به گزارش پارس نیوز، 

سادینا آبایی عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان و تولید کنندگان نرم افزار اظهار کرد: فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌تواند یکی از بزرگترین سلاح‌های ما در مقابل تحریم ها باشد. به عنوان نمونه اقتصاد دیجیتالی یکی از نوآوری‌هایی است که قطعاً می تواند به اقتصاد کشور‌های تحت تحریم کمک کند ویا فناوری «بلاک چِین» می‌تواند کمک بزرگی در حوزه ارز‌های دیجیتالی داشته باشد.

وی با اشاره به نقش تحریم‌ها در وارد آمدن شوک به اقتصاد کشور گفت: خوشبختانه ایران در آن انزوای گذشته نیست و این خیلی بُردِ بسیار خوبی برای ماست، رای دیوان لاهه که جدیداً به نفع ایران صادر شد که البته کامل نیست، ولی باز هم کمک کننده خواهد بود.قطعاً آمریکا با توجه به اینکه سلطه خودش را در همه جا می خواهد حفظ کند، به دنبال اعمال تحریم علیه ماست که به نظر می‌آید تحریم‌های سختی هم باشند.

عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان و تولید کنندگان نرم افزار در ادامه با اشاره به ضرورت توسعه فناوری اطلاعات در کل حاکمیت تصریح کرد: فیلترینگ به افرادی که در آن حوزۀ خاص سرمایه گذاری کرده اند زیان می‌رساند. اگر نهضت سوادآموزیِ دیجیتالی راه بیفتد واز مصرف کنندگان فضای دیجیتالی ما افرادی که حکم صادر می کنند، افرادی که قانون میگذارند این فضا را بهتر و خوب تر بشناسد می توانند نقشه درازمدت تری را ببینند.

آبایی بیان کرد:بهتر این است که اول تکلیف روشن شود، نه اینکه مشمول گذشت زمان شده و سپس احساس خطر بکنند و بعد از آن هم به درستی، بخواهند جلویش را بگیرند. کسی که حکم می دهد باید اطلاعاتش از افراد عامی خیلی بیشتر باشد تا بتواند برای کل جامعه راهکار ارائه کند، چون در حال حاضر این فضا، فضای جوان هاست. نمیتوانیم با جوانها بازی بکنیم، یا جوانهایمان را درگیر چالش های برخاسته از قوانین لحظه‌ای بکنیم. آنچه روشن است هنوز فناوری اطلاعات و ارتباطات مشکلاتِ عدیده ای در تدوین و اجرای قوانین در ایران دارد و باید آن‌ها را حل کنیم، باید همه سعی کنیم این کسب و کار‌های نوین را به سمتی ببریم که از بعد قوانین، چالش کمتری داشته باشند و به عوض بخشنامه‌های اغلب متضاد، به یک روند شخصی و پایدار قانونی برسیم.

وی در ادامه با اشاره به حضور جوانان و استارتاپ‌های متعدد در فضای کشور گفت: امروز دیگر حرف از کارآفرینیِ جوانان مد شده است، پس باید راه ایجاد کسب و کار را برای جوانان باز کنیم و مسائل و مشکلات اشتغال را به آن‌ها آموزش دهیم. باید ببینیم کارآفرین در حوزۀ کسب و کار خود با چه مشکلاتی مواجه است و از اینکه همه درگیر یک چالش شوند پرهیز کنیم. نکته اساسی آن است که باید آموخت که چه الزامی دارد که همه کارآفرین باشند.

 عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان و تولید کنندگان نرم افزار  اضافه کرد:الزامی ندارد که آن کسی که ایده دارد خودش دست بکار شود و در بخش‌های مالی، پرسنلی و دیگر بخش‌های اشتغال دست و پنجه نرم کند، قطعاً کمک کردن به جوانان، کشور را در امنیت قرار می دهد. ما اگر جوانان را در حوزه های مختلف با ایده های مختلف بتوانیم دور هم جمع بکنیم قطعاً تهدیدات کاهش پیدا کرده و فرصت ها بیشتر خواهد شد. وضعیت حال حاضر ما اینگونه است که، چون نمیتوانیم برای جوانان شغل ایجاد کنیم به اشتباه و بر اساس یک تئوری نادرست مبتنی بر فرایند استارتاپ، به آنها می گوییم که پس خودتان بروید اشتغالزایی کنید.

آبایی تصریح کرد:حتی به این جوانان نمی گوییم چارچوب های شروع یک کار تا به نتیجه رساندن آن کار چقدر زیاد است؟ به این ترتیب پیش بینی من آن است که باز هم وارد طرحهایی می‌شویم که در دراز مدت آسیب آن بیشتر از سود و فایدۀ آن خواهد شد پیشنهاد اصلی آن است که شرکت هایی که با سابقه بوده و بزرگ هستند آنها  را تحت پوشش خودشان قرار بدهند، این ایده ها را بررسی کنند و ببینند آیا بازار داردیا خیر وپس از آن اجرایی شود.

این فعال اقتصادی گفت: با توجه به برخی حواشی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه تلکام امسال که یکی از سخنرانان به عنوان نماینده بخش خصوصی فعال در حوزه ارتباطات اکثر اپراتور‌ها را " گدا" خطاب کرد، برای ما خیلی جای تاسف داشت که چگونه دبیر مجموعۀ صنفی به همصنفان خودش چنین توهین مشخصی می‌کند و نه تنها از اعضا صنف خود حمایت نمی‌کند بلکه آنها را نیز با القاب توهین آمیز مخاطب قرار می‌دهد. بخش خصوصیِ واقعی کسانی هستند که سرمایه گذاری های خودشان را می کنند یعنی یک ریالی که اپراتور‌های بخش خصوصی واقعی سرمایه گذاری میکند هزار‌ها و شاید میلیارد‌ها ارزشش بالاتر از مواردی است که اینگونه نیست.

وی در ادامه تاکید کرد: امیدوارم افرادی که در جایگاه های خاص قرار می گیرند ادبیاتِ لازم را مدنظر داشته باشند. حتی اگر در یک حوزه ای وارد چالش هم می شوند، بایستی که ادبیات محترمانه و فرهیخته آن را رعایت کنند. اپراتور‌های ثابت ما گدا نیستند، بلکه شرایطی تحمیلی قطعاً باعث بروزِ برخی اتفاقات برای ایشان شده است. شاید آن نقدینگیِ خاص را در لحظات خاص نتوانستند تامین بکنند و این دلیل بر گدا بودن این صنف نیست. این صنف فاوا به اعتقاد ما که چندین سال است بر آن تاکید داریم بدون اغراق میتواند جایگزین صنعت خسته نفت کشور شود.

 عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان و تولید کنندگان نرم افزار  در پایان گفت:اشتغالزایی که آقای روحانی از آن صحبت می کند و حوزۀ وزارتی به دنبال آن هست توسط دولتیها صورت نمی گیرد بلکه توسط بخش خصوصی صورت می گیرد پس ما باید بخش خصوصیمان را قوی کنیم. سعی کنیم موانع کسب و کار آن‌ها را از بین ببریم نه اینکه آن‌ها را آماج ادبیات نامناسب قرار دهیم، چرا که برای بخش خصوصی هم راحت هست که سرمایه هایشان را بردارند و بروند جا‌هایی که امنیتِ سرمایه گذاری وجود دارد. اما ما متعلق به همین میهن هستیم و با تمام چالشهای موجود تلاش می‌کنیم؛ که بتوانیم اشتغالزایی را رونق بدهیم. بتوانیم آن هویتِ ایرانی خودمان را که بالنده و استوار بر اسلام است به واسطۀ رونق داشتن کسب و کار در کشور بسط و بها دهیم.