به گزارش پارس نیوز، 

بنی طبا کارشناس اقتصاد در برنامه گفتگوی 18:30 شبکه خبر در خصوص عوامل ثبات بازار ارز و طلا اظهار داشت: مدیریت بانک مرکزی علت کاهش نوسانات است.در واقع بانک مرکزی از یک ماه قبل مداخله خوبی در بازار داشته که این امر همزمان با خرید و فروش ارز بوده است.

وی ادامه داد:در این مدت بانک مرکزی ذخائر اسکناسی خوبی برای خودش ایجاد کرده ، همچنین قوه قضاییه اقدامات مناسبی در برخورد با مخلان بازار انجام داده که مجموع این عوامل یک ثباتی در بازار ایجاد کرده است.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد:تا قبل از این وقتی خبری منفی منتشر می شد و انتظار افزایش قیمت پیش می آمد تقاضای خرید زیاد می شد که منجر به گرانی قیمت می شد اما اکنون با خبر اعلام تحریم که جنبه منفی داشت، بانک مرکزی عرضه را زیاد کرد تا تقاضای افزایشی را خنثی کند.

وی در خصوص راهکارهای ادامه روند کاهشی اظهار داشت:ما باید دارایی هایی در اقتصاد ایجاد کنیم تا برای مردم عادی حفظ ارزش سرمایه داشته باشد. 

بنی طبا تصریح کرد:می توان در بورس اوراقی بدین منظور ایجاد شود. معاملات مشتقات ارزی و طلایی در بازار سرمایه ایجاد کنیم تا بازار سفته بازی را به این سمت هدایت کنیم.

 

بر اساس این گزارش ترکاشوند دبیرکل انجمن صرافان در این خصوص تصریح کرد: تنظیم بازار توسط بازیگران بازار همچون بانک مرکزی ،صرافان ،  شرکت های دارای ارز و همچنین تسهیلاتی که برای ورود ارز از کشورهای همسایه ایجاد شده به ایجاد تعادل در بازار کمک کرد.

وی ادامه داد:ایجاد اطمینانی که مردم از طرف دولت گرفتند باعث شده تورم انتظاری ایجاد نشود و ما همه دنبال این هستیم که بازار به تعادل برسد.

دبیرکل انجمن صرافان  تصریح کرد:بخشی از تقاضای بازار تقاضای احتیاطی است و مردم برای حفظ سرمایه نسبت به خرید اقدام می کنند احساس امنیت در حوزه اقتصادی اجتماعی بسیاد تاثیر گذار است اگر مسئولین نشان دهند تصمیمات جزیره ای نیست و یک عقل کلی حاکم بر بازار است و تصمیمات منطقی دراین خصوص می گیرد بازار به تعادل می رسد.

وی ادامه داد:این اتفاق افتاده است و باید ادامه پیدا کند. باید همه مجموعه نظام پای کار بیایند و این احساس امنیت را برای مردم ایجاد کنند.

بر اساس این گزارش محمد ولی  رئیس اتحادیه طلا و جواهر اظهار داشت:اگر سیاست اقتصادی خوب مدیریت شود و نگاه کنونی به اقتصاد ادامه داشته باشد بازار ارز و طلا می تواند به آرامش اصلی برسد به شرطی که عرضه و تقاضا متعادل باشد و مصرف مردم را تامین کنیم.

وی تصریح کرد:بحث نقدینگی را هم باید کنترل شود اکنون نقدینگی در بازار در دست مردم زیاد است اگر کنترل شود تاثیر آن را در بازار طلاو ارز خواهیم دید.

انتهای پیام/