به گزارش پارس نیوز، 

با هیپوتریپ همراه شوید تا جاذبه‎های گردشگری تور ارزان استانبول را بهتر بشناسید.

 موزه‌ی «ایاصوفیه» ( Aya Sofya)

موزه ایاصوفیه را می‎توان نماد استانبول دانست. نقل قول شده است هنگامی که امپراطور بیزانس برای نخستین‎ بار در سال 536 میلادی پس از تکمیل کلیسای خود وارد آن شد، فریاد زد: “زنده باد خدایی که مرا شایسته‌ی انجام چنین کاری دانسته است. آه سلیمان، من تو را از یاد برده‎ام!” از همان زمان ایاصوفیه به مکانی برای خودستایی و فخرفروشی امپراطور بر جهانیان مشهور شد.

ایاصوفیه در طول قرن‎های مختلف خانه مقدسی برای خدمت به مذهب‎های گوناگون بوده است. پس از فتح قسطنطنیه توسط ارتش عثمانی، این کلیسا به یک مسجد تغییر یافت و در قرن بیستم به موزه تبدیل شد.

قصر «توپکاپی» (Topkapi Palace)

 

بی‌گمان یکی از محبوب‎ترین اماکن دیدنی استانبول قصر مشهور توپکاپی است که ترکیبی از تاریخ و مناظر زیبا را در خود جا داده است. این کاخ باشکوه با 27 برج در 5 کیلومتری دیوارهای سنگی محصور شده است و از مظاهر تاریخی افتخار در عصر عثمانی به شمار می‌آید. پیشینه توپکاپی به پیش از قرن 15 میلادی بازمی‎گردد. این قصر بر تپه‎ای مشرف به دریای مرمره، تنگه بسفر و خلیج شاخ طلایی واقع شده است. در قدیم توپکاپی مقر دولت ترکیه و مکان اقامت رسمی پادشاهان عثمانی بود، ولی امروز موزه‎ای است که از آن به عنوان بزرگ‌ترین و قدیمی‎ترین کاخ دنیا یاد می‎شود. در جاهای مختلف این موزه مجموعه‎ای از سلاح‎های قدیمی سلطان‎های عثمانی، خزانه کاخ با مجموعه جواهرات و ساعت‎های آن و هم‎چنین حرم‌سراها دیده می‎شود. جولز داسین کارگردان معروف هم در سال 1964 فیلمی به اسم توپکاپی ساخته است.

مسجد «آبی یا مسجد سلطان احمد» (Blue Mosque)

 

مسجد آبی را یکی از باشکوه‎ترین بناهای معماری و از زیباترین‎ مساجد دنیاست. این مسجد در طول سال‎های 1609 تا 1616 میلادی ساخته شده و پس از تکمیل ساخت آن، خشم مسلمانان دنیا را برانگیخته چون مانند کعبه در مکه، دارای 6 مناره بوده است. به همین علت، مناره هفتم به عنوان هدیه‎ای برای مکه ساخته شد تا به این خشم پایان داده شود.

در دکوراسیون داخلی این مجسد ده‎ها هزار کاشی ایزنیک به چشم می‎خورد که سبب شده است به این مکان نام مسجد آبی داده شود. گردش در بین باغ‎های مسجد سلطان احمد یکی از کارهایی است که در سفر به استانبول نباید فراموش کنید.

 

بازار بزرگ استانبول (Grand Bazaar)

 

اسم استانبول با خرید گره خورده است و ایرانیان زیادی برای خرید به این شهر می‎روند. اگر شما هم عشق خرید هستید حتما سری به بازار بزرگ استانبول بزنید. وجود 5 هزار مغازه در این مکان آن را به یکی از بزرگ‌ترین بازارهای سرپوشیده دنیا تبدیل کرده است. روزانه نزدیک به 250 هزار نفر از بازار بزرگ استانبول دیدن و از سوغاتی‎های آن مانند فرش و قالیچه، ادویه‎جات یا طلا و جواهر خرید می‎کنند.

تاریخ این بازار به سال 1461 میلادی بازمی‎گردد و در این مکان دو مسجد، 4 چشمه، دو حمام یا حمام بخار و جواهیر بدستان (مکانی برای پیدا کردن کمیاب‎ترین و با ارزش‎ترین کالاها) به چشم می‎خورد.

 

آب انبار «باسیلیکا» (Basilica Cistern)

 

این آب انبار معروف به فرمان جاستینان اول، امپراتور روم از قرن شش برای تامین آب ساکنان استانبول ساخته شده است. فناوری استفاده شده در ساخت این مخزن زیرزمینی موجب شگفتی گردشگران این شهر تاریخی ترکیه می‎شود.

