به گزارش پارس نیوز، 

نورالله کمالیان نماینده مردم فاروج و قوچان در گفتگو با روزنامه خراسان شمالی گفت: به خاطر واردات دام‌های زنده که آلوده به تب برفکی هستند استان خراسان شمالی از این بابت دچار مشکل شده است،

موسی‌الرضا ثروتی دیگر نماینده استان خراسان شمالی از شهرستان بجنورد معتقد است وزارت بازرگانی مسئول تنظیم بازار واقعی است و باید میزان واردات دام زنده و دام ذبح شده را طوری تنظیم کند تا این حد به میزان متناسبی برسد.

وی همچنین افزود: البته خوشبختانه استان ما از آن استان‌هایی است که این دام‌های آلوده خیلی وارد آن نشدند و در این زمینه در استان مشکل چندانی وجود ندارد.

این تحقیق و تفحص با هدف جلوگیری از قاچاق و دلایل عدم رعایت شرایط و قرنطینه برای دام‌های زنده وارداتی به کشور و ممانعت از تکرار مجدد چنین مواردی انجام می‌شود.

گفته می‌شود عمده این دام‌های آلوده از مرزهای شرقی کشور و به خصوص استان سیستان که در این زمینه تشکیلات مناسبی برای قرنطینه و کشتارگاه‌ دارد، وارد شده است.

کارشناسان معتقدند واردات دام زنده به کشور خسارت‌های شدید به اقتصاد دامی کشور وارد می‌کند. از آنجایی که بنا بر فرمایشات رهبر انقلاب، کشاورزی در کشور ایران محور توسعه است و دامپروری نیز از زیرشاخه‌های اصلی کشاورزی است. از طرفی عدم توجه به این بخش و از طرف دیگر وارد کردن دام زنده از خارج این صنعت را با مشکل مواجه کرده است. اکثر استان‌های کشور اقتصادشان بر پایه دامپروری می‌گذرد و وارد کردن دام زنده به کشور همین دامپروری سنتی که در بسیاری از استان‌ها رواج دارد و مردم با آن روزگار می‌گذرانند با خطر نابودی مواجه خواهد شد و تعداد افرادی که در این زمینه مشغول کارند کم و به تعداد افراد شهرنشین اضافه می‌شود.

علاوه بر همه خساراتی که وارد کردن بی‌رویه دام به کشور به اقتصاد کشاورزی ما می‌زند باید تبعات سوء ناشی از ورود دام‌های بیمار و آلوده را نیز اضافه کنیم که این امر نتیجه بی‌توجهی مسئولان و عدم توجه به موضوع قرنطینه کردن دام‌های وارداتی است. طرح پیشنهادی واردات دام از سوی دولت اواخر سال گذشته ارائه شد و براساس این طرح واردات دام زنده به کشور آزاد اعلام شد. پیش از این نیز مجلس و کمیسیون کشاورزی خواستار ارائه گزارشی از سوی سازمان جهاد کشاورزی درباره واردات بی‌رویه دام شدند که البته گزارش این مسئولان برای نمایندگان مجلس قانع‌کننده نبود.

باید بر همه اینها این نکته تأسف‌بار را نیز بیفزاییم که واردات دام به کشور از طریق قاچاق نیز صورت می‌گیرد که کنترل چندانی نیز بر آن نمی‌توان داشت.

در همین زمینه یکی از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس محورهای تحقیق و تفحص از واردات دام زنده را، مشکلات شیوع تب برفکی و آسیب‌ دیدن زیرساخت‌های دامی کشور، نحوه واردات دام زنده و نظارت بر عملکرد مسئولان جهت قرنطینه دام‌ها ذکر کرد.

هدف از واردات گوشت یا دام زنده تأمین کمبود و نیاز داخل کشور است اما باید در نظر داشت واردات به عنوان راه آخر است و هیچ وقت به عنوان راه اصلی پیشنهاد نمی‌شود. همچنین وارد کردن دام زنده مستلزم اتخاذ تدابیر خاصی نظیر کنترل شدید قرنطینه‌‌های مرزی و افزایش تعداد ایستگاه‌های پست قرنطینه است که بعد از عبور از همه اینها دام‌های وارداتی باید سریعاً به کشتارگاه‌ها اعزام شوند. علاوه بر این واردات نباید بازار تولیدکنندگان داخلی را با خطر مواجه کند.

به نظر می‌رسد دام‌های وارداتی عمدتاً از نوع دام‌های لاغر باشند که البته چندین نکته در رابطه با این ‌گونه‌ها لازم به ذکر می‌باشد. ما از نظر تولید دام سبک در کشور مشکلی نداریم و تنها مشکل موجود کمبود و گرانی اقلام علوفه‌‌ای برای تغذیه این دام‌هاست.

