به گزارش پارس نیوز، 

انوشیروان محسنی بندپی عصر یکشنبه در شانزدهمین نشست کارگروه تخصصی اشتغال استان تهران تاکید کرد: بانک ها باید با سرعت و جدیت بیشتری در این مسیر همراهی کنند و با بانک هایی که کمتر از حد انتظار ظاهر شوند مسامحه ای نمی شود.

وی نقش شورای اشتغال استان در ایجاد شغل برای متقاضیان مهم و پراهمیت ارزیابی کرد و افزود: تمامی مدیران دستگاه های اجرایی مسئول در حوزه اشتغال مکلف به اجرای تکالیف قانونی هستند و باید با برگزاری جلسات فشرده مسیر ایجاد اشتغال را سرعت ببخشند و در این مسیر باید از ظرفیت های استارتاپ ها و بخش گردشگری سلامت در تهران برای رسیدن به اشتغال پایدار استفاده کنند.

محسنی بندپی خواستار ارائه گزارش دستگاه‌های مرتبط با ایجاد اشتغال از جمله اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی، راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی استان تهران شد و افزود: این دستگاه ها گزارشی از اقدامات خود در قالب تبصره 18 ارائه کنند و در کنار آن عملکرد دستگاه ها در زمینه اشتغال روستایی در سال 97 باید در نشست آینده مطرح شود.

استاندار تهران با اشاره به تحریم‌های ظالمانه دشمنان ملت ایران گفت: هدف از این تحریم ها، تضعیف بخش اشتغال کشور است، اما تجربه تاریخی نشان داده که در مقاطع تاریخی مختلف، ملت ایران توانسته از هر چالشی، سربلند بیرون بیاید.

محسنی بندپی حفظ و صیانت از اشتغال فعلی و تلاش برای ایجاد فرصت های جدید شغلی را راهبرد اصلی دولت در استان تهران ذکر کرد و ادامه داد: استان تهران بر اساس تکلیف دولت دوازدهم، موظف به ایجاد 130 هزار شغل است و تلاش باید به گونه ای باشد که این میزان تا پایان سال محقق شود.

**کمتر از یک میلیارد تومان تسهیلات اشتغال زایی در شمیرانات پرداخت شده است
فرماندار شهرستان شمیرانات نیز در این نشست با بیان اینکه در شهرستان شمیرانات هشت میلیارد و 700 میلیون تومان طرح اشتغالزایی تصویب و به بانک های عامل ارائه شده است افزود: متاسفانه بانک ها کمتر از یک میلیارد تومان تسهیلات را پرداخت کرده اند.
سیاوش شهریور با بیان اینکه در بخش اشتغال خانگی نیز 90 طرح در شمیرانات ارائه شده است که کمتر از 40 طرح توانسته اند تسهیلات دریافت کنند راهکار رفع این مشکل را ایجاد صندوق ضمانت برای ارائه تسهیلات ذکر کرد.

**هزار واحد کشاورزی در استان تهران غیرفعال یا نیمه فعال شده است
مدیر کل جهاد کشاورزی استان تهران نیز در این نشست با بیان اینکه ١٥ هزار واحد صنعتی و کشاورزی در این استان وجود دارد گفت: از این میزان، هزار واحد صنعتی و کشاورزی غیر فعال یا نیمه فعال شده است.
کریم ذوالفقاری افزود: احیای این واحدها برای ایجاد اشتغال و تکمیل سرمایه گذاری ها در این زمینه ضروری است و هم اکنون نیز در بحث کشاورزی در سامانه کارا ١٨٠ میلیارد قرار داد آماده انعقاد قرارداد است که ٩١ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.
وی خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاران بخش کشاورزی در استان تهران آماده سرمایه گذاری هستند که باید جلسات هماهنگی بین بخش‌های مختلف و بانک‌ها ایجاد شود تا نتایج مطلوب حاصل شود.

** بانک ها به بنگاه های اقتصادی تبدیل شده اند
فرماندار ری نیز در این نشست با بیان اینکه بانک ها به بنگاه های اقتصادی تبدیل شده اند افزود: بانک ها به جای کمک به رشد اقتصادی به دنبال سود آوری هستند.
هدایت الله جمالی پور تصریح کرد: وجود بخشنامه ها و قوانین متعارض مانع پیشرفت کشور می شود.
وی گفت: منابع محدود است و اگر نتوانیم استراتژی مناسبی طراحی کنیم نمی توانیم به توسعه پایدار برسیم.
جمالی پور خاطرنشان ‌کرد: شهرک صنعتی شمس آباد می تواند 6 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کند البته به شرطی که شرایط برای واحدهای تولیدی و صنعتی تسهیل شود.

**بخش مسکن محرک اشتغالزایی در استان تهران است
معاون سازمان توسعه و برنامه ریزی استان تهران نیز در این نشست گفت: هرگاه بخش مسکن حرکت کرده میزان اشتغال رشد کرده است و با توجه به اینکه 25 درصد بافت فرسوده شهری و بیشترین حاشیه نشینی در استان تهران وجود دارد که تحرک در این بخش می‌تواند زمینه افزایش اشتغال را فراهم کند.
شهرام عدالتی افزود: سالانه 686 هزار نفر به جمعیت شاغل آموزش عالی کشور اضافه می شود که بخش اعظم فارغ التحصیلان که نرخ بیکاری در میان آنها بالای 25 درصد است مربوط به استان تهران است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

**اشتغال پایدار با کارورزی باید ایجاد شود
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری تهران نیز در این نشست گفت: اشتغال پایدار باید با کارورزی ایجاد شود چراکه اشتغال پایدار با تسهیلات با بهره 18 تا 20 درصدی به وجود نخواهد آمد.
محمد امامی امین با بیان اینکه سود بالای وام های بانکی به ضرر گیرنده تسهیلات است افزود: پرداخت اقساط سنگین وام های اشتغالزایی در کنار هزینه های بیمه و مالیات به گونه ای است که متقاضیان اشتغال از این وام ها منفعتی کسب نمی کنند و بهتر این است که به سمت کارورزی حرکت کنند.

انتهای پیام/