به گزارش پارس نیوز، 

با پذیرش سهام شرکت پتروشیمی نوری در بورس اوراق بهادار ، نام این ناشر از تاریخ سیزدهم آبان  ماه امسال به عنوان پانصد و بیست و چهارمین شرکت پذیرفته شده بورس در بخش "محصولات شیمیایی"، گروه "تولید مواد شیمیایی پایه" و طبقه" تولید مواد شیمیایی پایه به جز کود" با کد "241169" و نماد " نوری- Noori" در فهرست نرخ‌های بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران درج شده ‌است.

مطابق با اطلاعات دریافتی از بورس تهران قرار است عرضه اولیه سهام این شرکت تا قبل از پایان آبانماه امسال انجام و کشف قیمت شود.این شرکت در کنار اسامی چند شرکت پتروشیمی ایرانی طی ساعات گذشته از سوی وزارت خزانه داری آمریکا تحریم شده است.

به گزارش فارس، شرکت پتروشیمی نوری در سال 1386 و به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های پتروشیمی آروماتیکی خاورمیانه افتتاح شد.

ظرفیت اسمی تولید پارازایلین این مجموعه بر اساس طرح ابتدایی شرکت، 750 هزار تن محصول در سال است و از شرکت‌های رقیب آن می‌توان به شرکت سانگ‌یانگ کره با ظرفیت تولید 600 هزار تن پارازایلین و شرکت آروماتیک کویت با ظرفیت تولید 820 هزار تن پارازایلین اشاره کرد.

محصولات اصلی این شرکت شامل پارازایلین، بنزن و آرتوزایلین است و سایر محصولات تولیدی، محصولات فرعی تولید محسوب می‌شود که بخشی از آن به سایر شرکت‌های پتروشیمی داخلی از جمله پتروشیمی جم و پارس به عنوان بخشی از ماده اولیه مصرفی آن‌ها و بخشی دیگر نیز در بازارهای صادراتی به فروش می‌رسد.

در سال گذشته از جمع درآمدهای عملیاتی این ناشر مبلغ 55 هزار میلیارد ریال مربوط به فروش‌های صادراتی شرکت بوده است.در بخش فروش‌های داخلی نیز سه شرکت پتروشیمی جم، پارس و تند گویان مشتریان اصلی این شرکت به شمار می‌رود.

شرکت پتروشیمی نوری در سال گذشته مبلغ ۵۴۱.۴ میلیارد ریال درآمدغیرعملیاتی بابت تسعیر نرخ ارز حساب‌های دریافتنی از شرکت ملی صنایع پتروشیمی را ثبت نموده است. در سال جاری، تحقق مجدد این سود منوط به تصویب نرخ ارز بازار ثانویه جهت تسعیر مطالبات از شرکت هلدینگ خلیج فارس به عنوان سهامدار عمده شرکت خواهد بود.

جمع درآمدهای عملیاتی شرکت در 5 ماهه نخست سال جاری، 54 هزار و 409 میلیارد ریال بوده است. نرخ‌های فروش محصولات در مرداد ماه نسبت به میانگین نرخ‌های از ابتدای سال جاری ، تغییر قابل توجهی نداشته است و انتظار می‌رود که در شهریور ماه، شاهد تغییر با اهمیت و حداقل 30 درصدی نرخ‌های فروش محصولات صادراتی شرکت با توجه به عرضه ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما و محاسبه نرخ‌های آن بر اساس نرخ‌های درج شده در این سامانه باشیم.

این شرکت، در صورت‌های مالی و گزارش تفسیری خود اعلام نموده است که دارای 20 سال معافیت مالیاتی است. معافیت مالیاتی 10 ساله شرکت در سال 1396 به اتمام رسیده است و سازمان امور مالیاتی برای سود کسب شده شرکت در سال 1395، مبلغ 1.370 میلیارد ریال یعنی نزدیک به 25 درصد سود خالص شرکت برگه تشخیص صادر نموده است .

پتروشیمی نوری هیچ گونه مستنداتی از موافقت سازمان امور مالیاتی در خصوص افزایش مدت معافیت مالیاتی شرکت به 20 سال را ارائه نکرده و به همین دلیل، احتمال اخذ مالیات از سود کسب شده شرکت پس از معافیت‌های فروش صادراتی وجود خواهد داشت.

سود خالص شرکت در سال گذشته با لحاظ 4.500 میلیارد ریال سود غیرعملیاتی تسعیر دارایی‌های ارزی آن، 15 هزار و 388 میلیارد ریال بوده است. در سال جاری نیز و بدون لحاظ نمودن سود غیرعملیاتی و با فرض افزایش نرخ‌های فروش صادراتی محصولات شرکت از شهریور ماه و همچنین، منظور نمودن مالیات بر درآمد شرکت برای درآمدها و سود کسب شده از فروش‌های داخلی شرکت و همچنین، تک نرخی شدن خوراک مصرفی جهت تولید محصولات صادراتی بر اساس نرخ‌های سامانه نیما، سود خالص شرکت نمی‌تواند از مبلغ 12 هزار میلیارد ریال بیشتر باشد.

گفتنی است به تازگی سید نیما فاضلی، مدیر سرمایه گذاری هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در شش ماه نخست امسال پتروشیمی نوری از سود خالص ۱۵۰۰ میلیارد تومانی برخوردار شده گفته است:« این رقم معادل کل سود سال مالی قبل بوده که ۷۰ درصد از آن ناشی از سود عملیاتی شرکت است.»

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبنی بر نحوه تسویه بدهی‌های پتروشیمی نوری به وزارت نفت پس از عرضه اولیه سهام در بورس تهران تصریح کرد« با توجه به بدهی ارزی ۳۰۰۰ میلیارد تومانی پتروشیمی نوری به وزارت نفت و تقسیط ۴۰۰ میلیارد تومانی ماهانه این بدهی، پس از عرضه اولیه سهام در بورس بخشی از این بدهی تسویه و هر آنچه که از منابع حاصل از آن باقی می‌ماند برای طرح‌های توسعه‌ای به کار گرفته می‌شود.»

انتهای پیام/