همچنین با وارد کردن دام لاغر احتمال ورود برخی بیماری‌های ناشناخته برون‌مرزی هم بالا می‌رود و در اصل ورود دام لاغر به منزله داخل شدن یک منبع ژنتیکی جدید ناشناخته و کنترل‌نشده است که پس از اختلاط آن در برخی گله‌های اصیل داخلی باعث به هم ریختگی ژنتیکی و تهدید ذخایر بومی کشور می‌شود.

از جمله کشورهایی که در زمینه صادر کردن دام زنده به ایران فعالند می‌توان به استرالیا، نیوزلند، هندوستان، افغانستان، پاکستان، کشورهای آسیای‌میانه و آفریقایی اشاره کرد که با توجه به وارد شدن دام‌های وارداتی آلوده‌ از طریق مرزهای شرقی یعنی کشورهای افغانستان و پاکستان، قاچاقی بودن بیشتر این دام‌ها محرز است و به دلیل وجود بیماری‌های واگیر و عدم سرویس‌دهی‌های لازم دامپزشکی در این کشورها واردات از آن کار عاقلانه‌ای به نظر نمی‌رسد که متأسفانه مسئولین این امر نسبت به این موضوع بی‌توجهی کردند. در رابطه با اثرات سوء ناشی از واردات بی‌رویه دام زنده به کشور هفته نامه باختر با دو تن از نمایندگان استان کرمانشاه گفت‌وگو کرده‌ و نظر آنها را در این باره جویا شده‌ است.

جهانبخش امینی نماینده مردم کرمانشاه در این رابطه به خبرنگار ویژه‌نامه باختر گفت: واردات دام یکی از مشکلات و آفت‌هایی است که ما نتوانیم از آن جلوگیری کنیم و برای تأمین پروتئین لازم مجبوریم از سایر کشورها پروتئین را وارد کنیم.

وی در ادامه افزود: افزایش بی‌رویه مصرف گوشت قرمز موجب شده که افراد سودجو از کشورهای همسایه گوشت و دام زنده خریداری و وارد کشور کنند.

امینی همچنین تصریح کرد: این برای استان کرمانشاه نیز یک معضل است. استانی که در زمینه دامپروری و کشاورزی مستعد است اما به هر حال جا دارد در کرمانشاه در این زمینه برنامه‌ریزی بیشتری صورت بگیرد.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه واردات دام به استان باعث بیکاری در استان نشده گفت: اما بیماری تب‌برفکی خساراتی را به دامداران ما وارد کرده که اجتناب‌ناپذیر است و اینها همه ضرر است. حتی در بعضی مناطق تلفات شدید گاو و گوساله و بره‌ها را شاهد بودیم که این بسیار به اقتصاد دامپروری استان لطمه زده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: اکثر این دامداران بیمه نیستند و هیچ منبع پرداخت و جبران خسارتی برای آنها وجود ندارد و قرار است که بودجه‌ای به وزارت جهاد کشاورزی داده شود تا این خسارت‌ها جبران شوند.

صمد فدایی نماینده مردم سنقر و کلیایی نیز در این‌باره با اشاره به اینکه استان کرمانشاه قطب کشاورزی و دامپروری کشور است گفت: متأسفانه شاهد کاهش تعداد دام‌ها در استان هستیم. استان کرمانشاه از نظر تولید گوشت و مواد غذایی و پروتئینی حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد اما در رابطه با ورود دام از طریق مرزهای شرقی و غربی به کشور باید اشاره کنم که این آفتی است که دامنگیر کشور و استان کرمانشاه شده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس همچنین خاطرنشان کرد: از عواقب بد ورود این دام‌ها تب‌برفکی بوده البته من به تازگی مطلبی شنیدم که برایم بسیار مایه تأسف بود و آن اینکه در اطراف تهران دام‌های چینی و گوسفند چینی خرید و فروش می‌شوند و جای تأسف است که ما داریم بازار‌های کشاورزیمان را یکی یکی از دست می‌دهیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه دام‌های چینی سلامت شهروندان را به خطر می‌اندازند گفت: ایمنی و سلامتی که دام ایرانی دارد را دام چینی ندارد و چون بعد از تولد به آنها هورمون‌هایی برای فربه شدن تزریق می‌شود که این بسیار خطرناک است.از طرفی بحث ضرر اقتصادی که واردات دام‌های چینی به کشور می‌زند نیز مطرح است و این یک تهدید جدی است و مسئولان امر باید با شکل جدی  با این مسئله برخورد کنند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اکثر دام‌های وارداتی به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند، گفت: بر سلامت این دام‌ها نظارتی وجود ندارد و اینها قرنطینه هم نمی‌شوند اما اگر ما نظارت را بیشتر کنیم این دام‌ها قابل شناسایی هستند.

فدایی در نهایت خاطرنشان کرد: دستگاه‌های متولی مانند دامپزشکی، نیروی انتظامی، جهاد کشاورزی و مرزبانی باید جدی‌تر در مورد قاچاق این نوع دام‌ها به کشور برخورد کنند چون ما در بحث سلامت مردم با کسی شوخی نداریم.