به گزارش پارس نیوز، 

صادق ضیاییان رئیس مرکز خشکسالی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت بارش در سال زراعی جدید اظهار کرد: بنابر آخرین آمار مجموع بارش به طور متوسط در مهرماه ۸.۴ میلی متر اعلام شد،درحالیکه این رقم در سال گذشته ۷‌.۳ و بلندمدت ۶.۵ میلی متر بوده است.

وی با اشاره به اینکه میزان بارش نسبت به بلندمدت ۲ میلی متر رشد داشته است،افزود: علی رغم آنکه سهم بارش مهر از کل بارندگی کشور قابل توجه نیست،اما در همین بین استان های مختلف مقادیر متفاوتی بارش دریافت کردند که اختلاف آن بسیار چشمگیر بود.

ضیاییان با اشاره به اینکه استان مازندران ۲۵ میلی متر و گلستان ۲۳ میلی متر بیشتر نسبت به دوره بلندمدت خود در مهر ماه بارش دریافت کرد،گفت: این درحالی است که اردبیل ۱۳ میلی متر و آذربایجان شرقی و غربی ۸ میلی متر کمتر نسبت به دوره بلندمدت خود بارش دریافت کرده است.

این مقام مسئول میزان بارش در فصل پاییز را پیش بینی کرد و گفت: در فصل پاییز در اغلب نقاط کشور به ویژه نیمه شمالی و شمال غرب بارش بیش از نرمال پیش بینی می شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا پیش بینی وقوع سیل در آبان ماه را تایید می کنید، بیان کرد: پیش بینی سیل برای کوتاه مدت است و تنها دو تا سه روز قبل از وقوع می توان آن را انجام داد،این گونه نیست که هم اکنون بتوان پیش بینی کرد که آیا سیل در آبان اتفاق می افتد یا خیر؟

به گفته ضیاییان با وجود آنکه سیل یکی از فرآیندهای طبیعی است که به صورت مداوم و طبیعی رخ می دهد،از این رو نمی توان پیش بینی کرد که در آبان ماه کدام استان هاسیل خیز هستند.

رییس مرکز خشکسالی در پایان تصریح کرد: اگرچه در آبان ماه پیش بینی می شود که در برخی نقاط بارش ها نرمال و بیش از نرمال باشد، اما این بدان معنا نیست که اختلاف با نرمال و بیش از نرمال بسیار زیاد باشد.

انتهای پیام/