به گزارش پارس نیوز، 

همین چند هفته گذشته بود که بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت با اشاره به عرضه نفت  در بورس گفت:  سران سه قوه  با عرضه نفت در بورس موافق هستند و در هیات دولت گفته شده که 20 درصد عرضه به صورت ریالی و 80 درصد ارزی خواهد بود. این عرضه به طور آزمایشی انجام می‌شود سپس نتایج آن ارزیابی و تصمیم نهایی گرفته می‌شود و عرضه به صورت محموله‌های 40 هزار بشکه‌ای است.

امروز اولین روز عرضه نفت خام در بورس  بود و این عرضه در تالار مجازی بورس انرژی صورت گرفت. افرادی که تا ساعت 12 ظهر  توانایی خرید داشتند، 10 درصد قیمت محموله را پرداخت و سپس جزو در شمار خریداران قرار گرفتند.
فروش ملی نفت در حالی آغاز شد که اطلاع رسانی ضعیف و دست و پا شکسته دستگاه های ذیربط یعنی بورس انرژی و وزارت نفت، فضای رسانه ای را از ماهیت اصلی خود یعنی شفاف سازی و فوریت بخشی به مهمترین اتفاق اقتصاد کشور  به دور انداخت.
حضور اهالی رسانه نه تنها در زمان  آغاز عرضه نفت در بورس از سوی مسئولان بورس انرژی و وزارت نفت نادیده گرفته شد بلکه بهنگام تماس تلفنی نیز با عدم پاسخگویی مناسب روبرو شد.
بعد از بی پاسخ ماندن تماس های مکرر خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،با بورس انرژی و سازمان بورس و اوراق بهادار ؛یک منبع آگاه در بورس انرژی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی ، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا زمان عرضه نفت در بورس به تاخیر افتاده است یا خیر؟ با تایید این موضوع گفت: این یک روال عادی است که در معاملات اتفاق می افتد. امکان پاسخگویی ندارم و دیگر سوالی از من نپرسید.اگر ابهامی هست با مدیر تماس بگیرید،این صحبت ها در حالی مطرح شد که مدیر ذی ربط از آغار عرضه و طی فرایندی که در حال انجام بود به هیچ عنوان پاسخگو نبود.
 
همچنین هنگامی که برای دستیابی به اطلاعات و نحوه عرضه نفت در بورس با مقامات مسئول و سازمان های ارتباط رسانه ای نهاد های ذی ربط تماس می گرفتیم تنها به گفتن یک جمله بسنده  کرده و می گفتند: بعدا در یک محفل رسانه ای اطلاع رسانی می کنیم.
آیا بهتر نیست اتفاق به این مهمی که یکی عوامل افزایش دهنده میزان درآمد نفتی در کشور تلقی شده و ترامپ قصد به صفر رساندن صادرات آن را دارد  با اطلاع رسانی به موقع و بر خط ،میزان شفافیت معاملات را هم چون سایر معاملات در بورس مشخص کرده و بر دامنه جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی بیفزاییم.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اولین عرضه نفت در بورس امروز اتفاق افتاد و راس ساعت 14 سه کارگزار وارد تالار بورس انرژی شدند. سه کارگزاری بانک پارسیان،بانک رفاه و سهام خبرگان با خریداری 8 محموله 35 هزار بشکه ای با مبلغ هر بشکه 74 دلار و 85 سنت موفق به ثبت نام خود به عنوان خریدار شدند.

پس از گذشت هفت سال ،دستیابی به این موفقیت بسیار ارزشمند بودو طبق نظر کارشناسان،در اولین عرضه ،معامله 280 هزار بشکه ، قابل توجه است.

انتهای پیام/