به گزارش پارس به نقل از فارس، بهبود شرایط اقتصادی کشور به عنوان یکی از مهمترین محورهای برنامه نامزدهای یازدهمین دوره ریاست جمهوری مطرح است و از آنجایی که تولید و صنعت همواره به عنوان موتور محرک اقتصاد کشور مد نظر بوده است، طرح موضوعاتی در جهت حمایت از بخش تولید بیش از دوره های قبلی انتخابات ریاست جمهوری مورد توجه نامزدها قرار گرفته است.

در این میان، اشاره به برخی ضعف های دولت در اداره بخش تولید از جمله عدم تحقق کافی درآمد بخش صنعت از یارانه ها، تأثیر نوسان نرخ ارز بر تولید، نبود امنیت کافی برای سرمایه گذاران، تورم، واردات بی رویه و لزوم اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی بیش از هر چیز دیگر مورد توجه نامزدهای ریاست جمهوری بوده است، اما در این خصوص نامزدهای ریاست جمهوری بیشتر به کلی گویی پرداخته و کمتر به ارائه جزئیات و راهکارهای اجرایی روی آورده اند.

در این گزارش بخشی از اظهارنظر این نامزدها را در خصوص مقوله تولید و صنعت مرور می کنیم.

* غرضی: مهار تورم، لازمه تقویت تولید است

محمد غرضی، یکی از نامزدهای ریاست جمهوری تورم را دلیل اصلی مشکلات اقتصادی کشور می داند و در مورد لزوم تقویت بخش تولید معتقد است: پی ریزی دولت بعد باید بر اساس توسعه تولید، اشتغال و تثبیت پول ملی صورت گیرد تا بتوان برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت را سامان داد.

وی با غیرقابل قبول دانستن رشد شاخص های بورس، می گوید: وقتی دلار هزار تومان بود شاخص بورس ۱۸ هزار بود، وقتی دلار سه هزار تومان شد این شاخص به ۲۵ و ۳۵ هزار واحد رسید. دلیل این اتفاق توسعه تولید نبوده است بلکه افزایش قیمت تجهیزات و دارایی های شرکت ها موجب اصلاح شاخص های بورس شد در حالی که این افزایش قیمت دارایی های شرکت ها خود عامل تشدید تورم شد.

به گفته غرضی، با وجودی که ایران خودرو و قطعه سازان و شرکت های خودروسازی زحمات زیادی می کشند ولی تورم موجود آنها را نابود کرده است.

وی می گوید: به دلیل اینکه هزینه پول در ایران بالا است، متأسفانه کشور نمی تواند دست به تولید بزند. کشورهایی که در عرصه تولید وارد عمل شده اند هزینه پولشان یکی دو درصد است، اما ما در ۱۰۰ سال گذشته هیچ گونه تولیدی را در کشورمان نداشته ایم.

به گفته وی، اشتغال وقتی سامان پیدا می کند که تولید سامان پیدا کند و تولید زمانی صورت می گیرد که هزینه پول در کشور کم شده و هزینه پول به سمت نزولی برسد.

*رضایی: کیفیت تولیدات باید افزایش یابد

محسن رضایی، نامزد دیگر انتخابات ریاست جمهوری نیز در این مورد معتقد است: مشکلی که امروز در کشورمان عارض شده مشکل اقتصادی است که جز با تولید ملی و افزایش ثروت و ایجاد اشتغال و درآمد عمومی خانواده ها با رونق گرفتن کشاورزی و صنعت حل آن امکان پذیر نیست.

وی در مورد صنعت خودروسازی نیز با اشاره به اینکه تولید خودرو با استاندارد از مهمترین اقدامات دولتش است، می گوید: این مطلب را از حالا به مسئولان شرکت خودروسازی می گویم تا بروند برای رفع بی کیفیتی تولیداتشان اندیشه ای کنند که این مشکلات برطرف شود.

وی با بیان اینکه تولید خودروهای بی کیفیت ایرانی در حوادث علت اصلی بیشترین تلفات در کشور است، معتقد است: با تولید خودروی با کیفیت تلفات در حوادث جاده ای کاهش می یابد.

نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه مشکلات سوخت و ارتقای سلامت مردم ایران را با رفع تولیدات بی کیفیت خودرو برطرف می کند، یادآور شد: همچنین با تولید با کیفیت قطعه های خودرو و صادر کردن این قطعات اشتغال زایی و درآمد خوبی را در کشور ایجاد می کنم.

