به گزارش پارس نیوز، 

جواد حسین زاده، معاون امور اقتصادی و محاسبات ملی مرکز آمار کشور اظهار کرد: مرکز ملی آمار مرجع رسمی اطلاعات و داده های آماری در تمام بخش های کشور است اما گاهی، برخی دستگاه ها به موازی کاری پرداخته و در تهیه آمار مشابه سازمان آمار هزینه می‌کنند.

وی افزود: در بسیاری از کشورهای دنیا نیز تمام اطلاعات از طریق همین سازمان اعلام می‌شود و تنها چند کشور محدود برای آمارهای پولی و بانکی از بانک مرکزی خود استفاده می‌کنند.

معاون اقتصادی و محاسبات ملی مرکز آمار کشور گفت: برای تهیه آمار تورم در کشور به ۴۷۵ قلم کالایی، دهک ها و در آمدها استناد می‌کنیم.

وی ابراز کرد: آمار رسمی تورم مهرماه امسال ۱۳.۴ درصد، تورم نقطه به نقطه ۳۴.۲ درصد و همچنین تورم فصلی ۷.۱ درصد اعلام شده است که این عدد در شهرها شامل تورم سالانه ۱۳.۴ درصد، نقطه به نقطه ۳۲.۴ درصد و فصلی ۶.۸ درصد و تورم روستایی شامل سالانه ۱۳ درصد،نقطه به نقطه ۳۵.۶ درصد و فصلی ۸.۳ درصد است.

حسین زاده به هزینه تهیه آمار تورم سالانه اشاره کرده و گفت: سالانه مرکز آمار مبلغی بالغ بر ۵ میلیارد تومان برای تهیه نرخ تورم هزینه می‌کند.

وی افزود: ما دارای دو گروه عمده استفاده کننده آماری هستیم که شامل استفاده کنندگان داخلی و بین المللی می شوند. برای تهیه این آمار از بطن جامعه و تک تک مردم استفاده می کنیم.

حسین زاده بیان کرد: سازمان آمار وظیفه اش بیان داده‌های گذشته و حال است و هیچگاه راجع به رخ دادهای پیش رو پیش بینی و یا تحلیلی را ارائه نمی‌کند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تاثیر دخالت سیاست در تصمیم گیری های این سازمان گفت: هیچگونه سیاسی کاری داخل این نهاد صورت نمی‌گیرد و مصلح اندیشی یا دست کاری اطلاعات ممکن است بعد از انتشار آمار رسمی صورت گیرد.

معاون اقتصادی و محاسبات ملی مرکز آمار با اشاره به اینکه در قانون جدید این نهاد که در خرداد سال آینده تصویب می شود، گفت: در این قانون صریحا نقش مرکز آمار مشخص و از دستگاه ها اجرایی خواسته شده تا مرجعیت مرکز آمار را به طور رسمی بشناسند.

در ادامه کاوه کیانی، معاون آماری و آمارهای ثبتی مرکز ملی آمار اظهار کرد: برخی نهادها آمارهایی را برای  اطلاعات خودِ نهاد تهیه می‌کنند اما در برخی بخشنامه ها هنوز استناد آماری بر روی بانک مرکزی پیاده می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که با تصویب قانون جدید آمار بخشنامه سایر نهادها تغییر خواهد کرد یا خیر، گفت: در کشور ۳ قانون (برنامه پنجم و ششم توسعه و قانون دائمی) به مرجعیت مرکز آمار اشاره کرده اند و این نهادها نیز باید رویه خود را بر اساس همین قانون پایه سازی کنند.

۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بیکار مطلق در کشور وجود دارد

کیانی به نرخ بیکاری اشاره کرد و گفت: ۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در کشور فعالیت می‌کنند که از این تعداد، ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بیکار مطلق  و ۲۴ میلیون نفر دارای شغل هستند.

وی افزود: از این میزان افراد دارای شغل؛ حدود ۱۰ میلیون نفر دارای شغل ناقص هستند، یعنی کمتر از ۴۴ ساعت در هفته کار می‌کنند. ۲ میلیون نفر از این افراد به دنبال شغل دوم بوده و ۷ میلیون نفر نیز از شغل خود راضی هستند.

کیانی در پایان در خصوص دستگاه هایی که با مرکز آمار همکاری نمی‌کنند، گفت: ما موظف هستیم تا اطلاعاتی که از مراکز و نهادها دریافت می‌کنیم را برای سهولت در بررسی ها و آمارگیری ها طلب کنیم ، بنابراین از سازمان ها انتظار داریم همانطور که مردم در آمار مسکن و نفوس به ما اعتماد دارند، آنها نیز به ما اعتماد کنند.

انتهای پیام/