به گزارش پارس نیوز، 

 به نقل از روابط عمومی جشنواره فیلم مقاومت، محمد حسین لطیفی، کارگردان و تهیه‌کننده سینما و تلویزیون گفت: استفاده از واژه مقاومت در نامگذاری این جشنواره فیلم، بار مسئولیت سنگینی را بر دوش جامعه سینمای ایران می‌اندازد چرا که معتقدم مقاومت واژه زیبا و پرمعنایی است که در شرایط حمله و فشار، کاربردی عملی پیدا می‌کند. این در حالی است که ملت ما مقاومتی ٨ ساله را در جنگ تحمیلی تجربه کرده‌اند تا آرامش و امنیت امروز کشور تأمین شود.

وی افزود: حفظ آرامش و ارتقای روحیه صلح طلبی علاوه بر عرصه‌های سیاسی، به مرزهای فرهنگی یک کشور وابسته است و باید برای حفظ امنیت فرهنگ یک کشور همانند فعالیت‌های امنیتی، هزینه شود. در شرایطی که فیلمسازی در حوزه دفاع مقدس و مقاومت، از سخت‌ترین و پر هزینه‌ترین فعالیت‌ها محسوب می شود، کمبود بودجه و عدم حمایت از فیلمسازان این بخش، تولیدات ارزشی را با مشکل روبرو کرده است.

این کارگردان سینما و تلویزیون جایگاه سینمای ایران در تولید فیلم دفاع مقدس و مقاومتی را ضعیف معرفی کرد و اظهار داشت: یک اثر ارزشی نیاز به درام و داستانی جذاب دارد که متأسفانه عدم توجه به این اصل و ضعف در روایت آثار ساخته شده، تولید فیلم مقاومتی در کشور را کاهش، و سطح پیشرفت سینمای دفاع مقدس را از ١٠٠ درصد به ٤درصد رسانده است.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر حضور فیلم‌های مقاومت در جشنواره‌های فیلم سایر کشورها، علت عدم موفقیت در اکران فیلم‌های مقاومت ایران در جشنواره‌های بین‌المللی خارجی را عدم حمایت مالی از تولید و اکران آثار دفاع مقدس در خارج از مرزها دانست و خاطر نشان کرد: جشنواره‌های بین‌المللی فیلم نظیر کن و برلین توسط صهیونیست‌ها مدیریت می‌شوند، بنابراین مسیر برای حضور آثار ایرانی در این جشنواره‌ها تقریبا غیرممکن است. با این وجود حضور فیلم‌های مقاومتی در سطح سینمای کشورهای دیگر دور از ذهن نیست و همت مسئولان سینمای ایران برای سرمایه‌گذاری در سایر کشورها را می‌طلبد.

محمدحسین لطیفی: جشنواره کن و برلین را صهیونیست‌ها اداره می‌کنند

لطیفی ادامه داد: سینمای ایران به سرمایه گذاری در زمینه ایجاد جشنواره فیلم در کشورهای دیگر نیاز دارد تا آثار ارزشی تولید شده و در قبال آن فرهنگ مقاومت با قدرت بیشتری به جهان معرفی شود.

عدم بهره مندی از نویسندگان حرفه ای خارجی نیز یکی دیگر از ضعف‌های سینمای ایران است ، چرا که در درام فیلم نامه‌ها دچار مشکلی جدی هستیم و با وجود افراد با تجربه در دیگر زمینه‌های فیلمسازی، به ساختار اثر ضربه وارد می‌شود.

وی علت گرایش و تمایل نسل جدید کشور به فیلم‌های هالیوودی و غربی را توجه به روحیه تنوع طلبی جوانان دانست و اذعان داشت: تکرار درام و محدودیت در سوژه فیلم‌های دفاع مقدس جذابیت فیلم را کاهش می‌دهد در حالیکه آثار غربی با توجه به روحیه تنوع طلبی مخاطب و استفاده از سوژه‌های متفاوت جهان، سهم بالایی از مخاطب را به خود اختصاص داده است. بنابراین در انتخاب قصه یک فیلم نامه باید تفکر خشک و یکنواخت را کنار گذاشته و با آگاهی بخشی ذهنیت نسل جدید را نسبت به حقیقت مقاومت پرورش داد.

لطیفی اختصاص بخش «روایت نو» به فیلم اولی‌ها را اقدامی خوب در پرورش افراد باتجربه دانست و تأکید کرد: ایجاد فضای بروز استعدادها و توانایی‌های افراد نوپا در عرصه فیلمسازی، بررسی و آگاهی از ضعف‌های موجود در فیلمسازی را به دنبال خواهد داشت اما این اقدام برای تربیت افراد ماهر کافی نیست و باید از علم اساتید و افراد باتجربه سینما برای رفع ضعف فیلمسازان آینده کمک گرفته شود.

پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت به همت بنیاد فرهنگی روایت فتح، انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس با همکاری سازمان‌ها و مراکز مختلف فرهنگی و اجتماعی کشور به دبیری محمد خزاعی از 5 تا 9 آذر ماه سالجاری در تهران برگزار می‌شود.

241241