به گزارش پارس نیوز، 

محمدصادق معماریان مدیر سابق اداره بررسی بازار نفت وزارت نفت و کارشناس ارشد بازار نفت با اشاره به تصمیم عربستان مبنی بر کاهش 500 هزار بشکه‌ای صادرات نفت در ماه آینده میلادی گفت: قیمت‌های کمتر از 75 دلار با اقتصاد عربستان همخوانی ندارد. بر این اساس  عربستان به دنبال کنترل قیمت‌های نفت است و می‌خواهد قیمت‌های نفت کاهش پیدا نکند.

مدیر سابق اداره بررسی بازار نفت وزارت نفت با اشاره به اینکه عربستان برای تولید نفت بیش از 10 میلیون و 200 هزار بشکه در روز مشکل دارد، افزود:‌ اگر تولید عربستان به بیش از 10 میلیون و 200 هزار بشکه برسد شما بدانید که 50 درصد آنچه اضافه تولید می‌کند، آب است و نفت نیست.

معماریان تصریح کرد: بهترین میزان تولید نفت برای عربستان  حدود 9 میلیون و 500 هزار بشکه است.

*بلوف سیاسی عربستان درباره افزایش تولید نفت

این کارشناس ارشد بازار نفت خاطرنشان کرد: آنچه که عربستان پیش از اعمال تحریم‌های نفتی علیه ایران می‌گفت که می‌تواند با کاهش هر بشکه نفت ایران دو بشکه نفت تولید کند و روانه بازار کند فقط یک بلوف سیاسی است و سابقه تاریخی هم نشان داده عربستان هرگز نمی‌تواند چنین کاری را انجام دهد.

مدیر سابق اداره بررسی بازار نفت وزارت نفت ادامه داد: اگر عربستان اعلام کرده بود که می‌تواند 10 میلیون و 700 هزار بشکه نفت تولید کند و تولید خود را بالا ببرد پس چرا قیمت‌های نفت در بازار جهانی روند صعودی به خود گرفته بود؟ باید به این مسئله پاسخ اساسی داده شود در صورتی که اگر عربستان این میزان را می‌توانست تولید کند و از طرفی نیز روسیه 300 هزار بشکه نفت به تولید خود افزوده بود، قیمت‌های نفت طبیعتا نباید صعودی می‌شد.

معماریان در پایان اظهار داشت: بالا رفتن قیمت نفت در بازار جهانی موجب شد تا آمریکا علیرغم میل باطنی خود به 8 کشور خریدار نفت ایران معافیت بدهد که بر این اساس شاهد کاهش قیمت نفت در بازار جهانی هستیم.

وزیر نفت عربستان دو روز قبل اعلام کرد از ماه آینده صادرات نفت خود را به میزان 500 هزار بشکه در روز کاهش می دهد و دیروز نیز خواستار کاهش 1 میلیون بشکه ای تولید نفت توسط تولیدکنندگان به منظور رسیدن به تعادل در قیمت نفت شد.