*روحانی: اولین اصل برای تولید و سرمایه گذاری، امنیت است

حسن روحانی یکی دیگر از نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز در این خصوص معتقد است: تولید پایه اساسی قدرت در هر کشوری است. تولید پایه استقلال و توسعه و مشخص کننده جایگاه یک کشور در دنیا است. نفوذ و جایگاه یک کشور را تولیدات ملی آن و رشد اقتصادی اش مشخص می کند. معضلات اقتصادی مثل بیکاری و تورم را نیز تولید و عرضه کالا می تواند حل کند و در مقابل اشتغال زایی را بیافریند.

به گفته وی، اولین اصل اساسی برای تولیدکننده و سرمایه گذاری او در عرصه اقتصاد کشور، امنیت است. امنیت نه به آن معنا که محصولی که تولید می کند در بین راه تاراج نشود، بلکه به معنای ایجاد آرامش کامل برای تولیدکننده است. اما قبل از هرچیز قانون گرایی می تواند امنیت را بیافریند به گونه ای که قانون و نه سلیقه حاکم باشد.

روحانی با اشاره به ضعف هایی که در سال های گذشته بر تولید کشور وارد شده است، دلیل این مسئله را اعمال سلیقه به جای قانون دانسته و می گوید: قانون گرایی اصل اساسی برای امنیت است و ثبات مقررات از شاخص های مهم است. تولیدکننده قبل از سرمایه گذاری و شروع به کار مقررات را دنبال می کند اما به محض آماده شدن برای شروع فعالیت، قانون و مقررات تغییر می کند چگونه می توان در چنین شرایطی از سرمایه گذار بخواهیم که در کشور سرمایه گذاری کند و به فکر تولید باشد.

وی می گوید: اگر رابطه و مناسبات ما با جهان ساعت به ساعت در حال تغییر باشد، چگونه تولیدگر می تواند بازار هدف را تعیین کند. یک روز با دولتی دوست و صمیمی هستیم، فردا رقیب استراتژیک، پس فردا متخاصم و بعد دشمن می شویم. مگر رابطه با دنیا هوسی است که هر ساعت به یک سمت حرکت کنیم؟ اگر تولیدکننده بخواهد مواد لازم، قطعات و مواد مورد نیازش را به کشور وارد کند و اگر بخواهد بازار هدف داشته باشد و کالایش را صادر کند بدون ساماندهی روابط خارجی با کشورهای دیگر این امر امکان پذیر نخواهد بود.

* قالیباف و هدایت نقدینگی از سفته بازی به سمت تولید

محمدباقر قالیباف، یکی دیگر از نامزدهای ریاست جمهوری معتقد است: باید کارهای کوتاه مدت و دراز مدت برای اشتغال انجام دهیم. باید کارهای کوتاه مدت در اولویت باشد در راستای برنامه های میان مدت. رونق اقتصادی اساس کار است اما وقتی امروز توام هستیم با رکود و تورم، وقتی نمی توانیم نقدینگی اضافه کنیم باید نقدینگی فعلی را از سکه بازی و کارهای صوری به سمت تولید ببریم.

وی می گوید: این نکته درست است که رونق اقتصادی اساس کار است، اما با توجه به اینکه ما امروز با رکود و تورم روبرو هستیم طبیعتاً نمی توانیم نقدینگی اضافه کنیم، لذا باید نقدینگی فعلی را به سمت تولید پیش ببریم تا بتوانیم مشکلات کشور را حل کنیم.

به گفته قالیباف، نکته مهم این است که ما چگونه باید در راستای مدیریت نقدینگی در کشور وارد عمل شویم و آن را از سفته بازی به سمت کار و تولید برده و اولویت را بر تولید قرار دهیم.

* جلیلی و جلوگیری از واردات بی رویه

سعید جلیلی، یکی دیگر از نامزدهای ریاست جمهوری نیز معتقد است: باید در راستای حمایت از بخش تولید به دو نکته توجه کنیم، اولین نکته حمایت از بخش تولید است، یعنی به ظرفیت های بخشی در این حوزه توجه ویژه ای داشته باشیم و به بحث های دانش بنیان که در حوزه اشتغال مثمر ثمر هستند، توجه کنیم.

وی می گوید: بحث مزیت های نسبی که ما در صنعت گاز و فناوری اطلاعات با آن روبرو هستیم و توجه به بخش فولاد از اولویت هایی است که می تواند به صورت قویتر اشتغال را در جامعه اجرا کنیم.

جلیلی معتقد است: باید توجه داشته باشیم اشتغالی که ما باید ایجاد کنیم بر اساس تولید باشد، یعنی مبتنی بر کیفیت و آموزش بیشتر صورت گیرد.

