به گزارش پارس نیوز، 

وقتی حال و هوای زمستان سرد و برفی کم کم جای خود را به اسفند ماه و تعطیلات نوروزی میرسد، عده زیادی به فکر این می‌افتند که به یک سفر خارجی بروند و خاطرات خوش نوروز را در کشور دیگری خلق کنند. اما نکته ای که شاید کمتر کسی به آن فکر کند، بحث هزینه های جانبی سفر خارجی هستند که گاهی اوقات از قیمت بلیط هواپیما خارجی هم بیشتر میشود!

قصد ما هم در این مقاله درست همین است، یعنی میخواهیم آن دسته از هزینه هایی را به اطلاع شما برسانیم که میدانیم بسیاری از آن بی خبرند و این نا‌آگاهی باعث میشود نتوانند به خوبی سفر خود به کشورهای خارجی را آغاز کنند. پس با ما باشید تا چشمانتان را باز کنیم و این هزینه های سفر نوروزی محاسبه نکردید را به زیر ذره بین ببریم.

IMG_20190203_110356_563

پرداخت عوارض خروج از کشور زمینی سال 97

اولین چیزی که مسافرانی که عازم خارج هستند را با مشکلات زیادی روبرو میکند، این است که نمیدانند هزینه عوارض خروج از کشور در سال های جدید چقدر است. این بی اطلاعی در بسیاری موارد به ضرر مسافران تمام شده چراکه مثلا وقتی میفهمند برای سفر به ترکیه باید 250 هزار تومان بپردازند، به کلی از سفر پشیمان میشوند.

 سوالات و ابهامات زیادی در مورد عوارض خروج از کشور در سال های 97 و 98 وجود دارد که در ادامه به توضیح کامل این موارد می پردازیم و هر اطلاعاتی که در مورد این قانون وجود دارد را برایتان شرح می دهیم.

 

نحوه پرداخت عوارض خروج از کشور در فرودگاه به چه صورت است؟

خوشبختانه برای پرداخت عوارض خروج از کشور چند راه در مقابل شما قرار دارد که بهترین و راحت ترین آن این است که به صورت اینترنتی اقدام به پرداخت عوارض کنید. البته تا چند سال پیش برای پرداخت عوارض خروج از کشور در فرودگاه مجبور بودید زمان زیادی را در صف منتظر بمانید. اما در سال ۹۵ بانک ملی ایران خبر راه اندازی سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض خروج از کشور را منتشر کرد. با این وجود امکان پرداخت آنلاین این هزینه از هر جایی و در هر زمانی از طریق این سامانه امکان پذیر است.

 

قیمت عوارض خروج از کشور زمینی چقدر است؟

عوارض خروج از کشور در سال ۹۷ طبق نظر دولت، با افزایشی سه برابری به ۲۲۰ هزار تومان افزایش یافت. با اینکه طبق تنظیم لایحه دولت این مبلغ برای سفرهای زیارتی به ۵۰ درصد مبلغ تعیین شده (۱۱۰ هزار تومان) کاهش می یافت، اما مبلغ ۲۲۰ هزار تومان برای سفرهای دوم و سوم به میزان ۵۰ و ۱۰۰ درصد افزایش داشت. این تعیین مبلغ با اعتراضات زیادی در رسانه ها رو به رو شد و به همین دلیل مجلس تغییراتی بر روی آن اعمال کرد.

 

IMG_20190203_110359_239

ارزان ترین و بهترین سفر خارجی در عید

مسافرانی که تصمیم میگیرند در عید سفر کنند، مسئله هزینه سفر برای آن ها اهمیت بیشتری پیدا میکند. این امر به آن خاطر است که در تعطیلات نوروز تعداد مسافران بالا میرود و این امر باعث میشود که هزینه سفر شما هم افزایش پیدا کند. پس توصیه ما به شما این است که زودتر برای بهترین سفر خارجی در عید تصمیم گیری کنید. سفر به چه شهری میتواند برای شما ارزان تمام شود؟ در بخش بعدی میخواهیم به این سوال پاسخ دهیم.

 

سفر به استانبول در نوروز

بعید است که قصد داشته باشید در تعطیلات به یک سفر خارجی بروید ولی تا به حال از ترکیه به عنوان یک مقصد جذاب و ارزان نشنیده باشید. این ارزانی بی دلیل نیست چون که در وهله اول، سفر به ترکیه بدون ویزا امکان پذیر است و در قدم بعدی هم شرکت ها زیادی برای استانبول بلیط چارتر هواپیما دارند.

 محبوب‌ترین شهر ترکیه یعنی استانبول، در بیشتر روزهای سال پذیرای مسافران زیادی است و عید نوروز هم یک مقصد ایده آل برای سفر به این شهر به حساب می‌آید. استانبول هم از لحاظ تاریخی و هم از بابت جاذبه های گردشگری طبیعی، جاهای دیدنی زیادی دارد که بازدید از هر یک از آن ها میتواند تعطیلات نوروز شما را به بهترین نورزو عمرتان تبدیل کند.

 

سفر به تفلیس و گرجستان در عید

پایتخت گرجستان یکی دیگر از شهرهای جذاب برای سفر عیدانه است به طوری که میتوان گفت سفر به تفلیس مانند یک پکیج کامل، تمام چیزی که برای سفر بدان نیاز دارید در خود دارد. ارزانی، آب و هوای مناسب و جاذبه های گردشگری جذاب و دوست داشتنی، همه ویژگی هایی هستند که بسیاری از گردشگران و مسافران ایرانی را به وجد می‌آورد.

پایتخت گرجستان با داشتن جمعیتی در حدود دو میلیون نفر بزرگترین شهر منطقه جنوب شرق اروپا است. هرچند کشور گرجستان در بین مرز بین آسیا و اروپا واقع شده است ولی به اعتقاد کارشناسان، در جنوب شرقی اروپا قرار گرفته است و همین امر باعث میشود که مانند ترکیه، با یک کشور اروپایی روبرو باشید.

موضوع بعدی که ممکن است برای خیلی از مسافران پیش آید مسئله خرید بلیط هواپیما خارجی و قوانین مربوط به آن است. اما اجازه دهید به جای اینکه تکرار مکررات کنیم، به سراغ یکی از موضوعاتی برویم که مشکل خیلی هاست، ولی در کمتر مقاله ای به  آن پرداخته میشود.

 

IMG_20190203_110401_034

حداکثر بار مجاز در پروازهای خارجی چقدر است؟

اگر بخواهیم یک قرارداد کلی را در مورد حداکثر بار مجاز در پروازهای خارجی داشته باشیم، به عدد ۳۰ کیلوگرم می‌رسیم. اما چرا ۳۰ کیلوگرم؟ بر اساس قوانین بین‌المللی، حمل چمدان و یا بسته هایی با بیش از ۳۰ کیلوگرم وزن ممنوع است؛ به این علت که حمل بسته های بار و یا چمدان با بیش از ۳۰ کیلوگرم وزن برای سلامتی کارکنان فرودگاه‌ها زیان آور است و بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی مجاز به پذیرش باری بیش از این مقدار نیستند.

پس یادتان باشد در هنگام بستن چمدان سفر، تنها وسایل لازم و ضروری را به همراه خود داشته باشید. وزن بار سفر شما نباید بیشتر از 30 کیلوگرم باشد در غیر اینصورت مجبور خواهید بود برای اضافه بار خود متحمل هزینه شوید.