به گزارش پارس نیوز، 

«محمود حجتی» روز یکشنبه در جمع مدیران منابع طبیعی سراسر کشور تصریح کرد: اگر با مردم با مهربانی رفتار شود، آنها بهترین حافظان منابع طبیعی خواهند بود.

وی با بیان این که بهترین داور وجدان آدمی است افزود: اگر باورمان بر این باشد که با مردم خوب رفتار می کنیم هیچ موقع نمی توان راه حل درستی برای جایگزین کردن رفتارها یافت.

** کمک 593 میلیارد تومانی استان ها به منابع طبیعی
حجتی، اقدام های آبخیزداری را مایه خیر و برکت کشور دانست و گفت: امسال علاوه بر کمک های صندوق توسعه ملی، 593 میلیارد تومان از سوی استانداران استان ها به کمک منابع طبیعی آمد.
وزیر جهاد کشاورزی افزود: امکان انجام این اقدام ها در سال های گذشته نیز با چنین وسعت و حجمی بود اما معلوم شد هرگاه به کاری اعتقاد و اراده وجود داشت، آن کار به خوبی انجام شده است.
وی بر ضرورت اطلاع رسانی و مستندسازی اقدام های آبخیزداری از طریق شبکه های تلویزیونی استانی و ملی به مردم، مسوولان و افکار عمومی تاکید و اظهار کرد: باید به جامعه اخبار امید بخش داد؛ چه خبری بهتر از آبخیزداری که می تواند سفره های زیر زمینی را تقویت، پوشش گیاهی را افزایش و از سیل جلوگیری کند.
حجتی همچنین با یادآوری تاکید رهبر معظم انقلاب در اجرای طرح های آبخیزداری به عنوان یک راهکار اساسی در سال های کم آبی و پر آبی گفت: در هر عرصه ای که فعالیت می کنیم باید خود را بدهکار مردم بدانیم.

** افراد بدون دام نباید سند و پروانه چرا داشته باشند
وی رفتار های تقابلی و اداری صرف را مانع ایجاد ارتباط با مردم دانست و خطاب به مدیران منابع طبیعی سراسر کشور خاطرنشان کرد: بهترین مرتعدار خود مردم هستند؛ مدیریت مراتع را به مردم واگذار کرده و خود ناظر بر کارها باشید.
وزیر جهاد کشاورزی در عین حال بر نهایت دقت در واگذاری مراتع به مردم برای جلوگیری از پایمال شدن حق مردم تاکید و اظهار کرد: هیچ لزومی ندارد که افراد نابرخوردار از دام، سند و پروانه چرا داشته باشند.
وی از گازرسانی به بیش از 80 درصد روستاهای کشور، کاهش وابستگی روستانشینان به چوب جنگل و کاسته شدن از میزان دام ها در کشتارگاه ها و مشکلات منابع طبیعی از این نظر خبر داد و گفت: باید از ظرفیت موجود مردمی برای پایداری و شکوفایی منابع طبیعی استفاده کرد.
وزیر جهاد کشاورزی همچنین با تاکید بر تثبیت شن های روان در سیستان و بلوچستان، ریگان استان کرمان و بمپور خاطرنشان کرد: دولت یک هزار میلیارد تومان اعتبار برای سال آینده به منظور مقابله با بیابان زایی این استانها اختصاص داده است.

** تشکیل پرونده تخلف آسان ترین راه جلوگیری از تخریب منابع طبیعی نیست
رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز با تاکید بر رعایت رفتار مناسب با مردم گفت: نباید آسان ترین راه برای جلوگیری از تخریب منابع طبیعی را تشکیل پرونده تخلف و روانه کردن مردم به دادگاه ها دانست.
«خلیل آقایی» افزود: در استانی، مدیر منابع طبیعی اجازه نداد که یک مرد روستایی را به دلیل تخریب منابع طبیعی به دادگاه ببرند و این حرکت سبب شد آن مرد روستایی برای احیا و درختکاری بخشی از اراضی که نادانسته تخریب کرده بود اعلام آمادگی کند.
وی بر ضرورت پیگیری مستمر اجرای پروژه های آبخیزداری تا حصول نتیجه در استانها تاکید کرد و گفت: پول صندوق توسعه ملی امانتی است که از سوی رهبر معظم انقلاب در اختیار ما قرار گرفته و باید در چگونگی هزینه کرد آن با دقت و موشکافانه عمل کرد.
رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، مشارکت مردم و جوامع محلی را بهترین راه برای حفظ، احیا و مدیریت منابع طبیعی دانست.
آقایی همچنین یادآوری کرد: مجموعه عملیات آبخیزداری که در قالب مدیریت جامع انجام می شود اکنون با 70 درصد پیشرفت کاری در 684 نقطه و در 349 شهرستان و 650 حوزه کشور در دست انجام است.

بر اساس آمار موجود از مجموع 60 میلیون هکتار از عرصه های بیابانی و مرتعی کشور حدود 25 میلیون هکتار مستعد عملیات آبخیزداری است.

آبخیزداری علم و هنر مدیریت منابع آب، خاک و پوشش گیاهی یک آبخیز است؛ به شکلی که بهره برداری مداوم از این منابع برآورده شود و حوزه آبخیز محدوده‌ای است که آب ناشی از باران و ذوب برف‌ها به یک آبراهه یا رودخانه سرازیر می‌شود.

اقدامات بیولوژیکی (ایجاد یا تقویت پوشش گیاهی از طریق نهال‌کاری، بذرکاری، کپه‌کاری)، اقدامات مکانیکی (پخش سیلاب، بندخاکی، بندهای رسوبگیر ملاتی، گابیونی و خشکه‌چین)، اقدامات بیومکانیکی (سکوبندی، تراس‌بندی، بانکت‌بندی همراه با تقویت پوشش گیاهی) و اقدامات مدیریتی (حفاظت و قرق، کشاورزی حفاظتی) از جمله فعالیت ها در حوزه آبخیزداری است.

انتهای پیام/