به گزارش پارس نیوز، 

به نقل از صدا و سیما، میانگین بارش سال آبی در فصول مختلف متفاوت است، ۲۵ درصد بارش های سال آبی هر سال در پاییز، ۴۶ درصد در زمستان ، حدود ۲۴ درصد در بهار، و ۵ درصد در تابستان باید اتفاق بیافتد تا سال آبی نرمال (عادی ) داشته باشیم.

مجتبی سهیلی، رئیس گروه آب های سطحی گفت: پارسال بارش های زمستان را از دست دادیم و بارش ها به حد معمول نرسید؛ امسال نیز اگر بارش ها در زمستان و بهار خوب باشد تابستان را بدون مشکل سپری می کنیم. اگر ذخیره برف در زمستان کافی نباشد تامین آب مانند تابستان گذشته سخت خواهد بود اما خوشبختانه سال آبی جاری به موقع و با بارش های خوب شروع شده است.

معصومه احمدی، کارشناس سازمان هواشناسی نیز معتقد است: پیش بینی ها نشان می دهد خوشبختانه در بیشتر نقاط کشور حتی استان های خشک مانند خوزستان ،اصفهان، یزد، بوشهر، فارس و شمال خوزستان بارش داریم. پاییز، پیک بارش در سه استان ساحلی کشور است که از اواخر شهریور این بارش ها شروع می شود و بیشترین بارش ها را در شمال کشور داریم. در استان تهران هم بیشترین بارش ها در آبان و آذرماه هر سال اتفاق می افتد و بارش های بهاری زیادی نیز در جنوب کشور ثبت می شود.

میزان ورودی آب از ابتدای سال آبی جاری (مهر) در ۱۷۷ سد تامین کننده آب شرب، ۸۹۰ میلیون متر مکعب بود که این رقم پارسال یک میلیارد و ۱۷۰ میلیون متر مکعب بود؛ یعنی ۲۴ درصد کاهش ورودی را نشان می دهد.

همچنین ذخیره آب موجود در مخازن سدها ۱۸ میلیارد و۸۸۰ میلیون متر مکعب است، یعنی ۳۸ درصد مخازن پر است در حالیکه در زمان مشابه سال آبی گذشته ۲۱ میلیارد و۷۸۰ میلیون متر مکعب ذخیره آب داشتیم و۴۴ درصد مخازن پر بود. استان های گیلان و مازندران در یک ماه اول سال آبی جدید با ۲۰۰ و۱۳۵میلی متر بیشترین بارش را دارد ودر پایتخت نیز ۲۷ میلی متر بارش ثبت شده است.

انتهای پیام