به گفته وی، وجود برخی از مزیت ها مثل صنایع دستی می تواند در کشور ما اشتغال زایی کند، لذا انتظار است که در این حوزه ها با سیاست تشویقی وارد عمل شویم.

وی همچنین با اشاره به واردات بی رویه برخی مواد اولیه مورد نیاز صنعت، می گوید: در سال ۹۰ حدود ۳۹ میلیون دلار از آلمان چوب بستنی وارد کرده ایم و این در شرایطی است که می توانیم این را در روستاهای خودمان تولید کنیم.

* حداد عادل: معاونت تولید و اشتغال ایجاد شود

حداد عادل، نامزد یازدهمین دوره ریاست جمهوری که اخیراً انصراف خود را اعلام کرد نیز معتقد است: ما در حال حاضر تعدادی کارگاه و کارخانه داریم که تعطیل شده اند و دولت باید با دادن یارانه در راستای کمک به آنها وارد عمل شود تا اگر کارخانه ای در شرف تعطیلی است یا تعطیل شده، احیا شود.

به گفته وی، در حال حاضر بسیاری از پیمانکاران از دولت طلب های بسیاری دارند و اگر دولت بدهی آن ها را ندهد، اشتغال زمین می ماند.

وی معتقد است: باید یک معاونت به معاونت های ریاست جمهوری اضافه شود که نام آن معاونت تولید و اشتغال است و مسئولیت هم راستا کردن سیاست های اجرای حقوق تولید و اشتغال را به عهده بگیرد و در مقابل کسی ساز ناجور در حوزه اشتغال کوک نکند و اگر این کار انجام شود مسئله بازار کار نیز سامان دهی خواهد شد.

*ولایتی و اجرای اصل ۴۴، راهکار رشد تولید

علی اکبر ولایتی، دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری نیز معتقد است: سیاست دولت ها در گذشته توزیع محور بوده نه تولیدمحور.

وی می گوید: باید در عرصه تولید بر اساس تفسیر اصل ۴۴ که توسط مقام معظم رهبری نهایی شده است و مجلس آن را به صورت یک قانون درآورده است، وارد عمل شویم و آن را مردمی کنیم.

به گفته وی، دولت می تواند به جز معدودی صنایع بالادستی و اساسی بقیه بخش ها را به مردم واگذار کند، یعنی واگذاری دولت به دولت شکل نگیرد.

ولایتی معتقد است: حمایت از صنعت باید به صورت جدی در کشور اجرا شود.

* عارف: سهم ۳۰ درصدی تولید از یارانه ها پرداخت شود

محمدرضا عارف، یکی دیگر از نامزدهای ریاست جمهوری که وی نیز از ادامه مسیر انصراف داده است، در مورد لزوم حمایت از بخش تولید در دولت آینده معتقد است: باید صنعت نیمه تعطیل کشور رونق پیدا کرده و سهم صنعت از هدفمند کردن یارانه ها پرداخت شود.

وی با بیان اینکه متأسفانه سهم ۳۰ درصدی بخش تولید و صنعت در هدفمندی یارانه ها پرداخت نشده است، می گوید: باید نقدینگی کشور را که باعث تورم شده در اختیار صنعت قرار دهیم و هزینه جاری صنعت را با شیوه های سالم و احتمالاً با وام های درازمدت در اختیار صاحبان صنایع قرار دهیم.

عارف ادامه می دهد: جذب سرمایه به خصوص سرمایه های داخلی یکی از عنصرهای مهم در احیای ایجاد اشتغال در کشور است.

به گفته وی، متأسفانه ما سرمایه های خرد و جزئی داریم که وارد بازار واسطه ای شده است و صرف خرید ارز و طلا می شود، لذا باید این سرمایه ها را به سمت اشتغال هدایت کنیم.

وی می گوید: در فضای کسب و کار مشکل داریم و متأسفانه در این حوزه رتبه ۱۴۵ را در دنیا داریم. ما باید در راستای رونق فضای کسب و کار کشور وارد عمل شویم.

در مجموع جلب توجه همه نامزدهای ریاست جمهوری به بخش تولید را باید به فال نیک گرفت و البته آنچه بیشتر از این نظرات و وعده ها اهمیت دارد، عملیاتی شدن برنامه نامزدها و اجرای سیاست هایی برای رشد بخش تولید است تا شعار حمایت از تولید ملی نیز عملیاتی شود و از این طریق، سایه بیکاری از سر اقتصاد کشور رخت بر بندد.