آب انبار باسیلیکا می‎تواند نزدیک به 2.7 میلیون فوت مکعب آب را در خود ذخیره کند. از این مکان در یکی از سکانس‎های فیلم جیمزباند در سال 1963 استفاده شده است.

 

پل «گالاتا» (Galata Bridge)

 

یکی از جاهایی که بسیاری از افراد برای بازدید در استانبول پیشنهاد می‎کنند پل گالاتاست که بر فراز شاخ طلایی خودنمایی می‎کند. تصاویر متعددی از این پل در صفحات مجلات گردشگری به چشم می‌خورد که صدها نفر روی آن در حال ماهی‌گیری‌اند. جالب است بدانید این پل در طول تاریخ 5 بار بازسازی شده است. حتی در کتاب مارک تواین نیز به این پل اشاره شده است، شما می‎توانید روی این پل بایستید و از یک طرف آسیا را ببینید و در سمت غرب آن نگاهی به اروپا بیاندازید!

پل گالاتا محبوب مردم محلی استانبول است. بنابراین شما می‎توانید در آن‌جا زندگی واقعی مردم ترکیه را مشاهده کنید. بومی‎هایی که در هر زمان از شبانه‎روز و هر شرایط فصلی قلاب ماهی‌گیری خود بر می‎دارند و بالای قطب شاخ طلایی، پل محبوب شهرشان، ماهی می‌گیرند.

غذا فروشی‎های بسیاری روی پل گالاتا دیده می‎شوند که غذاهایی ارزان می‎فروشند. از ساندویچ‎های 5 لیری ماهی گرفته تا ذرت داغ. غذاهای ارزان و لذیذی که همان طعم غذاهای رستوران‎های 5 ستاره را دارند!

در سفر به استانبول تاریخی دیدن پل گالاتا را فراموش نکنید به ویژه این که در نزدیکی آن جاذبه‎های توریستی دیگری مانند برج گالاتا و بازار ادویه قرار دارند.

 

کلیسای «چورا» (Chora Church)

 

یکی از مکان‌های دیدنی استانبول که گردشگران زیادی از آن غافل بوده‌اند کلیسای چوراست. مسافران پس از بازدید از این کلیسا هنر زیبای بیزانس را تحسین می‎کنند. روی موزاییک‎های افسانه‎ای و دیوارهای کلیسای چورا زندگی عیسی و مادرش مریم مقدس به تصویر کشیده شده است.

تاریخ ساخت این مکان به دوران کنستانتین برمی‎گردد. در ابتدا این مکان یک صومعه بوده و با گذشت چند قرن به مسجد تبدیل شده است تا  این‌که سرانجام در سال 1948 دولت ترکیه آن را به موزه تبدیل کرد.

 

بازار ادویه استانبول (Spice Bazaar)

هیجان‎انگیزترین بخش سفر به استانبول بازدید از بازار ادویه است. محلی که در آن مسافران می‎توانند انواع مواد غذایی، میوه‌های خشک، آجیل و ادویه‌جات را بیابند. بازار ادویه از جذبه‎های توریستی معروف این شهر محسوب می‎شود و بهترین وقت برای بازدید از آن پیش از ساعت 11 صبح یا پس از ساعت 4 عصر است. در کنار بازار ادویه مسجد جدیدی به اسم Yeni Camii دیده می‎شود که فضای آن را کاشی‎‌کاری‎های زیبا با ورقه‎های طلا پوشانده است.

 

افزون بر جاذبه‌هایی که در این‌جا از آن‌ها یاد شد، مکان‌های زیبا و دیدنی بسیار دیگری در استانبول وجود دارد که معرفی همه‌ی آن‌ها در این راهنما نمی‌گنجد. این نوشته گزیده‌ای از مهم‌ترین و مشهورترین جاذبه‌های استانبول بود که بازدید از آن‌ها به همه مسافران پیشنهاد شده است.

وب‌سایت خدمات گردشگری هیپوتریپ تورهای ارزان برای مقاصد مختلف داخلی و خارجی و امکانات مناسب در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است. در صفحه تور استانبول می‌توانید اطلاعات کاملی از جاذبه‌های گردشگری این شهر را نیز مشاهده کنید. همچنین تاریخ تورها، اطلاعات هتل، نرخ روز تور و … نیز در این صفحه در دسترس شماست. همه‌ی تورهای استانبولِ معرفی‌شده در هیپوتریپ دارای امکاناتی همچون گشت شهری، بیمه‌ی مسافرتی، ترانسفر فرودگاهی و راهنمای فارسی‌زبان هستند.