به گزارش پارس به نقل از مهر، همزمان با تحریم طلای سیاه ایران توسط وزارت خزانه داری آمریکا و ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا، ایران از سنارویهیا جدید مقابله با تحریم نفت رونمایی کرده است.

بر این اساس تا اواسط خرداد ماه سالجاری ظرفیت پالایش نفت ایران به یک میلیون و ۸۵۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته بود که در طول یک ماه گذشته تاکنون با اجرای یک طرح ضربتی، ابتکاری وب دون سرمایه گذایر های کلان، متخصصان ایراین از ظرفیت مازاد نفت مرغوب کشور به منظور افزایش ظرفیت پالایش نفت استفاده کرده اند.

از این رو با اجرای این طرح ضربتی ظرفیت پالایش نفت در پالایشگاه لاوان در قلب خلیج فارس روزانه ۱۰ هزار بشکه افزایش یافته است که این ارتقای ظرفیت پالایش، افزایش ظرفیت تولید بنزین، گازوئیل و نفتای سبک مرغوب وبا استاندارد یورو ۴ و ۵ اتحادیه اروپا را به همراه داشته است.

پیش از این هم برخی از مشتریان سنتی نفت ایران همچون سریلانکا و هند نسبت به تحریم نفت ایران واکنش نشان داده بودند و حتی مسئولان نفتی تنها پالایشگاه سریلانکا، تاکید کرده بود: با کاهش و توقف واردات نفت خام از ایران و جایگزین کردن سایر نفت خام ها، میزان بنزین دهی این واحد پالایشگاهی به حداقل کاهش یافته است.

جزئیات اجرای طرح ضربتی مقابله با تحریم نفت

محمدعلی دادور در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت طرح توسعه و بهینه سازی پالایشگاه نفت لاوان، گفت: در حال حاضر تمامی مراحل ساختمان و نصب واحدهای مختلف فرآیندی به پایان رسیده است و آخرین مراحل پیش راه اندازی و راه اندازی آغاز شده است.

مدیرعامل پالایشگاه لاوان با اشاره به آغاز بارگذاری کاتالیست در راکتورهای طرح جدید بنزین سازی پالایشگاه نفت لاوان، تصریح کرد: در شرایط فعلی شمارش معکوس بریا آغاز تولید بنزین با استاندارد یورو پنج اتحادیه اروپا آغاز شده است و پیش بینی می شود تا هفته اینده تولید آزمایشی بنزین در این واحد پالایشگاهی آغاز شود.

این مقام مسئول ظرفیت افزایش تولید بنزین با استاندارد یورو پنج در این واحد پالایشگاهی را حدود ۱.۴ تا ۱.۵ میلیون لیتر در روز عنوان کرد و افزود: در مجموع با بهره برداری این طرح ظرفیت تولیدب بنزین یورو ۴ و ۵ پالایشگاه لاوان تا مرز سه میلیون لیتر در روز افزایش می یابد.

وی همچنین از اجرای یک طرح ضربتی افزایش ظرفیت پالایش نفت و تولید گازوئیل ایران در این پالایشگاه نفت خبر داد و تاکید کرد: بدون انجام کوچکترین سرمایه گذاری و تنها با رفع گلوگاه های تولید، ظرفیت پالایش نفت در پالایشگاه لاوان از ۵۰ به ۶۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

دادور با بیان اینکه هم اکنون خوراک پالایشگاه لاوان به میزان ۴۰ تا ۴۵ هزار بشکه نفت خام و ۱۰ تا ۱۵ هزار بشکه میعانات گازی تامین می شود، تبیین کرد: همچنین هفته گذشته نخستین محموله میعانات گازی تولیدی مجتمع NGL سیری به پالایشگاه نفت لاوان تحویل شد.

تولید بنزین و گازوئیل بیشتر به جای مازوت و وکیوم باتوم

مدیرعامل پالایشگاه لاوان با تاکید بر اینکه همزمان با افزایش ظرفیت پالایش نفت در این پالایشگاه در قلب خلیج فارس، ظرفیت تولید بنزین و گازوئیل افزایش و تولید نفت کوره به حداقل کاهش یافته است، بیان کرد: از سوی دیگر با راه اندازی واحد تفطیر در خلا امکان استحصال گازوئیل از وکیوم باتوم فراهم شده است.

دادور با بیان اینکه راه اندازی این طرح جدید منجر به افزایش روزانه ۳۰۰ هزار لیتری تولیدی گازوئیل با استاندارد یورو چهار اتحادیه اروپا شده است، گفت: علاوه بر این سهم نفت کوره از ۳۷ به ۲۰ درصد در سبد پالایشی کاهش یافته است.

این مقام مسئول با اعلام اینکه در مجموع هم اکنون ظرفیت تولید گازوئیل مرغوب در پالایشگاه لاوان تا مرز چهار میلیون لیتر و بنزین به حدود سه میلیون لیتر افزایش یافته است، تصریح کرد: با احتساب افزایش ۶۰۰ هزار لیتری نفتای سبک در مجموع حدود هفت میلیون لیتر فرآورده های استراتژیک نفتی بیشتری در پالایشگاه لاوان تولید و عرضه می شود.

به گزارش مهر، در حال حاضر ظرفیت تولید بنزین ایران به بیش از ۶۶ میلیون لیتر در روز رسیده است که باید این ظرفیت تا پایان سالجاری با بهره برداری از چهار طرح جدید از مرز ۷۰ میلیون لیتر در روز عبور می کند.

همزمان با افزایش ظرفیت تولید بنزین به عنوان یک محصول نفتی پرطرفدار در داخل کشور، ارتقای عدد اکتان، درجه آرام سوزی، حذف ترکیبات حلقوی همچون آروماتیک ها و کاهش گوگرد یکی از برنامه های کلان صنعت نفت در سالجاری است.

بر این اساس باید کیفیت بیش از ۷۰ درصد بنزین تولیدی پالایشگاه ها به استاندارد یورو ۴ و ۵ اتحادیه اروپا افزایش یابد که در این صورت در سالجاری باید دستکم روزانه ۳۵ تا ۵۰ میلیون لیتر بنزین تولیدی با استاندارد یورو ۴ و ۵ در جایگاه های سوخت عرضه شود.