به گزارش پارس نیوز، 

«غلامرضا تقوی» روز سه شنبه در حاشیه کنگره بین المللی گل و گیاهان زینتی در محلات در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا افزود: هفت درصد دیگر واردات گل و گیاه کشور را گل های نشایی و قلمه ای به میزان چهار میلیون عدد شامل می شود.
وی اظهارداشت: 58 میلیون عدد پیاز گل و گیاه زینتی در سال گذشته وارد کشور شده که 80 درصد آن پیاز لیلیوم و گلایل بوده است.
مدیرکل دفتر امور گلخانه، گل و گیاهان زینتی و قارچ وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: تراز تجاری گل و گیاهان زینتی کشور مثبت است و در سال گذشته و نیمه اول امسال بیش از 22 میلیون دلار بابت صادرات گل و گیاهان زینتی ارزآوری شده است.
تقوی گفت : درآمد ارزی گل و گیاه کشور به دلیل تحولات ارزی و جذابیت برای صادرات و دستیابی به دانش فنی اندام های تکثیری افزایش 73 درصدی دارد.
وی بیان کرد: ارزش واردات گل و گیاه زینتی به کشور 14 میلیون دلار ثبت شده که نشان دهنده تراز مثبت تجاری است.
مدیرکل دفتر امور گلخانه، گل و گیاهان زینتی و قارچ وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: بیشترین سطح کشت و تولید گل و گیاهان زینتی در کشور متعلق به نرگس بومی است که سالانه 357 میلیون شاخه از این محصول از سطح یکهزار هکتار برداشت می شود.
تقوی خاطرنشان کرد: پژوهش در زمینه ارقام زودرس گل نرگس در کشور ضروری است و باید در فهرست راهبردهای تحقیقاتی قرار گیرد.
وی بیان کرد: حمایت از تولید کنندگان و صادرکنندگان، رفع موانع صادرات و توسعه کشت گلخانه ای و ایجاد نشاط و شادابی با افزایش سرانه مصرف گل در دستور کار قرار دارد.
مدیرکل دفتر امور گلخانه، گل و گیاهان زینتی و قارچ وزارت جهاد کشاورزی افزود: توسعه صادرات و بازاریابی مطلوب به تولید محصولات با کیفیت، حرفه ای با هزینه کم نیاز دارد تا قدرت رقابت در بازارهای جهانی فراهم شود.
تقوی با بیان اینکه سرانه مصرف گل در کشور پایین است یادآور شد: در کشورهای پیشرفته سرانه مصرف گل و گیاهان زینتی سالانه 150 تا 200 شاخه گل است در حالیکه سرانه مصرف گل در ایران 15 تا 18 شاخه گل است.
وی تاکید کرد: گل و گیاهان زینتی در ارزآوری، منبع تامین ارز و ایجاد نشاط و شادابی نقش آفرین است و هر کشوری برای تحقق این اهداف باید تولید، صادرات و مصرف داخلی گل و گیاه داشته باشد.
مدیرکل دفتر امور گلخانه، گل و گیاهان زینتی و قارچ وزارت جهاد کشاورزی در خصوص جایگاه ایران در صادرات گل و گیاه گفت: یک دهم درصد از گردش مالی صادرات گل و گیاه دنیا معادل 300 میلیارد دلار متعلق به ایران است که باید این سهم روز به روز تقویت شود.
تقوی افزود: باید تقویت زیر ساخت های نرم افزاری و سخت افزاری برای بهبود جایگاه ایران در صادرات گل و گیاهان ضروری است.
دومین کنگره بین المللی و سومین کنگره ملی گل و گیاهان زینتی در محلات از اول تا سوم آبان در پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات در حال برگزاری است.
پژوهشکده ملی تحقیقات گل و گیاهان زینتی محلات شامل بخش های اصلاح، تکثیر و پرورش، گیاه پزشکی، تحقیقات خاک و آب، بیوتکنولوژی، عرضه، نگهداری و محیط های تولید، تحقیقات اقتصادی و بازاریابی در سال 1375 راه اندازی شده است.
7277/6013/