به گزارش پارس نیوز، 

دولت فرانسه اعلام کرد که افزایش مالیات بر فرآورده های سوختی را که قرار بود از نخستین روز سال 2019 میلادی به اجرا بگذارد به کلی از برنامه اصلاحات خود خارج کرده است.

به گزارش یورونیوز، این تصمیم درحالی اتخاذ شده است که نخست وزیر فرانسه روز سه شنبه پس از فشار بی سابقه افکار عمومی و تحت تاثیر ناآرامی های بی سابقه در پایتخت و دیگر شهرهای این کشور که در پی اعتراض ها به سیاست های اقتصادی امانوئل ماکرون صورت گرفت با یک عقب نشینی آشکار اعلام کرده بود تصمیم برای افزایش مالیات بر سوخت را تا شش ماه به حال تعلیق درمی آید.

این موضع برخلاف تصور دولتمردان فرانسه مورد استقبال «جلیقه زردها» قرار نگرفت. معترضان که حالا دیگر افزایش مالیات بر سوخت و بالارفتن بهای بنزین و گازوئیل تنها دغدغه شان نیست عقب نشینی دولت را «بسیار دیر» و «ناکافی» قلمداد و اعلام کردند به جنبش اعتراضی خود ادامه خواهند داد.

درخواست ادامه کارزار اعتراضی و برپایی سومین تظاهرات سراسری، به ویژه در پاریس و خیابان شانزه لیزه به اندازه کافی برای الیزه ترسناک بود بود که دولت گام دوم را بلندتر رو به عقب بردارد.

فرانسوا دوروژی، وزیر محیط زیست فرانسه چهارشنبه شب در یک گفتگوی تلویزیونی با اعلام خارج شدن افزایش مالیات سوخت از برنامه دولت تصریح کرد: «اینبار دیگر برداشت فریب و کلک در کار نیست. دقایقی پیش تلفنی با رئیس جمهوری صحبت کردم. او به من گفت برخی تصور می کردند که این (تعلیق شش ماهه مالیات) یک حقه است. به آنها گفته بودند که ابتدا تعلیق می کنند اما دوباره (مالیات) برمی گردد.»

روژی سپس افزود: «این درحالیست که ما سه ماه نخست سال آینده درهای بحث و گفتگو را باز می کنیم و همه گزینه ها را برای بررسی این مسئله مطرح خواهیم کرد سپس نتایج بدست آمده را مورد تحلیل قرار خواهیم داد. آیا کاری جز این می توان کرد؟ اینکه آیا باید سیاست اعمال مالیات بیشتر را در پیش بگیریم یا خیر را به بحث خواهیم گذاشت.»

گفتنی است که ادوارد فیلیپ، نخست وزیر فرانسه نیز عصر روز چهارشنبه در حضور نمایندگان مجلس چشم پوشی از عواید حاصل از افزایش مالیات سوخت در بودجه سال آینده میلادی کشورش را مورد تاکید قرار داد.

افزایش مالیات بر سوخت های فسیلی بهانه اصلی معترضان به سیاست های اقتصادی امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه بود که از سه هفته پیش تحت عنوان «جنبش جلیقه زردها» موج گسترده‌ای از اعتراض و ناآرامی را در این کشور رقم زدند.