به گزارش پارس نیوز، 

مهدی دادفر با اشاره به آمار منتشر شده مبنی بر دپوی 14هزار خودرو در گمرک و مناطق آزاد کشور اظهار کرد: به طور کل 20هزار خودرو در گمرک دپو شده و اجازه ترخیص ندارد، از این تعداد ثبت سفارش 6هزار خودرو شائبه دار است و 14هزار خودرو به صورت قانونی ثبت سفارش شده‌اند.

 دبیر انجمن واردکنندگان خودرو تصریح کرد: خودروهای غیرقانونی که دادستانی مسئول رسیدگی به آن‌ها است و ما توقع ترخیصشان را نداریم اما مابقی خودروها به صورت قانونی ثبت سفارش و وارد شده‌اند و حتی به حدود 4600خودرو ارز دولتی داده شده و واردکنندگان مابه‌التفاوت ارز دولتی و نیما را برای این خودروها پرداخت کرده‌اند اما همچنان علت عدم ترخیص خودروها مجهول است.

دادفر مجموع ارزش ریالی خودروهای مانده در گمرک را 7هزار میلیارد تومان برآورد کرد و افزود: عایدی دولت برای دریافت تعرفه از این خودروها 1700میلیارد تومان است و در خصوص ترخیص خودروها، واردکنندگان این هزینه را نیز متحمل خواهند شد.

او همچنین اضافه کرد: حدود 3800خودرو درب گمرک گیر کرده‌اند و تمام کارهای آن‌ها از جمله پرداخت عوارض و تعرفه نیز انجام شده و استعلام نیز گرفته‌اند که این خودرو‌ها مشکلی برای ترخیص ندارند اما با وجود، این خودروها نیز آزاد نمی‌شوند.

دادفر با بیان این این که خودروهای مانده در گمرک 6ماه است که وارد شده‌اند و قانون ممنوعیت واردات مربوط به خرداد امسال است، تصریح کرد: اولا قانون عطف ما سبق نمی‌شود، چرا که خودروهای گمرکی خودروهایی نیستند که امروز وارد شده باشند، این خودروها حداقل 6ماه است که در گمرک مانده‌اند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ادامه داد: دوم این که فرآیندهای تجاری و بازرگانی بین‌المللی حداقل از 2تا 10 ماه طول می‌کشد، یعنی زمان دریافت مجوز و ثبت سفارش، و همچنین خرید و واریز پول حداق دو ماه و حداکثر 10 ماهه است.

او تاکید کرد: همچنین در نهایت با گشایش ال سی در خصوص تجارت، ثبت سفارش مفهومی ندارد، یعنی از زمان  گشایش تا رسیدن کالا و تحویل کالا در گمرکات حتی اگر هزار قانون هم وضع شود مشمول این دسته از واردات نمی‌شود مگر قانون کلی تجارت بین‌الملل؛ درواقع وقتی گشایش ال سی انجام می‌شود یعنی ثبت سفارش انجام شده و قوانین جدید نباید شامل این دوره باشند اما در ایران وزیر صنعت، با وجود چنین موضوعی مجددا اجازه ترخیص کالا نمی‌دهد و می‌گوید رییس جمهور باید نظر نهایی دهد؛ در حالی که ما برای هر مطلب روزمره در دستگاه اجرایی حاکمیت نباید پای رییس جمهور و سران سه قوه را وسط بیاوریم.

دادفر با اشاره به خسارت بالای خودروهای مانده در گمرک، بیان کرد: واردکنندگان تعهد داشتند که خودرو‌ها را در بهمن و اسفند ماه تحویل دهند که ندادند؛ حالا اضافه بر این، هم هزینه دیرکرد باید پرداخت کنند و هم هزینه تعمیر تایر و رنگ و دیگر موارد که با این حساب ضرر بزرگی را متحمل خواهند شد.

انتهای پیام/