمومی آحاد ملت در تعیین سرنوشت شان توانستند، سهمی بیش از پیش در حضور آگاهانه و با انگیزه ملت غیور ایران در انتخابات داشته باشند.
بنابراین در کمال خضوع و خشوع بر بزرگی این ملت سربلند سر تعظیم فرود آورده و این رویداد بی نظیر را به ملت شریف و رهبر معظم انقلاب و رییس جمهور منتخب و فعالان اقتصادی کشور تبریک و تهنیت عرض می کنیم و با امید به آینده ای پر از شکوفایی و سربلندی کشور، در همه عرصه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و بین المللی چشم دوخته و اطمینان داریم با اراده استوار ملی خواهیم توانست حماسه اقتصادی را در میدان عمل خلق کنیم.
اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به نمایندگی از فعالان عرصه های گوناگون اقتصادی مردم نهاد، آمادگی خود را برای همکاری و مشارکت جمعی جهت عبور از مشکلات و نیل به اهداف متعالی کشور اعلام کرده، با استفاده از این فرصت بر این مهم تاکید می گذارد که همان گونه که حاصل اعتماد به مردم خلق حماسه سیاسی و رشد بی سابقه امید و اعتماد عمومی بود، اعتماد به بخش خصوصی، خلق حماسه اقتصادی و عبور از بحران ها را در پی خواهد داشت. اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران آمادگی خود را به عنوان مشاوری صدیق برای شناسایی موانع بر سر راه توسعه اقتصادی کشور و ارائه راهکارهای کارشناسانه اعلام می کند و بر خود لازم می داند که حماسه سیاسی را به حماسه اقتصادی پیوند زند و حرکت بر محور سند چشم انداز را در کنار دولت تدبیرو امید، سرلوحه امور خود قرار دهد و کلیه ظرفیت ها و امکانات و تجربیات فعالان اقتصادی را در این زمینه به کار گیرد.
همچنین لازم می داند از کلیه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری که به واسطه بسط و توسعه گفتمان اقتصادی و تولیدمحوری در مناظرات و برنامه های خود به شناسایی و حل مشکلات محیط کسب وکار کشور توجه داشته اند تشکر و قدردانی کرده و خواستار پیگیری این رویکرد در حوزه های مسوولیت فعلی و بعدی ایشان باشد. در این نشست همچنین، بیانیه حسن روحانی، رییس جمهور دولت یازدهم از سوی محمدرضا صادق، نماینده وی که در جلسه حضور داشت، قرائت شد.

مهر تایید آل اسحاق بر عضویت نهاوندیان در کابینه
در شرایطی که برخی اخبار، از احتمال تعیین محمد نهاوندیان، رییس فعلی اتاق بازرگانی ایران به عنوان یکی از اعضای اقتصادی کابینه دولت یازدهم حکایت دارد، روز گذشته پرسشی در این باره در جمع خبرنگاران از محمد نهاوندیان مطرح شد که به رغم عدم تایید و تکذیب از سوی نهاوندیان، یحیی آل اسحاق، رییس اتاق بازرگانی تهران که خود نیز به عنوان یکی از گزینه های مطرح برای یک پست اقتصادی در کابینه بعدی مطرح است، در پاسخ به این پرسش گفت: بله، حتما می پذیرند.
نشست روز گذشته هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با حضور اکثریت اعضا برگزار شد، اما محمد نهاوندیان به دلیل جلسه ای که به گفته برخی اعضا، در ستاد آقای روحانی تشکیل شده بود، دیرتر به جلسه آمد و پس از اتمام سخنرانی خود نیز به همراه یحیی آل اسحاق و محمدرضا صادق، نماینده ویژه حسن روحانی جلسه را ترک کرد.