به گزارش پارس نیوز، 

بهروز مرادی سرپرست شرکت آب نیرو در نشست خبری در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق با اشاره به اقدامات این شرکت در حوزه آب و برق اظهار کرد: سد برقابی با ظرفیت ۸۵۰۰ مگاوات نصب شده است که ۱۵ درصد ظرفیت نیروگاه‌های کشور را شامل می‌شود.

وی افزود: با احداث ۲۰ میلیارد مترمکعب مخزن ۴۰ درصد به ظرفیت مخازن کشور اضافه شد.

مرادی ادامه داد: طرح آبرسانی و صدور خدمات فنی و مهندسی به خارح کشور به عنوان تسهیل در دستور کار این شرکت قرار دارد.

وی افزود: در زمینه برطرف کردن ایرادات تونل استقلال تاجیکستان ورود کردیم و توانستیم طی دو سال آن را کار کنیم و مذاکرات برای ساخت نیروگاه تلمبه ذخیره با عمان در دستور کار است.

مرادی با اشاره به تغیبر سطح سد بختیاری گفت: با توجه به روند بارش در ۱۵ سال اخیر سطح سد بختیاری را از ۳۲۰ به ۲۷۵ میلی متر رساندیم که تکمیل سد را با وقفه مواجه کردو در صورت تامین فاینانس این سد وارد مدار خواهد شد.


بیشتر بخوانید:سد گتوند، نقشی در شوری آب کارون ندارد


وی درباره روند تکمیل سد بختیاری اظهار کرد: با توجه به روند بارش‌های ۱۵ سال اخیر در این سطح تغییر طراحی ایجاد کردیم و ارتفاع آن از ۳۲۰ به ۲۷۵ متر رسید و این تغییر طراحی باعث شد که تکمیل سد عقب بیفتد، اما اکنون مذاکرات برای فاینانس به اتمام رسیده و در صورت نهایی شدن وارد فاز اجرا خواهیم شد.

وی افزود: در صورت احداث این سد ۱۲ هزار نفر در این طرح مشغول به کار خواهند شد و سیلاب‌های سد در نیز کنترل می‌شود.

مرادی با اشاره به به تحریم‌های بین المللی افزود:تحریم‌های بین المللی از ده سال گذشته وجود داشته است و با تمهیدات دولت می‌تواتیم مسائل را حل کنیم.

سرپرست شرکت آب نیرو یادآور شد: ۱۲ طرح در حال اجرا داریم که تا پایان سال ۹۸ به بهره‌برداری خواهند رسید.

مرادی درباره شوری سد گتوند تصریح کرد: میزان شوری آب کارون طی سالیانه متوالی میزان شوری آب مورد بررسی قرار گرفته است که بعد از آبگیری میزان میزان شوری آب ۱۳۰۰ واحد بوده است، اما با توجه به گستردگی کارون باید کسانی که با ورود آلاینده و پساب‌های خود زمینه شوری آب به ۳۷۰۰ واحد بودند، پاسخگو رفتار خود باشند.

به گفته وی؛ برخی پشت سد گتوند مخفی شده‌اند و نمی‌خواهند سهم‌شان را بپردازند و پاسخگوی شوری آن باشند.

مرادی ابراز کرد: خروجی آب مسجد سلیمان با EC ۶۰۰ بوده است که از طریق آبراهه‌های میان راهی شور شده وارد گتوند می‌شود. ۲۰۰ هکتار نیشکر در این منطقه سه تا چهار میلیارد مترمکعب آب مصرف می‌کند و زه‌آب آن را تحویل کارون و سپس خلیج فارس می‌دهند، اما بحث اصلی این است که چه کسی پشت سر کشت نیشکر است.

وی با اشاره به تحقیقات در حوزه آب ژرف بیان کرد:پروژه آب‌های ژرف در دست مطالعه است و با توجه به بحث رادیو اکتیو نیاز به مطالعه بیشتر دارد.

مرادی افزود: موسسه مطالعان آب در حال پهنه بندی کشور برای مطالعات اب ژرف است.

به گفته وی؛ برای مطالعات آب‌های مرزی ۸ هزار میلیارد بودجه نیاز داشتیم که ۴۵۰۰ میلیارد آن دریافت شده است.

مرادی با اشاره به میزان بدهی‌های شرکت اذعان کرد:کل بدهی‌های این شرکت حدود 6 هزار میلیارد تومان است که از طریق تبصره پنج در پی تهاتر آنها هستیم.

سرپرست شرکت اب نیرو در پایان گفت: برای توسعه فاز ۲ و ۳ گتوند با پیمانکار داخلی وارد مذاکره شدیم و در صورت تامین منابع مالی اجرایی خواهد شد.

انتهای پیام/