به گزارش پارس نیوز، 

وزیر انرژی عراق گفت این کشور 67 درصد فروش نفت خود را در سال 2019 به آسیا تخصیص داده است. عراق دومین تولیدکننده بزرگ نفت جهان است و قصد دارد نفت بیشتری در بازارهای آسیا بفروشد .

فروش نفت عراق در سال آینده شامل ارسال محموله هایی از هر دو بندر کلیدی بصره در جنوب عراق و میادین نفتی کرکوک در شمال می شود .

در اوایل ماه جاری عراق صادرات نفت از استان کرکوک را از سرگرفت. این میادین نفتی سال گذشته به خاطر درگیری با کردهای نیمه مستقل بر سر انتقال نفت از طریق تنها خروجی صادرات در این منطقه، متوقف شده بود. این خط لوله متعلق به منطقه کردستان است .

در سال آینده علاوه بر 67 درصد نفت عراق که به آسیا می رود، 20 درصد هم به اروپا صادر می‌شود و 13 درصد باقیمانده به آمریکای شمالی و جنوبی فرستاده میشود .

عراق در حال افزایش سهم صادرات نفت خود به آسیا تا 67 درصد در سال 2019 است. در حال حاضر سهم عراق از صادرات نفت به آسیا 60 درصد است. در ماه مارس سال جاری میلادی، علا الیسیری، رئیس شرکت دولتی بازاریابی نفت عراق اعلام کرد عراق به دنبال کسب سهم بیشتری در بازارهای آسیا است و قصد دارد قرارداد های مشترکی با چین، ژاپن، هند و کره جنوبی امضا کند .

در اوایل ماه جاری الیسیری گفت که عراق تلاش هایش برای افزایش سهم از بازار آسیا را شدت بخشیده است و هدفش افزایش عرضه نفت به چین، بزرگترین وارد کننده نفت جهان، تا 60 درصد است .

بر اساس مذاکراتی با مشتریان فعلی بلندمدت، عراق حاضر است حدود 1.45 میلیون بشکه نفت به چین در سال آینده ارسال کند. در حال حاضر عراق حدود 900 هزار بشکه به 10 خریدار در چین شامل تاجران نفتی دولتی این کشور مثل چاینااویل و یونیپک می‌فروشد .

اگر عراق روزانه 1.45 میلیون بشکه به چین صادر کند، دومین عرضه کننده نفت به چین پس از عربستان خواهد بود .

سومو قرارداد نفتی با ژینهوا اویل هم خواهد بست و قصد دارد روزانه 160 هزار بشکه نفت به پالایشگاه های مستقل چینی و نیروگاه های پتروشیمی بزرگ این کشور بفروشد.