به گزارش پارس نیوز، 

پکن و توکیو یک قرارداد مبادله ارزی چند میلیارد دلاری در روز جمعه امضا کردند که هدف آن توسعه ثبات مالی و تشویق فعالیت تجاری در هر دو کشور است .

طبق گزارش بانک ژاپن این قرارداد که تا 25 اکتبر 2021 اعتبار دارد امکان تبادل ارزهای محلی بین دو بانک مرکزی را تا 200 میلیارد یوان یا 3.4 تریلیون ین (30 میلیارد دلار) ممکن می‌سازد .

این قرارداد طی سفر شینزو ابه، نخست وزیر ژاپن برای اولین اجلاس رسمی چین و ژاپن طی 7 سال گذشته امضا شد. این جلسه در شرایطی برگزار شد که این دو اقتصاد بزرگ آسیا تمایل دارند با توجه به پیشینه اختلاف های تجاری با آمریکا روابطشان را تقویت کنند .

چین و ژاپن، دو گیرنده اصلی اوراق بهادار قرضه آمریکا، مالکیت خود را بر این اوراق قرضه در ماه اوت کاهش دادند.

بانک ژاپن اعلام کرد با تحکیم روابط اقتصادی و مالی بین ژاپن و چین، موسسات مالی ژاپن در حال گسترش تجارت بر پایه ی یوان هستند .

این بانک اضافه کرد آماده است نقدینگی را با ارز یوان فراهم کند. ممکن است موسسات مالی ژاپن با مشکلات غیر منتظره ای در بازپرداخت ها با یوان مواجه شوند. این بانک مطمئن است فراهم کردن نقدینگی با یوان برای تضمین ثبات سیستم مالی ژاپن لازم است .

چین به شدت به دنبال افزایش استفاده از واحد پولش در مبادلات دوجانبه با شرکایش است تا آمریکا را کنار بزند. ایده کنار گذاشتن دلار آمریکا در تجارت جهانی اخیراً مورد استفاده کشورهایی مانند روسیه، ژاپن، ایران، ترکیه، ونزوئلا،... قرار گرفته است .