به گزارش پارس نیوز، 

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به ۵ مانع پیش روی تجارت خارجی کشور، گفت: مدیران نگران هستند در صورت اخذ تصمیمات بزرگ، از سوی افرادی که منافعشان خدشه‌دار شده، مورد اتهام قرار گیرند؛ بنابراین شجاعت و جسارت تصمیم‌گیری در مدیران میانی و ارشد به صورت محسوسی کاهش پیدا کرده است.

فرهاد آگاهی ضمن اشاره به ضرورت هماهنگی بیشتر میان دستگاه‌های دولتی اظهار داشت: در بحث تجارت خارجی، نیازمند همراهی و هم‌افزایی سازمان‌های دست‌اندرکار این حوزه از قبیل: سازمان توسعه تجارت، گمرک، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت، بانک مرکزی، استاندارد و ... هستیم و این موضوع در شرایط فعلی که به واسطه دیپلماسی فعال دولت، شکاف میان آمریکا و اروپا بر سر تجارت با ایران عمیق‌تر شده، از اهمیت بیشتری برخوردار است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران افزود: اغلب صاحب‌نظران از آثار شوم خودتحریمی‌ها بر چرخ تولید و تجارت کشور صحبت می‌کنند، ولی متأسفانه هیچ نهادی به صورت عملیاتی به بررسی ریشه‌های خودتحریمی‌ها ورود پیدا نکرده است.

آگاهی بیان داشت: خود‌تحریم‌هایی که در فضای اقتصادی کشورمان وجود دارد، همچون سرعت‌گیر‌های قوی، فعالان اقتصادی را خسته، سردرگم و آسیب پذیر ساخته و تمرکز فکری و ذهنی آن‌ها را به جای اینکه صرف انجام مأموریت اصلی بنگاه‌ها باشد، به خود مشغول ساخته است.

وی تاکید کرد: باید خود تحریمی‌های موجود در اقتصاد ایران، لیست شده، اولویت‌بندی شود و سپس از طریق یک مرجع بالادستی، مراتب لازم برای حذف آن‌ها پیاده‌سازی شود. در غیر این صورت خود تحریمی‌ها، توان بنگاه‌های اقتصادی را به زودی مستهلک خواهد ساخت.

*خروج فعالان تجارت خارجی از میدان /کاهش ۳ میلیارد دلاری واردات کشور در ۶ ماهه نخست امسال

به گفته آگاهی، واردات کالا در ۶ ماهه سال جاری نسبت به سال قبل ٣ میلیارد دلار کاهش داشته و این در شرایطی که در آستانه دور جدید تحریم‌ها قرار داریم، نشان می‌دهد که جمعی از فعالان تجارت خارجی، از میدان خارج شده و جای خود را به کسانی داده‌اند که به صورت غیر شفاف و غیررسمی تجارت می‌کنند. ضمن اینکه رشد ١٣ درصدی در بخش صادرات در مقایسه با سال گذشته، بیش از اینکه ناشی از برنامه ریزی‌ها باشد، ریشه در افزایش نرخ ارز دارد.

*مقررات زائد

عضو هیأت مدیره فدارسیون واردات افزود: دولت باید هرچه سریعتر نسبت به رفع دست‌انداز‌های تجارت خارجی، چاره‌اندیشی کند و با حذف مقررات زائد و ارائه تسهیلات لازم، مسیر صادرات و واردات را تسهیل کند تا مؤلفه‌های موثر بر تنظیم بازار، تعادل لازم را داشته باشند.

*ترس مدیران از اتهام زنی افرادی که منافعشان خدشه‌دار شده

آگاهی افزود: یکی از مهمترین ریشه‌های خود تحریمی‌ها، بحث تشدید نگرانی مدیران دولتی است. آن‌ها نگران هستند که در صورت اخذ تصمیمات بزرگ، از سوی افرادی که منافعشان خدشه‌دار شده، مورد اتهام قرار گیرند؛ بنابراین این نگرانی موجب شده که شجاعت و جسارت تصمیم‌گیری در مدیران میانی و ارشد به صورت محسوسی کاهش پیدا کند.

*ترس مدیران از هوچی‌گران ویژه‌خوار

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران بیان داشت: متأسفانه موضوعی که در اقتصاد ایران مرسوم شده این است که به محض اینکه ویژه‌خواری یک عده، محدود می‌شود، آن‌ها شروع به غوغاسالاری و هوچیگری می‌کنند و این موضوع، برای مدیرانی که محتاط و محافظه‌کار هستند، آزار دهنده است.

وی تأکید کرد: باید شرایطی برای مدیران دولتی فراهم شود که با انگیزه و تعصب بیشتری به موضوعات چالشی ورود کنند و نگرانی‌های ایشان بابت تسریع امور برطرف شود.

*عدم تفویض اختیار به تشکل‌های صنفی و تخصصی

آگاهی افزود: موضوع دیگر، ضرورت تفویض اختیار به تشکل‌های صنفی و تخصصی است. اگر می‌خواهیم سرعت اجرای امور افزایش پیدا کند و دست انداز‌ها کنار گذاشته شود، دولت باید دست از تصدی گری در بسیاری از امور برداشته و حتی مراتب تصمیم گیری یا تصمیم سازی‌ها را به تشکل‌های مربوطه واگذار کند.

به گفته آگاهی، بی شک در صورت تفویض اختیار به تشکل ها، باید ساز و کار‌های لازم برای قبول مسئولیت از سوی تشکل‌ها لحاظ شود و آن‌ها در قبال تصمیماتی که می‌گیرند، پاسخگو باشند.

*ناهماهنگی میان سامانه‌های الکترونیکی دستگاه‌های مختلف

وی افزود: از دیگر دست‌انداز‌های پیش روی تجارت خارجی، ناهماهنگی میان سامانه‌های الکترونیکی دستگاه‌های مختلف است. بی‌شک دولت الکترونیک، گام بزرگی برای تسریع امور محسوب می‌شود، ولی به شرط اینکه سامانه‌های سازمان‌های مختلف، به یکدیگر وصل بوده و بتوانند اطلاعات را به درستی و دقت به اشتراک بگذارند. نه اینکه فعالان اقتصادی در میان سازمان‌هایی که متولی تایید مجوز‌ها هستند، سرگردان شوند.