به گزارش پارس نیوز، 

هوشنگ بازوند عصر یکشنبه در دیدار با فعالان اقتصادی شهر سلیمانیه عراق که در استانداری برگزار شد، اظهار داشت: جمهوری اسلام ایران و عراق از دیرباز روابط حسنه و خوبی با یکدیگر داشته اند به گونه ای که این دوستی همواره مورد حسد دشمنان واقع شده و سعی در وارد آوردن خدشه بر آن را داشته اند.

وی ادامه داد: برای تقویت دوستی های 2 کشور لازم است گام های اساسی از سوی آن ها برداشته شود که یکی از آن ها فعالیت های تجاری و اقتصادی است، چرا که این موضوع نقش بسیار مهمی در تحکیم روابط دارد.

بازوند خاطرنشان کرد: یکی از راه های تقویت روابط اقتصادی، تقویت زیرساخت ها و بهبود حمل و نقل است که در این راستا راه اندازی قطار کرمانشاه و امتداد آن در آینده تا مرز خسروی می تواند در توسعه اقتصادی 2 کشور ایران و عراق و روابط پایدار بازرگانی موثر باشد.

استاندار کرمانشاه همچنین ایجاد منطقه آزاد قصرشیرین را فرصتی مناسب برای حضور سرمایه گذاران عراقی عنوان کرد و گفت: در این منطقه برای حضور تجار و بازرگانان و فعالان اقتصادی قصرشیرین ظرفیت های بسیار خوبی وجود دارد و ما نیز از حضور تیم های عراقی استقبال می کنیم.

وی همچنین با اشاره به توافقات انجام شده از سوی هیات عراقی با اتاق بازرگانی کرمانشاه، گفت: اگر تصمیمات اتخاذ شده اجرایی شود گام بزرگی در راستای توسعه اقتصادی استان های کرمانشاه و سلیمانیه برداشته شده است.

بازوند گفت: یکی از توافقات انجام شده برگزاری نمایشگاه توانمندی های جمهوری اسلامی به محوریت استان کرمانشاه در شهر سلیمانیه عراق است که تاثیر بسزایی در توسعه روابط 2 ایران و عراق و همچنین معرفی ظرفیت های کشورمان خواهد داشت.

مدیر ارشد استان در عین حال بر حذف قوانین دست و پاگیر از سوی ادارات و دستگاه های استان تاکید کرد و گفت: در این خصوص گمرکات استان های کرمانشاه و سلیمانیه باید بتوانند به یک توافق مشترک برای تسهیل در امور صادراتی برسند.

وی همچنین به قابلیت مرزها نیز اشاره کرد و گفت: در شرایط تحریم از این فرصت باید نهایت استفاده را برد که خوشبختانه از ابتدای سال جاری نیز همین گونه بوده است به گونه ای که در هشت ماه سپری شده از سال جاری شاهد رشد قابل ملاحظه صادرات از مرزهای استان کرمانشاه به عراق بوده ایم.

بازوند در ادامه بر استفاده حداکثری از ظرفیت صنعت توریسم و گردشگری نیز تاکید کرد و گفت: هم کرمانشاه و هم سلیمانیه پتانسیل خوبی در این زمینه دارند و می توانند سهمی از گردشگری خاورمیانه را به خود اختصاص دهند.

استاندار کرمانشاه استفاده از توریسم مذهبی و درمانی 2 کشور ایران و عراق را نیز یادآور شد و گفت: تقویت زیرساخت های این 2 بخش نیز در گسترش روابط دو کشور بسیار حائز اهمیت است.

وی در ادامه به وجود برخی مشکلات در مرز خسروی برای تجار و بازرگانان 2 کشور ایران و عراق نیز اشاره کرد و گفت: به تازگی بازدیدی از این مرز بعمل آمد و از نزدیک با مشکلات آشنا و در عین حال دستورات لازم را برای رفع بسیاری از آن ها که در اختیارات استان بود، صادر کردم.

بازوند یادآوری کرد: برخی از فعالان اقتصادی نیز به مشکلات دیگری در مرز خسروی اشاره کردند که حتما در اسرع وقت برای رفع آن ها اقدام می کنیم.

استاندار کرمانشاه همچنین ابراز امیدواری کرد تا در آینده نزدیک شاهد سفر استاندار سلیمانیه عراق به کرمانشاه باشیم و در گفت و گو و دیدارهای مستقیم بتوانیم راه حل هایی برای رفع مشکلات پیش روی فعالان اقتصادی پیدا کنیم.

وی در پایان از کمک های فعالان اقتصادی کشور عراق و شهر سلیمانیه به مردم زلزله زده استان کرمانشاه در جریان زمین لرزه 7.3 ریشتری سال گذشته قدردانی کرد.

استان کرمامشاه با 2 میلیون نفر جمعیت 371 کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد.

سالانه بیش از 2 میلیارد دلار کالا از استان کرمانشاه به عراق صادر می شود

انتهای پیام/