به گزارش پارس به نقل از ایسنا، ارقام تورمی اردیبهشت نشان می دهد که گروه گوشت قرمز، سفید و فرآورده های آنها با تغییرحدود هشت درصدی بیشترین کاهش تورم را در سبد کالا داشته اند.

اما در مقابل افزایش سطح قیمت ها در لوازم خانگی و چای، قهوه و آب میوه نسبت به سایر گروه ها محسوس تر است. در این ماه نیز مانند فروردین کمترین تورم مربوط به ارتباطات و بیشترین افزایش قیمت برای گروه دخانیات است.

از نکات قابل تامل در محاسبه نرخ تورم می توان به تورم نه چندان منطبق با واقعیت تورم مسکن اشاره کرد چرا که با وجود افزایش قیمت قابل ملاحظه در این گروه کالا به خصوص در ماه های گذشته این تغییرات در بین دو ماه گذشته کمتر از ۲/. درصد گزارش شده است.

جزییات نرخ تورم در اردیبهشت ماه ۹۲ بر مبنای ۹۰
شاخص کل در اردیبهشت به ۱۵۶ افزایش یافت این در حالی است که نرخ تورم نیز از ۲۹.۸ در ماه گذشته به ۳۱ در این ماه رسیده است.

خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات

تورم این گروه با افزایش ۱.۹ درصدی به۴۹.۶ رسید این در حالی است که خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات به عنوان یکی از گروه های اصلی مصرفی مردم در ماه گذشته تورم ۴۷.۷ درصدی داشته است. شاخص قیمت این گروه در اردیبهشت جاری ۱۹۵.۶ است.

*خوراکی ها و آشامیدنی ها

۴۸.۸ تورم مجموع خوراکی ها و آشامیدنی ها در این ماه است که نسبت به ماه پیش از آن ۱.۷ درصد رشد یافته است.

همچنین تورم گروه خوراکی ها از ۴۶.۸ به ۴۸.۴ رشد یافت و شاخص این گروه به ۱۹۳.۴ رسید.

*نان و غلات

این گروه نیز در اردیبهشت با افزایش سطح قیمت ها مواجه بوده به طوری که تورم آن از ۳۵.۸ در فروردین به ۳۸.۸ درصد افزایش یافته است. همچنین شاخص قیمت نان و غلات ۱۷۱.۹ است.

*گوشت قرمز و سفید و فرآورده های آنها

از کالاهایی که با کاهش تورم مواجه بوده اند این گروه است به طوری که با کاهش ۷.۲ درصدی نسبت به فروردین به ۵۲.۸ کاهش یافت. البته شاخص این گروه ۱۹۰ است.

*گوشت قرمز و گوشت ماکیان

۱۸۵.۹ شاخص قیمت در گروه گوشت قرمز و گوشت ماکیان در اردیبهشت ۹۲ است. تورم این گروه نیز با کاهش ۱.۴ درصدی نسبت به ماه قبل از ۵۲.۲ به ۵۰.۸ رسید.

*ماهی ها و صدف داران

ماهی ها و صدف داران نیز در اردیبهشت تورم ۶۶.۷ درصدی را پشت سر گذاشته اند این در حالی است که تورم این گروه در ماه گذشته ۶۵ درصد بوده است. شاخص ۲۱۹.۴ نیز برای این گروه در ماه گذسته رقم خورده است.

*شیر، پنیر و تخم مرغ

شاخص ۱۷۸.۶ و تورم ۵۱.۸ درصدی نتیجه تغییر قیمت ها برای این گروه در دومین ماه سال ۹۲ است. تغییر سطح قیمت ها برای شیر، پنیر و تخم مرغ نسبت به ماه قبل افزایش ۱.۳ درصدی بوده است.

*روغن ها و چربی ها

شاخص قیمت این گروه در ماه گذشته به ۲۰۳.۲ رسید. این در حالی است که تورم در روغن ها و چربی ها با کاهش ۲.۶ درصدی نسبت به ماه قبل در اردیبهشت ماه به ۴۷.۹ رسید.

*میوه و خشکبار

تورم میوه و خشکبار دردومین ماه سال جاری به ۴۶.۷ درصد افزایش یافته البته این نرخ در ماه پیش ۴۵ درصد بوده است.

گفتنی است که شاخص قیمت در اردیبهشت ماه ۹۲ نزدیک به ۲۰۷.۳ بوده است.

*سبزیجات (سبزیجات و حبوبات)

هرچند که تورم ۷۰.۵ درصدی برای سبزیجات و حبوبات بسیار بالاست اما نسبت به ماه قبل افزایش چندانی نداشته است. شاخص این گروه در اردیبهشت برابر با ۲۶۶.۸ بوده است.

*قند و شکر و شیرینی ها (شکر، مربا، عسل، شکلات، شیرینی)

قند و شکر و شیرینی ها از دیگر گروه هایی است که در اردیبهشت با افزایش قیمت مواجه بوده است به طوری که از تورم ۲۸ درصدی در فروردین به ۲۹.۶ درصد در اردیبهشت رسیده است.

همچنین شاخص قیمت این گروه در ماه گذشته ۱۶۳.۳ بوده است.

*چای، قهوه، کاکائو، نوشابه و آب میوه (نوشابه های غیر الکلی)

۲۱۲.۷ شاخص قیمت این گروه در اردیبهشت است. بیش از چهار درصد تورم این گروه از فروردین تا اردیبهشت افزایش یافته و به ۵۸.۴ رسیده است.

