به گزارش پارس نیوز، 

محمد مهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تقدیر از مسئولان وزارت صمت در طراحی و پیاده‌سازی منظومه سامانه‌های جامع تجارت ایران گفت: در دولت الکترونیک این انتظار وجود دارد که با پیشرفت تکنولوژی کارها به صورت سریع‌تر و بادقت بیشتری انجام گیرد.

وی با بیان اینکه «سرعت عمل» و «کاهش هزینه مبادلات» دو اصل مهم در فرآیند تجارت هستند، خاطرنشان کرد: پس از راه‌اندازی و پیاده‌سازی این سامانه‌ها باید میزان پیشرفت و دسترسی به دو اصل فوق را که در واقع هدف اصلی هستند، مورد ارزیابی قرار داد.

 سامانه‌هایی که به هدف نهایی خود نمی‌رسند

این نماینده مجلس در ادامه با اشاره به فعالیت نیمه کاره برخی سامانه‌ها در کشور اظهار کرد: در کشور ما برخی دستگاه‌ها با هدف شفاف‌سازی و تسریع در روند فرآیند اداری ،سامانه‌هایی راه‌اندازی می‌کنند اما در نهایت به هدف نهایی خود نمی‌رسند.

وی افزود: برای مثال میز خدمت که دولت برای راحت شدن کار ارباب رجوع در نظر گرفته بود امروز موجب افزایش مشکلات مردم شده است؛ همچنین در سامانه‌ای که وزارت صمت برای خودرو طراحی کرده بود مشکلاتی ایجاد شد و به همین علت دزدان چراغ‌دار در روال کار این سامانه خلل وارد کردند.

مفتح در ادامه با مطرح کردن پرسشی در خصوص منظومه سامانه‌های تجارت ایران بیان کرد: در خصوص سامانه‌های فوق این پرسش وجود دارد که آیا به اهداف خود که همان شفاف‌سازی فرآیند تجارت کشور است، خواهند رسید یا خیر.

گمرک دلایل عدم همکاری مطلوب با سامانه جامع تجارت را ارائه کند

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پایان ضمن تاکید بر اینکه لازم است کلیه دستگاه‌های دخیل در امر تجارت داخلی کشور با اتصال به سامانه جامع تجارت به صورت یکپارچه عمل کنند، بیان کرد: در این مسیر اگر دستگاه‌هایی مانند گمرک با سامانه جامع تجارت هنوز همکاری مطلوبی ندارند باید دلایل خود را مطرح کنند تا قضاوت خوبی در این خصوص انجام گیرد.