به گزارش پارس نیوز، 

اسماعیل اسفندیاری پور مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی با وجود اینکه نرخ خرید تضمینی پیشنهادی گندم و سایر محصولات کشاورزی را قبل از آغاز سال زارعی (به شورای اقتصاد) اعلام کرده است اما هنوز جوابی از شورای اقتصاد و آقای نوبخت دریافت نکرده است.

وی افزود: آنها جوابی به نرخ پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی برای تعیین نرخ خرید تضمینی گندم  نداده اند و ما نیز به شدت گلایه‌مند هستیم اما نمیدانیم که دیگر باید چه کار کنیم؟ 

قیمت خرید تضمینی گندم باید حداقل 30 درصد افزایش یابد

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: نظر کارشناسی بنده آن است که به نرخ فعلی خرید تضمینی گندم با توجه به عدم افزایش قیمت در سال گذشته باید 30 درصد اضافه شود که این رقم  معادل حداقل نرخ تورم است و با احتساب میزان غیر رسمی تورم بیشتر از اینها  است.

وی تصریح کرد: اگر قرار است که امنیت ( غذایی) کشور را به خطر بیندازیم بسم الله و همین رفتار را داشته باشیم؛ چرا باید اشتباه سال 91 را تکرار کنیم؟ در آن مقطع قیمت کاه و گندم با یکدیگر برابر بود که تکرار این امر باعث سرخوردگی کشاورزان می شود.

اسفندیاری پور افزود: در این صورت زارعان انگیزه مناسبی برای تولید ندارد و  از نهاده مناسبی نیز برای تولید استفاده نمی‌کند و به تولید ملی آسیب میزنند.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که 30 درصد هم به نرخ  خرید تضمینی 1300 تومانی گندم در سال قبل اضافه شود بازهم کشاورزان در حال کمک رسانی به مردم برای خرید ارزان تر نان هستند.

قیمت گندم وارداتی بیش از 2400 تومان است

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه نمی‌شود که از جیب کشاورزان تصمیم گرفت، گفت: «وقتی که خرید انحصاری گندم در کشور وجود دارد، می خواهیم به صورت انحصاری نیز تصمیم بگیریم؛ اشکال ندارد به کشاورز کاری نداشته باشید، قیمت هم به من ندهید، گندم را صادر می‌کنیم.»

 وی افزود: آقایان مگر در گذشته نمی‌گفتند گندم خارج از کشور ارزان تر است، بسم الله اگر می توانند اکنون بروند گندم وارد کنند و این محصول را با ارز 8400 تومان(نیمایی) به کشور بیاورند.

اسفندیاری پور گفت: در صورتی که با این نرخ ( ارز نیمایی) گندم وارد کنند قیمت هر کیلوگرم از این محصول 2400 تومان می‌شود.

با تکرار اشتباهات دوباره روزی را می بینم که سالانه 7 میلیون تن گندم وارد کنیم

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: به خاطر اشتباهات موجود در سال 90 تا 92، مجبور به واردات 7 میلیون تن گندم شدیم، در صورتی که این روند ادامه پیدا کند دوباره آن روز را می بینیم، اما کسانی که این تصمیم را میگیرند باید جوابگو نیز باشند.

وی اظهار داشت: «وزارتخانه و دولت در ابتدا خیلی خوب کمک کردند اما دو سال است که کم لطفی‌ها خیلی جدی است و نمی شود اسمی برای این کار گذاشت؛ مصالح ملی کشور بر همه موقعیت‌های خودمان ارجح است.»

نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی از جمله گندم بر اساس قانون باید قبل از آغاز سال زراعی یعنی حداکثر تا یکم مهر ماه اعلام شود اما در دو سال گذشته این نرخ همراه با تاخیر چند ماهه اعلام شده است.

این شرایط باعث می‌شود که کشاورزان نتوانند تصمیم گیری لازم را برای کشت داشته باشند و از انگیزه آنها برای کشت و کار کاسته می‌شود و از طرفی موضوع خودکفایی گندم و تامین امنیت غذایی کشور تحت تاثیر قرار می‌گیرد . 

انتهای پیام/