*دخانیات

دخانیات همچنان صدرنشین تورم در سبد کالایی است. نرخ تورم این گروه از ۸۷.۵ در فروردین ۹۲.۸ در اردیبهشت رسیده است. همچنین شاخص قیمت این گروه ۲۷۳ است.

*کالای غیر خوراکی و خدمات

این گروه نیز در فاصله بین دو ماه ابتدایی سال افزایش یک درصدی را در سطح قیمت ها داشته و منجر با رشد تورم این گروه تا ۲۴.۵ درصد شده است.

*پوشاک و کفش

پوشاک و کفش دومین ماه سال جاری را با تورم ۳۹.۶ درصدی به پایان رسانده در حالی که این نرخ ماه پیش از آن ۳۷ درصد بوده است. شاخص قیمت در این گروه در اردیبهشت ماه بیش از ۱۷۵ بوده است.

* مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت ها

افزایش سطح قیمت ها در مجموع این گروه با افزایش ۷/. درصدی نسبت به ماه قبل به ۱۷.۷ رسید. همچنین شاخص این گروه ۱۲۸.۹ است.

*مسکن

شاید با توجه به افزایش قابل ملاحظه قیمت مسکن در ماه های اخیر اعلام تورم ۱۸.۶ درصدی از سوی مرکز آمار برای این گروه چندان قابل باور نباشد. این در حالی است که تورم این گروه نسبت به ماه قبل تنها ۲/. درصد افزایش داشته است.

گفتنی است که شاخص قیمت در این گروه نیز ۱۲۹.۹ در اردیبهشت اعلام شده است.

*اجاره

تورم ۱۸.۴ درصدی و شاخص ۱۲۹.۹ حاصل آمارگیری مرکز آمار ایران از افزایش سطح قیمت ها در اجاره است. به عبارتی نرخ اجاره ها از فروردین تا اردیبهست ۹۲ فقط ۳/. درصد افزایش یافته است.

شاخص این گروه نیز ۱۲۹.۴ بوده است.

*خدمات نگهداری و تعمیر واحد مسکونی (خدمت)

در حالی شاخص این گروه در اردیبهشت ماه ۱۶۰.۳ بوده که سطح قیمت ها نیز با افزایش ۱.۸ درصدی نسبت به ماه قبل به ۳۳.۸ رسیده است.

*آب، برق و سوخت

تورم در آب و برق و سوخت با کاهش ۱.۶ درصدی نسبت به ماه قبل به ۱۴.۴ در اردیبهشت سال جاری رسید این در حالی است که شاخص این گروه در همین ماه ۱۲۳ بوده است.

*مبلمان و لوازم خانگی و نگهداری معمول آنها

تورم مبلمان و لوازم خانگی نیز با رشد چهار درصدی به ۴۵.۴ در ماه گذسته افزایش یافته و شاخص این گروه را در ۱۸۷.۵ قرار داده است.

*بهداشت و درمان

بهداشت و درمان نیز از گروه هایی است که با افزایش تورم در دومین ماه سال ۹۲ مواجه بوده است به گونه ای که هزینه های این گروه با افزایش ۱.۶ درصدی نسبت به ماه قبل به ۲۴.۶ رسیده است.

*حمل ونقل

افرایش در قیمت کرایه ها در رشد تورم گروه حمل و نقل در اردیبهشت ماه بی تاثیر نبود. بر این اساس سطح قیمت ها از ۲۵ در فروردین به ۲۷.۶ درصد در اردیبهشت ۹۲ افزایش یافت.

*ارتباطات

با وجود افزایش یک درصدی تورم در این گروه، ارتباطات همچنان روند داشتن کمترین تورم را در بین کالاهای سبد کالا به خود اختصاص داده است. بر این اساس ۱۱۵.۳ و ۹.۷ به ترتیب شاخص و نرخ تورم این گروه در اردیبهشت ماه است.

*تفریح و فرهنگ

۳.۷ درصدی بیانگر رشد قیمت ها در فواصل اولین و دومین ماه سال جاری در گروه تفریح و فرهنگ است. این در حالی است که تورم این گروه در ماه گذسته به ۳۸.۷ درصد افزایش یافته است.

همچنین شاخص قیمت این گروه برابر با ۱۷۷ بوده است.

*آموزش

تنها گروهی در سبد کالای محاسبه نرخ تورم که دارای تورم ثابت بین دو ماه است گروه آموزش بوده که در فروردین و اردیبهشت تورم ثابت ۱۰.۲ درصدی را داشته است.

*هتل و رستوران

تورم نزدیک به ۳۳.۷ درصدی حاصل محاسبه افزایش قیمت برای هتل و رستوران در ماه گذشته بوده که با رشد ۱.۷ درصدی نسبت به ماه قبل نیز همراه بوده است.

*کالا و خدمات متفرقه

۱.۱ درصد تفاوت نرخ تورم از فروردین تا اردیبهشت برای این گروه است. بنابر این گزارش نرخ تورم کالا و خدمات متفرقه در ماه گذشته به ۴۸.۱ درصد افزایش یافته است.

*کالاها

۱۷۹ و ۴۱.۷ به ترتیب شاخص و نرخ تورم گروه کالاها در ماه گذشته بوده که بیانگر افزایش ۱.۹ درصدی تورم این گروه نسبت به ماه گذشته است.

*خدمات

خدمات نیز اردیبهشت را با افزایش ۹/. درصدی با تورم ۱۹.۹ و شاخص ۱۳۳.۸ به پایان رسانده است.