به گزارش پارس نیوز، 

محمد رحیم نیازی رئیس انجمن ملی سیب زمینی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه سیب زمینی کاران نسبت به ممنوعیت صادرات سیب زمینی انتقاداتی دارند، اظهار کرد: با توجه به آنکه تولید سیب زمینی مازاد بر نیاز بازار داخل است، از این رو ممنوعیت صادرات از حیث کاهش قیمت، لطمه به تولیدکننده وارد می کند.

وی از برداشت سیب زمینی پاییزه در 12 استان کشور خبر داد و گفت: براساس برآوردهای اولیه پیش بینی می شود که حدود 5 میلیون تن سیب زمینی در کشور تولید شود که این امر بدان معناست که در عرضه سیب زمینی در بازار داخل هیچ گونه مشکلی نداریم.

نیازی اعتصاب کامیون داران و اختلال در حمل و نقل را دلیل اصلی افزایش قیمت سیب زمینی در بازار دانست و افزود: این درحالی است که وزارت جهاد کشاورزی نسبت به ممنوعیت صادرات شتاب زده عمل کرد و بلافاصله طی نامه ای خواستار ممنوعیت صادرات سیب زمینی، گوجه فرنگی و خوراک دام شد که به اعتقاد بنده تنها ممنوعیت خوراک دام به سبب وارداتی بودن منطقی بود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه سال گذشته 610 هزارتن سیب زمینی صادر شد، بیان کرد:بنابر آمار گمرک در نیمه نخست سال تنها 180 هزارتن سیب زمینی به بازارهای هدف صادر شد  که این میزان نصف رقم صادراتی سال گذشته نیست که از این رو از وزارت جهاد کشاورزی و صمت تقاضا داریم که برای جلوگیری از افت قیمت سیب زمینی در بازار داخل و زیان کشاوزان،صادرات سیب زمینی را آزاد کنند.


بیشتر بخوانید: آغاز روند کاهش نرخ سیب زمینی و گوجه فرنگی در بازار/ قیمت هر کیلو سیب زمینی 3 هزار تومان


وی ادامه داد: با وجود آنکه مشکلی در تولید و عرضه سیب زمینی مورد نیاز داخل نداریم، از این رو کاهش قیمت ناشی از ممنوعیت صادرات تنها موجب شده تا کشاورزان برای سال آینده تمایلی به کشت این محصول نداشته باشند.

رئیس انجمن ملی سیب زمینی با اظهار نگرانی نسبت به آینده تولید سیب زمینی گفت: با توجه به زیان چشمگیر کشاورزان در 4 سال اخیر، ادامه این روند می تواند خسارت جبران ناپذیری به سیب زمینی کاران وارد کند تا آنها رغبتی به کشت سیب زمینی نداشته باشند.

به گفته وی با توجه به نوسان نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی، امکان واردات سیب زمینی وجود ندارد، از اینرو حمایت از سیب زمینی کاران امری ضروری به شمار می رود.

نیازی در پایان تصریح کرد: با توجه به پیش بینی تولید و احتساب سرانه مصرف و نیاز کارخانه ها برای فرآوری محصول حداقل باید همانند مشابه سال قبل سیب زمینی صادر شود.

انتهای پیام/