به گزارش پارس به نقل از مهر، خسرو ارتقایی با اعلام اینکه سد کوچری تاکنون ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که امید می رود در سال جاری آبگیری آن انجام شود گفت: طرح انتقال آب از سرشاخه های دز به قمرود، دانشگاهی از طرح های مهندسی آب در کشور و الگوی سایر پروژه های آبی است.

مشاور وزیر نیرو اظهار داشت: طرح انتقال آب از سرشاخه های دز به قمرود یکی از طرح های پرافتخار آبی و مهندسی کشور است که ۱۸۱ میلیون مترمکعب آب گوارا و شرب را به شهرهای حاشیه کویر مرکزی ایران منتقل می کند.

ارتقایی با بیان اینکه این طرح بزرگ ۱۰ شهر و ۱۰۰ روستای مسیر را سیراب می کند افزود: طرح انتقال آب از سرشاخه های دز به قمرود در چهار بخش شامل سامانه جمع آوری آب از سرشاخه های دز، سامانه انتقال آب به پشت سدهای گلپایگان و کوچری، ذخیره و تنظیم آب جمع آوری شده و در نهایت انتقال آب به شهرها و روستاهای هدف اجرا شده است.

وی گفت: در بخش نخست طرح ۳ تونل به طول شش کیلومتر بیش از ۲۳ مترمکعب بر ثانیه آب را جمع آوری و به سامانه دوم طرح منتقل می کند. این مقام مسئول در وزارت نیرو با اشاره به چالش های پرشمار در مسیر اجرای بخش نخست طرح تصریح کرد: وجود سرمای شدید که گاهی تا منهای ۲۲ درجه سانتیگراد می رسید شرایط سخت جوی، سخت گذر بودن مسیر و سایر مشکلات، کار بتن ریزی طرح و پیشرفت آن را با دشواری مواجه کرد.

مدیرعامل آب منطقه ای تهران افزود: با وجود تمامی این سختی ها به همت مهندسان و دست اندرکاران طرح نه تنها پروژه متوقف نشد بلکه از زمان بندی نیز سریعتر پیش رفت و بتن ریزی این سامانه به عنوان برترین بتن کشور شناخته شد.

ارتقایی با تشریح بخش دوم سامانه طرح انتقال آب از سرشاخه های دز به قمرود اظهار داشت: در این بخش انتقال آب به پشت سدهای گلپایگان و کوچری با حفر ۹ کیلومتر تونل های کوچک و ۳۶ کیلومتر تونل بلند و در مجموع ۵۶ کیلومتر حفاری تونل به قطر پنج متر اجرایی شد و به پایان رسید.

وی هجوم آب و گل و لای به داخل تونل ها، عبور از بزرگترین و مهمترین گسل موجود در مسیر طرح، غرقاب شدن دستگاه حفاری در داخل تونل و شرایط نامساعد زمین شناسی را از جمله چالش ها و سختی های کار در بخش دوم طرح عنوان کرد.

ارتقایی ادامه داد: به همت و تدبیر دست اندرکاران و مهندسان ایرانی دستگاه غرقاب شده در عرض ۷۰ روز از درون حفره خارج، بازسازی و سپس آماده راه اندازی دوباره شد که در نوع خود بی نظیر است و توان و تخصص مهندسان داخلی را نشان می دهد.

مشاور وزیر نیرو بخش سوم طرح انتقال آب از سرشاخه های دز به قمرود را شامل ذخیره و تنظیم آب جمع آوری شده در سدهای گلپایگان و کوچری عنوان کرد و گفت: سد کوچری تاکنون ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که امیدواریم در سال جاری آبگیری آن انجام شود.

مدیرعامل آب منطقه ای تهران بیان داشت: این سد ۲۰۷ میلیون مترمکعب را ذخیره می کند که در نهایت توسط سامانه انتقال آب به شهرها و روستاهای هدف منتقل می شود. ارتقایی یکی از کارهای مهم صورت گرفته در این طرح بزرگ و ملی را اجرای مهندسی ارزش در بخش های مختلف پروژه ذکر کرد و افزود: اقدام های خوب و اثرگذاری همچون تغییر کاربری، تغییر ابعاد طرح و اجرای فعالیت های مختلف اجرایی و مدیریتی در جهت انجام مهندسی ارزش صورت گرفت که می تواند در سایر طرح های مهندسی کشور نیز الگو باشد.

وی پیشرفت کل طرح انتقال آب از سرشاخه های دز به شهر مقدس قم را بیش از ۹۴ درصد اعلام و بیان کرد: چنین طرحی با این ابعاد که به صورت مینیاتوری تمام طرح های آبی را در خود جمع آوری کرده است در واقع یک دانشگاه محسوب می شود که تجربه های ارزشمند آن به راحتی می تواند در سایر بخش ها و پروژه های مهندسی کشور استفاده شود.

به گفته ارتقایی، رکورد حفاری ۱۰۰۰ متر در ماه و بومی شدن استفاده از فناوری حفاری تمام مکانیزه یا استفاده از TBM و در نهایت حفاری های پرشمار با حداقل خطا از جمله دستاوردهای بزرگ طرح انتقال آب از سرشاخه های دز به قمرود است.