به گزارش پارس نیوز، 

به نقل از راشاتودی، چند روز مانده به آغاز اعمال تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران کاخ سفید به روسیه هشدار داده است تا از همکاری و فروش نفت ایران خودداری کند.

واشنگتن نگران است که روسیه نفت ایران را خریداری کرده و به عنوان نفت خود در بازار جهانی بفروشد.

روزنامه فایننشیال تایمز به نقل از یک مقام ارشد دولت آمریکا نوشت: این احتمال وجود دارد که ایران به دنبال فروش نفت خود در بازار جهانی از طریق روسیه و با هدف دور زدن تحریم‌ها باشد. 

وی گفت: من از روس‌ها می‌خواهم حتی به این مسئله فکر نکنند. به نفع روسیه است که به دور زدن تحریم‌های آمریکا توسط ایران کمک نکند.

در ماه می آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد، به فاصله کمی از خروج آمریکا، رئیس‌جمهور این کشور از اعمال دوباره تحریم‌های یکجانبه علیه تهران خبر داد و دیگر کشورهای دنیا و شرکت‌های بین‌المللی را از تعامل با ایران برحذر داشت. 

این مقام آمریکایی در سخنان خود تأکید کرد: هدف ما همچنان صفر کردن صادرات نفت ایران در کمترین زمان ممکن است و زمان مطلوب ما روز ۴ نوامبر است. ما آماده همکاری موردی با کشورهایی هستیم که واردات نفت از ایران را کاهش دهند. 

مسکو به عنوان یکی از کشورهای حاضر در توافق هسته‌ای با تصمیم آمریکا مخالفت کرده و اعلام کرده است به توافق هسته‌ای با ایران پایبند است. چین، فرانسه، انگلیس، آلمان و اتحادیه اروپا نیز از برجام حمایت کردند.

یک رسانه دولتی صهیونیستی به نام «هاداشوت» مدعی است که ماه گذشته میلادی روسیه و ایران قرارداد همکاری برای دور زدن تحریم‌های نفتی آمریکا علیه تهران را امضا کردند که بر اساس آن ایران نفت خود را از طریق دریای خزر به روسیه صادر کرده و روسیه نیز این نفت را در پالایشگاه‌های خود پالایش کرده و محصولات آن را به بازارهای جهانی صادر خواهد کرد.

جو مکمونی‌یل، یکی از مقامات اسبق وزارت انرژی آمریکا که هم‌اکنون در موسسه تحقیقاتی هجی، فعالیت می‌کند می‌گوید: روسیه به نفت ایران نیازی ندارد و در صورت اجرای این طرح مشمول تحریم‌های علیه ایران است.

وی ادامه داد: روسیه هم‌اکنون هم توسط آمریکا تحریم شده است اما نقض تحریم‌های ایران عواقب بدی برای این کشور خواهد داشت.

گزارشات حاکی از آن است که واشنگتن با هدف کاهش هرچه بیشتر صادرات نفت ایران فشار سیاسی بر برخی کشورها ازجمله متحدین آمریکا شامل ژاپن و کره جنوبی را برای عدم واردات نفت از این کشور افزایش داده است.

روز یکشنبه استیون منوشین، وزیر خزانه‌داری آمریکا هشدار داد آمریکا مواضع سخت‌گیرانه‌ترین را علیه کشورهای واردکننده نفت ایران اتخاذ خواهد کرد تا آنها را مجبور کند برای ادامه واردات به دنبال دریافت مجوز باشند.

وی در مصاحبه با رویترز می‌گوید: انتظار دارم که اگر ما به کشورها مجوز واردات نفت از ایران را بدهیم شاهد کاهش بیشتر صادرات نفت ایران خواهیم بود.

این وزیر آمریکایی ادامه داد: آمریکا در حالی از برنامه خود برای صفر کردن صادرات نفت ایران سخن می‌گوید که بزرگ‌ترین خریداران نفت ایران ازجمله چین و هند اعلام کردند که به هیچ عنوان نمی‌توانند خرید نفت از این کشور آسیایی را متوقف کنند.

چین به تنهایی بیش از ۷۰۰ هزار بشکه از ۲.۲ میلیون بشکه صادرات نفت ایران در دو هفته نخست ماه اکتبر را به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام/