به گزارش پارس نیوز، 

محمدعلی حسن‌زاده معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی؛ با بیان اینکه طرح توسعه بندر چابهار پیش از معاف شدن این بندر از تحریم‌ها آغاز شده بود، گفت: طرح توسعه فاز اول و دوم بندر شهید بهشتی چابهار از مدت‌ها قبل در دستور کار قرار گرفته بود، هم اکنون با معافیت این بندر از تحریم ها  اتفاق چندان خاصی در توسعه این بندر رخ نخواهد داد.

وی ادامه داد: طرح توسعه بندر چابهار در گرو اقدامات آمریکایی‌ها نیست و ما پیش از بازگشت مجدد تحریم‌ها فعالیت‌های بسیار عمده‌ای را در جهت پیشرفت این بندر آغاز کرده و انجام داده‌ایم.بنابراین با تحریم بنادر مشکلی برای ما ایجاد نخواهد شد.

حسن‌زاده با بیان اینکه کشور هند و افغانستان قراردادهای مختلفی با کشورهای همسایه برای ارسال کالا منعقد کرده اند و این مهم  تنها از طریق بندر چابهار صورت می‌گیرد، افزود: با تحریم بندر چابهار محدودیت‌هایی برای ارسال محموله‌ها ایجاد می‌شد بنابراین معاف شدن این بندر برای کشور هند و افغانستان یک امتیاز محسوب می‌شود.

معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی توضیح داد: پیش بینی می‌شود سال آینده میلادی(1.5 الی 2 ماه آینده) محموله 400 هزار تنی از طریق بندر چابهار ترانزیت شود.کشور افغانستان نیز برنامه هایی برای صادرات بدون دغدغه از بندر چابهار در دستور کار خود قرار داده است.

وی یادآوری کرد:‌ سال گذشته میلادی نیز کشور هند یک محموله 110 هزار تنی به کشورهای مختلف از طریق این بندر صادر کرد و با برنامه ریزی‌هایی که انجام داده محموله 400 هزار تنی را به زودی صادر می‌کند.

حسن‌زاده با بیان اینکه سال جاری میلادی 9 کشتی حامل غلات و حبوبات برای کشور افغانستان از طریق این بندر ترانزیت شده است،افزود: ما برای صادرات و واردات از استان‌های شرقی و شمال شرق کشور به کشورهای همسایه مشکلی نداریم.

عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: هم اکنون  چندین کشتی حامل محموله‌های غلات، شکر و برنج نیز در حال واردات و صادرات  است بنابراین تحریم‌ها اثرچندانی بر روی واردات و صادرات کشور از طریق بنادر ندارد.

معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه عمده کاهش اثر گذاری تحریم‌ها بر بنادر از طریق همکاری با بخش خصوصی انجام می‌شود، افزود: تحریم‌ها بر مواد غذایی، دارو و نیازهای اساسی اعمال نمی‌شود بنابراین عمده واردات این کالاها از بنادر کشور انجام می‌شود و تخلیه و بارگیری آنها در تمامی بنادر در حال انجام است.

وی درباره قرارداد 3 هزار میلیارد تومانی بندر شهید رجایی با بخش خصوصی نیز گفت: تا چند روز آینده معتبرترین قرارداد در حوزه حمل مواد معدنی در ترمینال بندر شهید رجایی با بخش خصوصی منعقد می‌شود که انعقاد این قرارداد بر پیشرفت و توسعه این بندر بسیار موثر است.

گفتنی است؛ محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی چندی پیش اعلام کرد که سازمان بنادر و دریانوردی در شرایط تحریم در خط مقدم جنگ اقتصادی قرار دارد و تمامی سناریوهای لازم برای مقابله با تحریم‌ها طراحی شده است.

انتهای پیام/